Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Biyoloji > EVOLUSYON
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EVOLUSYON Birinci düzey BİY403 Zorunlu 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri ----
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. COŞKUN TEZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. COŞKUN TEZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ----
Dersin veriliş şekli Her konunun işlenmesi derste; bilgisayar programı destekli olarak konu anlatımı ve tartışma şeklinde gerçekleştirilecektir. Öğrencilere çeşitli konularda ödev verilerek evrim hakkındaki bilgileri pekiştirilecektir
Dersin amacı Bu dersin amacı; Tarihsel ve modern evrimsel biyolojiyi konularını kavratmak; Evrimsel biyoloji ile ilgili literatür konusunda bilgilendirmek; Evrimsel biyoloji çalışmaları hakkındaki son bilgileri duyurmak.
Dersin tanımı Evrimsel biyolojinin tarihi ve felsefesi (evrimsel biyolojinin gelişimi, modern biyolojide evrim, evrim teorileri vs.); Yaşamın kökeni; Evrim için kanıtlar; Evrimsel biyolojinin temel prensipleri (evrimde temel kavramlar ve temel tanımlar (populasyon düşüncesi, fitness, adaptasyon, seleksiyon, genetic drift, founder effect, species, clade, phylogeny, hiyerarşi, homoloji, etc.)); Mutasyonlar; varyasyonlar; Population genetiği ve evolusyon; türleşme ve türleşme mekanizmaları, İnsanın evrimi

Dersin içeriği
1- Evrimsel biyolojinin tarihi ve felsefesi
2- Evrimsel düşünce için bir örnek: HIV’i anlamak
3- Yaşamın kökeni
4- Evrim için kanıtlar,
5- Darwinist doğal seçilim
6- Mutasyon ve genetik varyasyon
7- Mutasyon ve genetik varyasyon
8- Evolusyon mekanizmaları olarak seçilim ve mutasyon
9- Evolusyon mekanizmaları olarak seçilim ve mutasyon
10- Genetik sürüklenme, Göç, Rastgele olmayan çiftleşme
11- Adaptasyon , Eşeysel seçilim
12- Türleşme ve türleşme mekanizmaları
13- Türleşme ve türleşme mekanizmaları
14- İnsanin evrimi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Canlıların zaman içinde değiştiğini anlayabilir ve zaman içinde canlıların evrimleştiğine dair kanıtları görebilir.
2- Darwin’in Doğal Seçilim teorisini kavrayabilir.
3- Evrimsel Ağaçların Nasıl Oluşturulduğunu kavrayabilir.
4- Yeni Alellerin ve Genlerin kaynağını anlayabilir.
5- Populasyonların Zaman İçinde Değiştiklerini Kavrayabilir.
6- Populasyonların Zaman İçinde Değişmesine Neden Olan Evrimsel Güçleri Öğrenebilir.
7- Tür Kavramlarını ve Türleşme Mekanizmalarını Anlayabilir.
8- Geçmişteki Jeolojik Olaylardan Canlıların Çeşitlenmesindeki Rollerini Kavrayabilir.
9- İnsanın Kökenini ve Evrimini Anlayabilir.
10- Evrimin Günümüzdeki Uygulamalarını Öğrenebilir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
2- Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
3- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
4- Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
5- Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
7- Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
8- Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
9- Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
11- Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12- Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
13- Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
14- Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 5 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 5 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 5 10 50
Toplam iş yükü     102
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1-Çıplak, B., Başıbüyük, H.H., Karaytuğ, S., Gündüz, İ., Evrimsel Analiz Palme Yayıncılık, Ankara 2009 (Evolutionary Analysis S. Freeman, J. C. Herron Prentice-Hall, Inc 2. Edit. 1999) (Çeviri)
Yardımcı Kaynaklar 1-Kence, A., Bozcuk, N., Evrim. Palme Yayıncılık, Ankara, 2008 (Evolution, Futuyma, D.J., Sinauer Associates, INC., Sunderland USA) (Çeviri).

Ders ile ilgili dosyalar