Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Tarih > TÜRKİYE CUMHURİYETİ TARİHİ IV
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRKİYE CUMHURİYETİ TARİHİ IV Birinci düzey TAR 414 Seçmeli 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ TEKİN AYCAN TAŞCI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. HİKMET ZEKİ KAPCI
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı
Dersin tanımı Türkiye Cumhuriyeti Tarihi hakkında bilgi sahibi olmak

Dersin içeriği
1- İSMET İNÖNÜ DÖNEMİ VE ÇOK PARTİLİ SİYASAL YAŞAMA GEÇİŞ (1938-1950) 1) İnönü’nün Cumhurbaşkanı Seçilmesi ve Değişmez Genel Başkanlığı 2) İnönü Döneminin Genel Özellikleri 3) Müstakil (Bağımsız) Grup 4) Köy Enstitüleri 5) İkinci Dünya Savaşı Yıllarının Getirdiği Sorunlar
2- DEMOKRAT PARTİ’NİN DOĞUŞUNA GİDEN SÜREÇ 1) 1945 Yılı Yedi Aylık Bütçesi Görüşmeleri 2) Çiftçiyi Topraklandırma Kanunu Tasarısı 3) Dörtlü Takrir (Önerge) 4) Cumhuriyet Tarihinin Dördüncü Partisi: Milli Kalkınma Partisi
3- 5) Bayar - Koraltan - Menderes - Köprülü Dörtlüsünün Partiden Çıkarılması 6) Parti ve Program Hazırlıkları 7) Demokrat Parti’nin (DP) Kurulması 8) Çok Partili Yaşama Geçiş
4- DEMOKRAT PARTİLİ YILLAR (1946-1960) A) Demokrat Parti’nin Muhalefet Yılları (1946-1950) 1) Dönemin Basını B) Demokrat Parti İktidarının Kurulması (1950-1954) 1) 1950 Genel Seçimleri ve DP’nin İlk Zaferi 2) Birinci Menderes Hükümeti’nin İlk Uygulamaları
5- 3) Hükümetin İstifası ve Menderes’in İkinci Hükümeti 4) 1954 Genel Seçimleri Öncesinde İktidar - Muhalefet İlişkileri 5) 1950-1954 Demokrat Parti’nin Ekonomi Politikası
6- C) Demokrat Parti’nin İktidarını Pekiştirmesi (1954-1957) 1) 1954 Genel Seçimleri ve Demokrat Parti’nin Büyük Zaferi 2) Üçüncü Menderes Hükümetinin Uygulamaları 3) 1954 Seçimleri Sonrasında DP’de Büyük Uzlaşmazlık 4) Menderes’in İstifası ve Dördüncü Menderes Kabinesinin Uygulamaları
7- D) Demokrat Parti İktidarının Güç Kaybetmesi ve Düşüşü (1957-1960) 1) 1957 Seçimleri: DP’de Düşüş, Muhalefette Yükseliş Süreci 2) Beşinci Menderes Hükümeti ve Uygulamaları: Millî Muhalefet Cephesi-Vatan Cephesi 3) İktidar-Muhalefet İlişkilerinde Gerginlik ve Türkiye Genelinde Olayların Artması 4) 27 Mayıs Askeri Müdahalesi ve DP İktidarının Sona Ermesi
8- Ara Sınav
9- 1961 ANAYASASI, YASSIADA MAHKEMESİ, KOALİSYON HÜKÜMETLERİ DÖNEMİNİN BAŞLAMASI (1961-1965) 1) Askerî Yönetim 2) Kurucu Meclis 3) Siyasi Partiler ve Yassıada Mahkemesi 4) Yeni Anayasa ve Hazırlık Süreci 5) Koalisyon Hükümetleri
10- 1961 ANAYASASI ve ADALET PARTİSİ İKTİDARI (1965-1971) 1) Süleyman Demirel’li Yıllar (1965-1971) 2) Uzlaşamayan Sivil Siyasete Askeri Müdahale: 12 Mart 1971 12 MART 1971 MUHTIRASI ve ARA REJİM (1971-1973) 1) 12 Mart Muhtırasına Neden Olan İç ve Dış Gelişimeler 2) Birinci ve İkinci Nihat Erim Hükümetleri 3) Ferit Melen Hükümeti 4) Cumhurbaşkanlığı Seçimi: Politikacılarla Paşalar Kavgası
11- 12 MART 1971 MUHTIRASI SONRASI DÖNEM (1973-1980) 1) Ara Rejimin Sonu: 1973 Genel Seçimleri a) Naim Talu Hükümeti ve 12 Mart Dönemi’nin Sonu b) Seçime Katılacak Partiler ve Genel Durum c) 1973 Seçimleri ve CHP-MSP Hükümeti
12- 2) Milliyetçi Cephe Hükümetlerinin Kuruluşu a) Güvenoyu Alamayan Hükümet: Sadi Irmak Hükümeti b) Birinci Milliyetçi Cephe Hükümeti c) Bürokrasinin Siyasallaşması ve Şiddetin Tırmanması d) 1977 Seçimleri ve İkinci Milliyetçi Cephe Hükümeti
13- 3) Ecevit’in Başbakanlığı 4) AP Azınlık Hükümeti’nden Askeri Darbeye 12 EYLÜL ARA REJİMİ (1980-1982) 1) 12 Eylül 1980 Darbesi ve Milli Güvenlik Konseyi Rejiminin Kurumsallaşması 2) Danışma Meclisi’nin Kuruluşu ve Yeni Anayasa’nın Halkoylamasına Sunulması 3) 1982 Anayasası’nın Temel Özellikleri ve Cumhurbaşkanlığı Makamı 4) Kenan Evren’in Cumhurbaşkanlığı
14- DEMOKRASİYE DÖNÜŞ ve ANAVATAN PARTİSİ (1983-1993) 1) Çok Partili Siyasal Hayata Güdümlü Dönüş 2) ANAP İktidarı ve Değişen Muhalefet 3) Siyaset Yasaklarının Kaldırılması 4) 29 Kasım 1987 Genel Seçimleri ve Siyasal Dengelerin Değişmesi 5) Turgut Özal’ın Tartışmalı Cumhurbaşkanlığı Dönemi 6) 1991 Seçimleri ve ANAP’ın İktidardan Düşmesi
15- Final
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Türk İnkılabının tanımı, temeli amacı ve metodu hakkında bilgi sahibi olunacak
2- Atatürk''ün inkılaplar üzerindeki etkisi hakkında bilgi sahibi olunacak.
3- Demokrat Parti Döneminde meydana gelen iç siyasi gelişmeleri öğrenecek.
4- Demokrat Parti Döneminde meydana gelen dış siyasi gelişmeleri öğrenecek.
5- 1960 İhtilali ve sonrasındaki başarısız darbe girişimlerini öğrenecek.
6- Adalet Partisi ve CHP (1965-1971) konularını öğrenecek.
7- 12 Mart 1971 Muhtırası gelişmelerini anlatacak.
8- 1973 Seçimleri ve 12 Eylül’e Giden yolu öğrenecek.
9- 12 Eylül İhtilali-Yaşananlar hakkında bilgi sahibi olacak.
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5- Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8- Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11- Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14- Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15- Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17- Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18- Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Durmuş Yalçın, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, II; Feroz Ahmad,Kıbrıs ve 6-7 Eylül Olayları

Ders ile ilgili dosyalar