Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ |
Birinci düzey |
UGMB 110 |
Zorunlu |
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bu ders için herhangi bir ön koşul dersi yoktur.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MURAT TAŞTAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İLKER YILMAZ - ÖĞR. GÖR. CEVAHİR TARHAN - ÖĞR. GÖR. MURAT TAŞTAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders haftada dört saattir. Öğrenciler toplam dersin % 70 devam etmek zorundadırlar. Ders sınıfta işlenir. Konular ile ilgili problemler çözülür.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, akışkanlar mekaniği ve Bernoulli teoremi ve venturi gibi akışkanlar mekaniği uygulamalarının havacılıkta kullanımını öğretmektir.
|
Dersin tanımı
|
Yoğunluk, viskozite, akışkan direnci, akım çizgisinin etkileri, akışkanlarda sıkıştırılabilirliğin etkileri, statik, dinamik ve toplam basınç, Bernoulli teoremi, venturi.
|
1- |
Temel Kavramlar. Akışkan nedir ? Uygulama alanları. Kaymama koşulu.
|
2- |
Akış tipleri. Viskoz - viskoz olmayan akış, daimi - daimi olmayan akış, laminer ve türbülanslı akış.
|
3- |
Akışkanların özellikleri. Bağıl yoğunluk, kavitasyon, hacimsel genleşme, viskozite.
|
4- |
Basınç ve akışkan statiği. Manometre ve barometre.
|
5- |
Hidrostatik kuvvetler. Yüzme ve kararlılık.
|
6- |
Akışkanların kinematiği . İvme alanı, hız alanı, akım çizgileri
|
7- |
Çevrinti ve girdap faktörleri. Doğrusal deformasyon.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Kütlenin korunumu. Kütlesel ve hacimsel debi. Enerji ve verim.
|
10- |
Bernoulli denklemi ve uygulamaları. Statik, dinamik ve durma basınçları.
|
11- |
Pitot-statik tüpü ve venturi borusu.
|
12- |
Akış sistemlerinin momentum analizi. Doğrusal momentum.
|
13- |
Borularda akış, Laminer ve türbülanslı akışlar.
|
14- |
Yerel kayıplar, pompa seçimleri.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Temel kavramların öğretilmesi
|
2- |
Akışkanlar mekaniğinin öğretilmesi
|
3- |
Bernoulli teoremini mesleği ile ilgili alanlarda uygular.
|
4- |
Havacılık alanındaki akışkan sistemlerinin problemlerini tanır.
|
5- |
Karşısına çıkan problemlere yeni çözüm yolları geliştirir ve bu yollarla çözer.
|
6- |
Lise eğitiminden beri edindiği bilgi birikimini hatırlar.
|
7- |
Derste anlatılan örnek problemleri çözer.
|
8- |
Kendisine verilen ders dökümanlarına ek olarak yeni kaynakları araştırır.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki uygulamalarda ve örgütlerde etkin olarak yer alan, sürekli öğrenimle kendisini geliştiren, güçlü iletişim kurabilen, takım çalışması yapabilen, çok disiplinli ortamlarda görev alabilen teknik eleman yetiştirebilmek.
|
|
2- |
Havacılık standartları ile ilgili yeterli bilgi birikimine sahip olmak.
|
|
3- |
Alanındaki bakım uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçip ve kullanabilmek.
|
|
4- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yönlendirebilmek.
|
|
5- |
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilmek.
|
|
6- |
Uluslararası seviyede alanındaki bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
|
|
7- |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
|
|
8- |
Bilgiye erişebilmek ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilmek, veri tabanları, bakım el kitapları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilmek.
|
|
9- |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak.
|
|
10- |
Alanı ile ilgili şema, teknik resim vb. dökümanları anlayıp, yorumlayabilmek.
|
|
11- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olmak.
|
|
12- |
İngilizce ve Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde kullanmak.
|
|
13- |
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilmek ve yönetebilmek.
|
|
14- |
Alanındaki kavram, düşünce ve matematiksel ifadeleri anlayabilmek, kullanabilmek, bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek, sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek, kanıtlara, araştırmalara ve farklı kaynak ve ölçümlerden elde edilen sonuçlara dayalı çözüm önerileri geliştirip, uygun düzeltici eylemde bulunabilmek.
|
|
15- |
Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek.
|
|
16- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilmek.
|
|
17- |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
|
|
18- |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olmak.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
91
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yunus Çengel, Akışkanlar Mekaniği Temelleri ve Uygulamaları. Aksel, M.H., Fluid Mechanics, Lecture Notes, METU, 1992. Soğukoğlu, M., Fluid Mechanics (in Turkish), Birsen Yayınevi, 2001. White, Frank M., Fluid Mechanics, McGraw-Hill,
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Yılmaz, İ., Akışkanlar Mekaniği Ders Notları, Yayınlanmamış, Kayseri, 2009.
|
|