Ön koşul dersleri
|
Öğrenci, lisansüstü programda kayıtlı olmalı ve bilimsel hazırlık dersini almış olmalıdır.
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ÇİĞDEM KARAKÜKCÜ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ÇİĞDEM KARAKÜKCÜ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Haftada bir veya iki saat laboratuvar çalışması ve iki saat teorik ders yapılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu derste, pratik ve teorik olarak, biyokimyasal çalışmalarda kullanılan çözelti tipleri, çözelti ve tamponların nasıl hazırlanacağı, gerekli hesaplamalar, laboratuvar aletlerinin kullanımı gösterilecek ve problem çözülecektir.
|
Dersin tanımı
|
Sadece lisans üstü eğitim yapan öğrenciler, ders alabilirler.
Öğrencilerin derse devam mecburiyetleri vardır.
|
1- |
Laboratuvar güvenliği ve laboratuvarda çalışma kuralları.
|
2- |
Uluslararası birimler sistemi.
|
3- |
Saf su, özellikleri ve elde edilmesi.
|
4- |
Çözelti çeşitleri.
|
5- |
Çözelti konsantrasyonları (gram, molar, molal, normal)’nın tanımı.
|
6- |
Çözelti hazırlanması için hesaplamalar.
|
7- |
Terazi kullanımı, kimyasal (katı ve sıvı) maddelerin depolanması ve tartılması.
|
8- |
Laboratuvarda katı ve sıvı maddelerden çözelti hazırlanması.
|
9- |
Çözelti konsantrasyonlarının birbirine dönüşümü.
|
10- |
Aşırı doymuş çözeltiler ve hazırlanması.
|
11- |
Osmolarite ve osmolalite.
|
12- |
Kimyasal denge, pH kavramı ve pH metre kullanımı.
|
13- |
Tampon çözeltiler, tamponların aktivitesi ve tampon çözelti hazırlanması.
|
14- |
Örnek problemlerin çözümü.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Laboratuvarda güvenli çalışma kurallarını öğrenecek; tüp, pipet, ölçü kapları gibi temel laboratuvar malzemelerini tanıyacak ve pH metre, terazi, çeker ocak, mikser, etüv gibi cihazları kullanmasını öğrenecek.
|
2- |
Kimya alanında yaygın olarak kullanılan uzunluk, kütle, dansite, sıcaklık ve basınç için uluslararası birimleri öğrenecek.
|
3- |
Bir çözücü olarak saf suyun özelliklerini ve suyun saflaştırılmasında kullanılan yöntemleri öğrenecek.
|
4- |
Çözelti çeşitlerini, mol kavramını ve yüzde, molarite, normalite, molalite, osmolarite, osmolalite gibi çözelti konsantrasyonlarını ve bu konsantrasyonların birbirine dönüşümünü öğrenecek ve katı ya da sıvı maddelerden istenilen konsantrasyonlarda çözelti hazırlayabilecek.
|
5- |
Asit ile bazları ve biyolojik tamponları öğrenecek; tampon çözelti hazırlayabilecek.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ
|
|
2- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 1
|
|
3- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 2
|
|
4- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 3
|
|
5- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 4
|
|
6- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 5
|
|
7- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 6
|
|
8- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 8
|
|
9- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 9
|
|
10- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 10
|
|
11- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 11
|
|
12- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 12
|
|
13- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 13
|
|
14- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 14
|
|
15- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 15
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
2
|
28
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
150
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders sorumlusu tarafından hazırlanan ppt dosyaları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Biochemical Calculations: How to Solve Mathematical Problems in General Biochemistry. 1976 / Irwin H. Segel
2-Tietz Textbook of Clinical Chemistry, 1999, Burtis CA, Ashwood ER.
|
|