Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Gida Mühendisliği > KÜTLE AKTARIMI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KÜTLE AKTARIMI Birinci düzey GM 212 Zorunlu 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. KEMAL SARIOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. KEMAL SARIOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Kütle transferinin temel ilkelerinin verilmesi, gıda mühendisliği alanında karşılaşılan kütle transferi problemlerinin çözümü için gerekli bilgilerin verilmesi
Dersin tanımı Kütle transferi hakkında genel bilgi, konsantrasyon, hız ve akı tanımları, moleküler difüzyon ve difüzivite, Fick yasası, kararlı hal moleküler difüzyon modelleri, gazlar, sıvılar, katılar ve gözenekli katılardaki difüzyon ve difüzyon katsayılarının teorik ve deneysel olarak hesaplama yöntemleri, konvektif kütle transferi, fazlar arası kütle transferi, bireysel ve toplam kütle transfer katsayıları ve iki fazlı sistemlerde kolon tasarımı gibi konuları içermektedir.

Dersin içeriği
1- Giriş, kütle transferinin temel ilkeleri konsantrasyon, hız ve akı tanımları
2- Fick yasası, gazlarda moleküler difüzyon
3- Durgun ve hareketli faz boyunca difüzyon, eş-molar zıt yayınım, difüzyon katsayısı
4- Sıvılarda moleküler difüzyon
5- Katılarda moleküler difüzyon
6- Süreklilik denklemi, kimyasal reaksiyonlu tek boyutlu moleküler difüzyon
7- Ara sınav
8- Kararsız hal kütle transferi
9- Konvektif kütle transferi, ısı ve kütle transferi analojileri, değişik geometriler için kütle transfer katsayıları
10- Fazlar arası kütle transferi
11- İki direnç teorisi
12- Ayırma işlemlerinin genel sınıflandırması ve hesaplama metodları
13- Gaz absorpsiyonu
14- Distilasyon, sıvı-buhar dengesi, kesikli distilasyon
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenciler verilen bir kütle transferi içeren mühendislik problemi için kütle transferi bilgilerini, mühendislik ve matematik bilgileriyle ilişkilendirerek matematiksel bir probleme çevirip çözebilmeli ve sonuçları yorumlayabilmeli
2- Korelasyonları kullanarak difüzyon katsayısını belirleyebilme
3- Difüzyon eşitliğini kullanarak basit geometriler ve çok-boyutlu sistemlerde konsantrasyon dağılımını hesaplayabilme
4- Ayırma süreçlerini öğrenme
5- Korelasyonları kullanarak kütle transfer katsayılarını belirleyebilme
6- Kütle, ısı ve momentum aktarımı arasındaki anolojiyi öğrenme
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
2- Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
3- Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
4- Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
5- Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
6- Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
7- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
8- Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
9- Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
10- Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
11- İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
12- Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
13- Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 6 20 120
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 0 0
Ara sınavlar 2 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 2 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     120
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Geankoplis, C. J. 1995. Transport Processes and Separation Processes Principles. 4th Edition. Prentice Hall.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar