Giriş | English

Lisans > Havacilik ve Uzay Bilimleri Fakültesi > Uçak Mühendisliği > LİNEER CEBİR
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
LİNEER CEBİR Birinci düzey UÇM304 Zorunlu 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Ön koşul dersleri yoktur.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. FETHİ CANDAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Güven TUNÇ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Lineer denklem sistemleri ve çözüm yöntemlerini, matris, determinant, ve özdeğer özvektör gibi mühendislik problemlerinde sık karşılaşılan lineer cebir kavramlarını öğrenmek.
Dersin tanımı Lineer denklem sistemleri ve çözüm yöntemleri, Matris kavramı ve işlemleri, Vektör tanımı ve lineer denklemler ile ilişkileri, Özdeğer ve Özvektör kavramları.

Dersin içeriği
1- LİNEER CEBİRDE LİNEER DENKLEMLER: Lineer Denklem Sistemlerine Giriş
2- LİNEER CEBİRDE LİNEER DENKLEMLER: Satırca İndirgenmiş ve Eşelon Biçim, Vektör Denklemleri
3- LİNEER CEBİRDE LİNEER DENKLEMLER: Matris Denklemi, Lineer Sistemlerin Çözüm Kümeleri, Lineer Bağımsızlık ve Bağımlılık, Lineer Dönüşümlere Giriş
4- MATRİS CEBİRİ: Matris İşlemleri, Matrisin Tersi
5- MATRİS CEBİRİ: Matrisin Ayrışımı
6- DETERMİNANTLAR: Determinantlara Giriş, Determinant Özellikleri
7- Genel tekrar, Problemler ve Çözümler
8- Ara Sınav
9- DETERMİNANTLAR: Matrisin Tersinin Varolma Şartları, Cramer Metodu, Hacim ve Doğrusal Dönüşümler
10- VEKTÖR UZAYLARI: Vektör Uzayları ve Altuzay, Sıfır Uzayı, Sütun Uzayı ve Lineer Dönüşümler
11- VEKTÖR UZAYLARI: Bazlar, Koordinat Sistemleri, Vektör Uzayının Boyutu
12- VEKTÖR UZAYLARI: Rank, Bazların Değişimi
13- ÖZVEKTÖRLER VE ÖZDEĞERLER: Özvektör ve Özdeğer, Karakteristik Denklem,
14- ÖZVEKTÖRLER VE ÖZDEĞERLER: Köşegenleştirme.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Lineer denklem sistemlerini ve çeşitlerini tanımlar ve çözüm yöntemlerini öğrenir.
2- Temel matris işlemlerini yapar ve determinant kavramını hesaplayabilir.
3- Mühendislik problemlerinde karşılaşılan matris ayrıştırma metodunu uygulayabilir.
4- Vektör ve uzay kavramını tanımlar, lineer dönüşümleri uygulayabilir.
5- Mühendislik problemlerinin çözümünde rol oynayan özdeğer ve özvektör kavramını anlayarak uygular.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
6- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi
7- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
9- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
10- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
11- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
12- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     94
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Lineer Algebra and its applications. David C. Lay, 4th Edition.,Pearson, 2012.
Yardımcı Kaynaklar Schaum''s Lineer Cebir. S. Lipschutz, M. Lipson, Çeviren: İlker Akkuş, Nobel Yayıncılık, 2016.

Ders ile ilgili dosyalar