Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BULANIK SİSTEMLER VE KONTROL |
İkinci düzey |
ENM 517 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ADEM GÖLEÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ADEM GÖLEÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze sınıf dersleri
|
Dersin amacı
|
Bulanık mantık insan zekasını ve çıkarım sistemini kullanarak karmaşık doğrusal olmayan problemleri çözme yeteneğine sahiptir. Bu ders, bulanık kümeler ve mantık, bulanık çıkarım yöntemleri ve bulanık modelleme hakkında bilgi verecektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, gerçek dünyada var olan karmaşıklığı, insan algılama ve çıkarım mekanizmasına dayanarak temsil eden yeni bir modelleme yaklaşımını öğretmektir.
|
1- |
Klasik Kümeler ve Bulanık Kümeler
|
2- |
Klasik Bağıntılar ve Bulanık Bağıntılar
|
3- |
Klasik Bağıntılar ve Bulanık Bağıntılar
|
4- |
Klasik Bağıntılar ve Bulanık Bağıntılar
|
5- |
Üyelik Fonksiyonları
|
6- |
Bulanıklığın Belirginliğe Dönüşümleri
|
7- |
Bulanık aritmetik, sayılar, vektörler ve genişleme prensibi
|
8- |
Yıliçi Sınavı
|
9- |
Klasik Mantık ve Bulanık Mantık
|
10- |
Klasik Mantık ve Bulanık Mantık
|
11- |
Bulanık Kural Tabanlı Sistemler
|
12- |
Bulanık Kural Tabanlı Sistemler
|
13- |
Bulanık Fonksiyonlar
|
14- |
Bulanık Fonksiyonlar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bulanık mantık hakkındaki temel kavramları izah etme.
|
2- |
Karşılaşılan problemlerde bulanık mantığı kullanma.
|
3- |
Genel bulanık çıkarım sistemlerini kullanabilme.
|
4- |
Modelleme için Matlab'ın araçlarını kullanabilme.
|
5- |
Karmaşık doğrusal olmayan problemleri modelleme.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Uzmanlığını kullanarak endüstri mühendisliği problemlerini tanımlayabilme ve yenilikçi çözümler üretebilme becerisi kazanır.
|
|
2- |
Alanında karşılaşılabilecek sorunları tanımlayarak uygun modelleme yöntemleri ile çözme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Konusunda, ulusal ve uluslararası düzeydeki bilimsel çalışmaları takip ederek alanındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri derinlemesine izleyebilme yeteneği kazanır.
|
|
4- |
Sistemlerin modellenmesi, benzetimi ve matematiksel ifade etme yeteneği kazanır.
Endüstri Mühendisliği problemlerini inceleyebilmek için deneyler tasarlama, gerçekleştirme, veri toplama, verileri analiz etme ve sonuçları yorumlama yeteneği kazanır.
|
|
5- |
Endüstri Mühendisliği problemlerini inceleyebilmek için deneyler tasarlama, gerçekleştirme, veri toplama, verileri analiz etme ve sonuçları yorumlama yeteneği kazanır.
|
|
6- |
Disiplinler arası yapıdaki problemleri çözmek için disiplinler arası takımlara ulaşarak onlarla işbirliği yapabilme yeteneği kazanır.
|
|
7- |
Fakülte çalışanı birisinin gözetimi altında sunulabilir bir çalışma yapma yeteneği kazanır.
|
|
8- |
Endüstriyel ve sistemsel teknik bilgileri profesyonel seviyede yazılı, sözlü ve iş grafikleri formatında iletebilme yeteneği kazanır.
|
|
9- |
Bilimsel yayın yapabilme yeteneği kazanır.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
2
|
15
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
20
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
20
|
20
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
186
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
1
|
20
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Timoty J. Ross, Fuzzy Logic with Engineering Applications, McGraw-Hill, 1995.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
[1] George J. Klir and Bo Yuan, Fuzzy Sets and Fuzzy Logic: Theory and Applications, Prentice Hall, 1995.
[2] Toshiro, T. at all, Fuzzy Systems Theory and Its Applications, Academic Press, 1992.
[3] Michael Hanss, Applied Fuzzy Arithmetic: An Introduction with Engineering Applications, 2004.
[4] Kwang H. Lee, First Course on Fuzzy Theory and Applications, Springer, 2005.
[5] Jan Jantzen, Foundations of Fuzzy Control, John Wiley & Sons Ltd, 2007.
[6] Jonathan R. King, New Applications of Fuzzy Logic, Dissertation, 2000.
[7] William Siler, James J. Buckley, Fuzzy Expert Systems and Fuzzy Reasoning, John Wiley & Sons Ltd, 2005.
|
|