Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SAĞLIK TEDBİRLERİ VE İLKYARDIM |
Birinci düzey |
REH408 |
Zorunlu |
8 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ALİ BAŞGÜN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ALİ BAŞGÜN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilere ilk yardım desteği, bilgi ve becerilerini kazandırmak ve olası kazaları önlemektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrenciler, travmatik ve tıbbi çeşitli acil hastalıkları/hastalıkları öğreneceklerdir. Bu öğrencilere hava yolu tıkanıklığı, yanık, donma, kardiyopulmoner arrest, şok, kırık ve zehirlenme gibi uygun becerileri başlatma becerisi kazandırılabilir.
|
1- |
İlkyardımın Tarihçesi -İlkyardımın Amacı ve Önemi -İlkyardım Gerektiren Durumlar -İlkyardımın Temel İlkeleri ve Hedefleri -İlkyardımcının Görev ve Sorumlulukları
|
2- |
Temel Yaşam Desteği Endikasyonları -Kalp-Akciğer Canlandırmasının Aşamaları -Erişkinde, Çocukta ve Bebekte Kalp-Akciğer Canlandırması -Kalp-Akciğer Canlandırmasının Komplikasyonları -İleri Yaşam Desteğinin Sağlanması
|
3- |
Hava Yolu Tıkanıklarına Yol Açan Nedenler -Hava Yolu Tıkanıklığından Korunmak İçin Öneriler -Hava Yolu Tıkanıklığı Belirti ve Bulguları -Erişkinde, Çocukta ve Bebekte Yabancı Cisim İle Hava Yolu Tıkanıklıklarında İlkyardım
|
4- |
Kanamanın Tanımı ve Nedenleri -Kanamanın Sınıflandırılması -Dış Kanama ve Dış Kanamalarda İlkyardım -İç Kanama ve İç Kanamalarda İlkyardım
|
5- |
Şokun Tanımı -Şokun Sınıflandırılması ve Fizyopatolojisi -Şokun Evreleri -Şokun Belirti ve Bulguları -Şokun Önlenmesi ve Tedavisi -Anaflaktik Şok ve Anaflaktik Şokta İlkyardım
|
6- |
Yaralanmalarda Tedavi İlkeleri -Kafa Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Omurga Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Göğüs Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Karın Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Trafik kazalarında yaralıların kurtarılması
|
7- |
Kırıklarda ilkyardım -Çıkıklarda İlk Yardım -Burkulmalarda İlkyardım
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Yanık Nedenleri ve Türleri -Yanıklarda İlkyardımın Amacı -Isı İle Oluşan Yanıklarda,Kimyasal Yanıklarda ve Elektrik Yanıklarında İlkyardım -Yangından Kurtarma ve Duman İnhalasyonunda İlkyardım -Sıcak Çarpmalarında İlkyardım Donmalarda İlkyardım -Donmanın Tanımı ve Fizyopatolojisi -Donma Çeşitleri,Belirti ve Bulguları –Donmalarda İlkyardım.
|
10- |
Komanın Tanımı ve Nedenleri -Koma Çeşitleri ve İlkyardım Epilepsi ve İsteri Nöbetlerinde İlkyardım
|
11- |
Zehirlenme Yolları -Zehirlenme Vakalarında Belirtiler Zehirlenmelerde İlkyardım -Zehirlenme Danışma Merkezi Zehirlenmelere Karşı alınacak Önlemler
|
12- |
Böcek Sokmalarının Genel Etkileri -Yılan Sokmaları ve İlkyardım -Akrep Sokmaları ve İlkyardım -Örümcek ve Arı Sokmaları ve İlkyardım -Evcil Hayvan Isırmaları ve İlkyardım Deniz Hayvanları İle Yaralanmalarda İlkyardım
|
13- |
Göze Yabancı Cisim Kaçması ve İlkyardım -Kulağa yabancı Cisim Kaçması ve İlkyardım -Buruna Yabancı Cisim Kaçması ve İlkyardım
|
14- |
Taşımalarda Genel Kurallar - Hasta Veya Yaralıyı Sürükleme Yöntemleri -Araç İçindeki Hasta Veya Yaralıyı Çıkarma (Rentek Manevrası) Kısa Mesafede Hızlı Taşıma Teknikleri -Bir Kişi İle Taşıma Yöntemleri -İki Kişi İle Taşıma Yöntemleri Sedye Oluşturarak Hasta Veya Yaralıları Taşıma Sandalye İle Taşıma -Battaniye İle Geçici Sedye Oluşturma Kaşık Tekniği İle Sedyeye Yerleştirme -Köprü Tekniği İle Sedyeye Yerleştirme -Sedyeyi İki Ve Dört Kişi İle Taşıma
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İlk yardım, acil bakımla ilgili temel kavram ve ilkeleri bilme ve kavrama Öz farkındalığa sahip olur
|
2- |
Toplumda sık karşılaşılan kaza, yaralanma, acil hastalık durumlarını toplumun sağlık sorunlarını ve bu sorunlara ilişkin birincil ve ikincil korunma ile ilgili temel ilkeleri kavrama
|
3- |
Acil bakım ve ilk yardımın önceliklerini belirleme, uygulama, değerlendirme süreci doğrultusunda bakımla ilgili kararları verebilme ve uygulayabilme becerisini kazanma
|
4- |
Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım uygulama
|
5- |
Temel yaşam desteği konusunda bilgi sahibi olur.
|
6- |
Zehirlenme ve hayvan ısırıklarında ilk yardım uygulamalarını bilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur,
|
|
2- |
İngilizcede Avrupa Dil Portföyü C2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
|
|
3- |
İkinci bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
|
|
4- |
Yazılı, sözlü ve sözsüz olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir.
|
|
5- |
Grup yönetimi ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
6- |
Toplumsal ve mesleki etik değerleri bilir, bunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve uygun davranışları geliştirir.
|
|
7- |
Hem temel hem de alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini ve yazılımlarını ileri düzeyde kullanır.
|
|
8- |
İşletme, iktisat ve sosyal psikoloji alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
9- |
Turist rehberliği mesleği ile ilgili hizmet verme süreçlerini bilir ve ziyaretçi memnuniyeti sağlayacak şekilde yerine getirir.
|
|
10- |
Bir seyahat işletmesini etkin bir şekilde yönetebilmek için güncel yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular.
|
|
11- |
Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar.
|
|
12- |
Dünya ve Türkiye coğrafyası hakkında detaylı bilgiye sahip olur.
|
|
13- |
Bir turu planlar, uygular ve denetler.
|
|
14- |
İlkyardım konusunda temel bilgiye sahip olur ve uygular.
|
|
15- |
Turizm alanı ve turist rehberliği ile ilgili hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir ve uygular.
|
|
16- |
Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, analiz eder, sentezler, yorumlar ve değerlendirir.
|
|
17- |
Başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır.
|
|
18- |
Kendini kişisel ve mesleki anlamda sürekli geliştirir, kendi kendine öğrenme için sorumluluk alır ve bunu gösterir.
|
|
19- |
Farklı kültürleri tanır, anlar ve farklı kültürlerle iletişim kurar.
|
|
20- |
Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme turist rehberliğinin gerektirdiği şekilde özen gösterir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
4
|
2
|
8
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
4
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
58
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yanardağ M , İ. Yılmaz (2017). Sağlık ve İlk Yardım. Ankara. Pegem Yayınları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Moral, E. (2017). İlkyardım. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi, İnan, H. F., Kurt, Z., & Kubilay, İ. (2011). Temel ilk yardım uygulamaları eğitim kitabı. TC sağlık bakanlığı temel sağlık hizmetleri genel müdürlüğü, ilkyardım ve acil sağlık hizmetleri daire başkanlığı, Ankara.
|
|