Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EVOLUSYON |
Birinci düzey |
BİY403 |
Zorunlu |
7 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
----
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. COŞKUN TEZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. COŞKUN TEZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
----
|
Dersin veriliş şekli
|
Her konunun işlenmesi derste; bilgisayar programı destekli olarak konu anlatımı ve tartışma şeklinde gerçekleştirilecektir. Öğrencilere çeşitli konularda ödev verilerek evrim hakkındaki bilgileri pekiştirilecektir
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı; Tarihsel ve modern evrimsel biyolojiyi konularını kavratmak; Evrimsel biyoloji ile ilgili literatür konusunda bilgilendirmek; Evrimsel biyoloji çalışmaları hakkındaki son bilgileri duyurmak.
|
Dersin tanımı
|
Evrimsel biyolojinin tarihi ve felsefesi (evrimsel biyolojinin gelişimi, modern biyolojide evrim, evrim teorileri vs.); Yaşamın kökeni; Evrim için kanıtlar; Evrimsel biyolojinin temel prensipleri (evrimde temel kavramlar ve temel tanımlar (populasyon düşüncesi, fitness, adaptasyon, seleksiyon, genetic drift, founder effect, species, clade, phylogeny, hiyerarşi, homoloji, etc.)); Mutasyonlar; varyasyonlar; Population genetiği ve evolusyon; türleşme ve türleşme mekanizmaları, İnsanın evrimi
|
1- |
Evrimsel biyolojinin tarihi ve felsefesi
|
2- |
Evrimsel düşünce için bir örnek: HIV’i anlamak
|
3- |
Yaşamın kökeni
|
4- |
Evrim için kanıtlar,
|
5- |
Darwinist doğal seçilim
|
6- |
Mutasyon ve genetik varyasyon
|
7- |
Mutasyon ve genetik varyasyon
|
8- |
Evolusyon mekanizmaları olarak seçilim ve mutasyon
|
9- |
Evolusyon mekanizmaları olarak seçilim ve mutasyon
|
10- |
Genetik sürüklenme, Göç, Rastgele olmayan çiftleşme
|
11- |
Adaptasyon , Eşeysel seçilim
|
12- |
Türleşme ve türleşme mekanizmaları
|
13- |
Türleşme ve türleşme mekanizmaları
|
14- |
İnsanin evrimi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Canlıların zaman içinde değiştiğini anlayabilir ve zaman içinde canlıların evrimleştiğine dair kanıtları görebilir.
|
2- |
Darwin’in Doğal Seçilim teorisini kavrayabilir.
|
3- |
Evrimsel Ağaçların Nasıl Oluşturulduğunu kavrayabilir.
|
4- |
Yeni Alellerin ve Genlerin kaynağını anlayabilir.
|
5- |
Populasyonların Zaman İçinde Değiştiklerini Kavrayabilir.
|
6- |
Populasyonların Zaman İçinde Değişmesine Neden Olan Evrimsel Güçleri Öğrenebilir.
|
7- |
Tür Kavramlarını ve Türleşme Mekanizmalarını Anlayabilir.
|
8- |
Geçmişteki Jeolojik Olaylardan Canlıların Çeşitlenmesindeki Rollerini Kavrayabilir.
|
9- |
İnsanın Kökenini ve Evrimini Anlayabilir.
|
10- |
Evrimin Günümüzdeki Uygulamalarını Öğrenebilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
|
|
3- |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
|
|
5- |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
|
|
7- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
|
|
8- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
|
|
9- |
Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
|
|
12- |
Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
|
|
13- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
|
|
14- |
Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
5
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
5
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
5
|
10
|
50
|
Toplam iş yükü
|
|
|
102
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-Çıplak, B., Başıbüyük, H.H., Karaytuğ, S., Gündüz, İ., Evrimsel Analiz Palme Yayıncılık, Ankara 2009 (Evolutionary Analysis S. Freeman, J. C. Herron Prentice-Hall, Inc 2. Edit. 1999) (Çeviri)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Kence, A., Bozcuk, N., Evrim. Palme Yayıncılık, Ankara, 2008 (Evolution, Futuyma, D.J., Sinauer Associates, INC., Sunderland USA) (Çeviri).
|
|