Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KÜTLE AKTARIMI |
Birinci düzey |
GM 212 |
Zorunlu |
4 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. KEMAL SARIOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. KEMAL SARIOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Kütle transferinin temel ilkelerinin verilmesi, gıda mühendisliği alanında karşılaşılan kütle transferi problemlerinin çözümü için gerekli bilgilerin verilmesi
|
Dersin tanımı
|
Kütle transferi hakkında genel bilgi, konsantrasyon, hız ve akı tanımları, moleküler difüzyon ve difüzivite, Fick yasası, kararlı hal moleküler difüzyon modelleri, gazlar, sıvılar, katılar ve gözenekli katılardaki difüzyon ve difüzyon katsayılarının teorik ve deneysel olarak hesaplama yöntemleri, konvektif kütle transferi, fazlar arası kütle transferi, bireysel ve toplam kütle transfer katsayıları ve iki fazlı sistemlerde kolon tasarımı gibi konuları içermektedir.
|
1- |
Giriş, kütle transferinin temel ilkeleri konsantrasyon, hız ve akı tanımları
|
2- |
Fick yasası, gazlarda moleküler difüzyon
|
3- |
Durgun ve hareketli faz boyunca difüzyon, eş-molar zıt yayınım, difüzyon katsayısı
|
4- |
Sıvılarda moleküler difüzyon
|
5- |
Katılarda moleküler difüzyon
|
6- |
Süreklilik denklemi, kimyasal reaksiyonlu tek boyutlu moleküler difüzyon
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Kararsız hal kütle transferi
|
9- |
Konvektif kütle transferi, ısı ve kütle transferi analojileri, değişik geometriler için kütle transfer katsayıları
|
10- |
Fazlar arası kütle transferi
|
11- |
İki direnç teorisi
|
12- |
Ayırma işlemlerinin genel sınıflandırması ve hesaplama metodları
|
13- |
Gaz absorpsiyonu
|
14- |
Distilasyon, sıvı-buhar dengesi, kesikli distilasyon
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler verilen bir kütle transferi içeren mühendislik problemi için kütle transferi bilgilerini, mühendislik ve matematik bilgileriyle ilişkilendirerek matematiksel bir probleme çevirip çözebilmeli ve sonuçları yorumlayabilmeli
|
2- |
Korelasyonları kullanarak difüzyon katsayısını belirleyebilme
|
3- |
Difüzyon eşitliğini kullanarak basit geometriler ve çok-boyutlu sistemlerde konsantrasyon dağılımını hesaplayabilme
|
4- |
Ayırma süreçlerini öğrenme
|
5- |
Korelasyonları kullanarak kütle transfer katsayılarını belirleyebilme
|
6- |
Kütle, ısı ve momentum aktarımı arasındaki anolojiyi öğrenme
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
|
|
2- |
Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
3- |
Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
|
|
4- |
Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
|
|
5- |
Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
|
|
6- |
Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
|
|
8- |
Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
|
|
9- |
Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
|
|
11- |
İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
|
|
12- |
Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
|
|
13- |
Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
6
|
20
|
120
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
2
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
2
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
120
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Geankoplis, C. J. 1995. Transport Processes and Separation Processes Principles. 4th Edition. Prentice Hall.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|