Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Biyoloji (y.l.) > BULANIK SİSTEMLER VE KONTROL
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BULANIK SİSTEMLER VE KONTROL İkinci düzey ENM 517 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ADEM GÖLEÇ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ADEM GÖLEÇ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze sınıf dersleri
Dersin amacı Bulanık mantık insan zekasını ve çıkarım sistemini kullanarak karmaşık doğrusal olmayan problemleri çözme yeteneğine sahiptir. Bu ders, bulanık kümeler ve mantık, bulanık çıkarım yöntemleri ve bulanık modelleme hakkında bilgi verecektir.
Dersin tanımı Bu ders, gerçek dünyada var olan karmaşıklığı, insan algılama ve çıkarım mekanizmasına dayanarak temsil eden yeni bir modelleme yaklaşımını öğretmektir.

Dersin içeriği
1- Klasik Kümeler ve Bulanık Kümeler
2- Klasik Bağıntılar ve Bulanık Bağıntılar
3- Klasik Bağıntılar ve Bulanık Bağıntılar
4- Klasik Bağıntılar ve Bulanık Bağıntılar
5- Üyelik Fonksiyonları
6- Bulanıklığın Belirginliğe Dönüşümleri
7- Bulanık aritmetik, sayılar, vektörler ve genişleme prensibi
8- Yıliçi Sınavı
9- Klasik Mantık ve Bulanık Mantık
10- Klasik Mantık ve Bulanık Mantık
11- Bulanık Kural Tabanlı Sistemler
12- Bulanık Kural Tabanlı Sistemler
13- Bulanık Fonksiyonlar
14- Bulanık Fonksiyonlar
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bulanık mantık hakkındaki temel kavramları izah etme.
2- Karşılaşılan problemlerde bulanık mantığı kullanma.
3- Genel bulanık çıkarım sistemlerini kullanabilme.
4- Modelleme için Matlab'ın araçlarını kullanabilme.
5- Karmaşık doğrusal olmayan problemleri modelleme.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilgiyi değerlendirme,yorumlama ve uygulama yapma gibi bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşır
2- Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır
3- Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirerek, gerektiğinde uygular
4- Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır
5- Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir
6- Biyoloji alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
7- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur (Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi)
8- Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir
9- Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 2 15 30
Sunum / Seminer hazırlama 1 20 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 20 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     186
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 1 20
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Timoty J. Ross, Fuzzy Logic with Engineering Applications, McGraw-Hill, 1995.
Yardımcı Kaynaklar [1] George J. Klir and Bo Yuan, Fuzzy Sets and Fuzzy Logic: Theory and Applications, Prentice Hall, 1995. [2] Toshiro, T. at all, Fuzzy Systems Theory and Its Applications, Academic Press, 1992. [3] Michael Hanss, Applied Fuzzy Arithmetic: An Introduction with Engineering Applications, 2004. [4] Kwang H. Lee, First Course on Fuzzy Theory and Applications, Springer, 2005. [5] Jan Jantzen, Foundations of Fuzzy Control, John Wiley & Sons Ltd, 2007. [6] Jonathan R. King, New Applications of Fuzzy Logic, Dissertation, 2000. [7] William Siler, James J. Buckley, Fuzzy Expert Systems and Fuzzy Reasoning, John Wiley & Sons Ltd, 2005.

Ders ile ilgili dosyalar