Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KÜLTÜR TARİHİ OKUMALARI I |
Üçüncü düzey |
TDE 623 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ATABEY KILIÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ATABEY KILIÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ATABEY KILIÇ
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Bu ders ile öğrenci, ''Çoksesli/çokkatmanlı'' Divan şiirinin derin yapısını, çoğul okumaya açık anlam alanları ile değerlendirdiğinde; metni odak alan inceleme yöntemleri için zengin referanslar sunduğunu görecektir. Özellikle kültür tarihi incelemelerinde -birer malzeme/belge olarak- bazı şiirlerin, tarihsel ve kültürel arka planlarıyla, Osmanlı toplum hayatını hangi yönlerden yansıttığını; yazıldıkları çağın atmosferi doğrultusunda metinlerin nasıl değerlendirilmesi gerektiğini, doğru göstergelerle okumayı öğrenecektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders ile öğrenci, ''Çoksesli/çokkatmanlı'' Divan şiirinin derin yapısını, çoğul okumaya açık anlam alanları ile değerlendirdiğinde; metni odak alan inceleme yöntemleri için zengin referanslar sunduğunu görecektir. Özellikle kültür tarihi incelemelerinde -birer malzeme/belge olarak- bazı şiirlerin, tarihsel ve kültürel arka planlarıyla, Osmanlı toplum hayatını hangi yönlerden yansıttığını; yazıldıkları çağın atmosferi doğrultusunda metinlerin nasıl değerlendirilmesi gerektiğini, doğru göstergelerle okumayı öğrenecektir.
|
1- |
Klasik Türk şiirinin çoksesli/çokanlamlı/çokkatmanlı yapısı
|
2- |
Osmanlı kültür tarihi bağlamında, divanlardan yansıyan şiirsel görüntülerin tespiti ve tahlili: İnceleme yöntemi ile alt başlıkların belirlenmesi
|
3- |
Kentteki referans noktaları ve mimari göstergeler
|
4- |
Yeme-içme alışkanlıkları ve mutfak eşyaları
|
5- |
Kumaşlar ve giysiler
|
6- |
Eğlenceler, şenlikler, saray düğünleri
|
7- |
Sportif faaliyetler ve müsabakalar
|
8- |
Vize sınavı
|
9- |
Gelenek, inanış ve ritüeller
|
10- |
Şifalı bitkiler, hastalıklar, ilaçlar
|
11- |
Uygulama: Toplumsal hayatın izleri sayılabilecek kültür tarihi unsurlarını, seçilen bir divan üzerinde şiirleri tarayarak değerlendirme
|
12- |
Uygulama: Toplumsal hayatın izleri sayılabilecek kültür tarihi unsurlarını, seçilen bir divan üzerinde şiirleri tarayarak değerlendirme
|
13- |
Uygulama: Toplumsal hayatın izleri sayılabilecek kültür tarihi unsurlarını, seçilen bir divan üzerinde şiirleri tarayarak değerlendirme
|
14- |
Uygulama: Toplumsal hayatın izleri sayılabilecek kültür tarihi unsurlarını, seçilen bir divan üzerinde şiirleri tarayarak değerlendirme
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bir divan metnine sadece klasik metin şerhi anlayışına göre değil, farklı bilimsel yöntemlerle de yaklaşabilmeyi deneyimleyecektir.
|
2- |
Klasik Türk şiirinin çokanlamlı dokusunu, Osmanlı kültür tarihi bağlamında irdeleyerek; divanlardaki şiirlerden yansıyan görüntüleri, toplumsal hayatın izleri açısından değerlendirecektir.
|
3- |
Böylece bir yapıta herhangi bir yöntem ışığında sorularla yaklaşıldığında, yeni anlam haritalarının ortaya çıkacağını görecek; bu tür okumanın, edebî eserin her şeyini söylemese de, belli bir çerçeve içerisindeki özelliklerini derinlemesine anlatacağını alımlayacaktır.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
|
|
2- |
Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
|
|
3- |
Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
|
|
4- |
Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
|
|
5- |
Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
|
|
6- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
|
|
8- |
Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
|
|
9- |
Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
|
|
10- |
Mesleki terminolojiye hâkim olur.
|
|
11- |
Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
|
|
12- |
Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
|
|
13- |
Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
|
|
14- |
Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
|
|
15- |
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
|
|
16- |
Akademik çevreyi tanır.
|
|
17- |
Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
|
|
18- |
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
|
|
19- |
Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
|
|
20- |
Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
1
|
3
|
3
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
10
|
10
|
100
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
5
|
5
|
25
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
3
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
2
|
5
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
155
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İZZETBEGOVİÇ, Aliya, Doğu Batı Arasında İslâm, KLASİK Yayınları, İstanbul 2015; PÜRCEVÂDÎ, Nasrullah, Can Esintisi- İslam’da Şiir Metafiziği, insan yayınları, İstanbul 1998; AKPINAR, Turgut, Kültür Tarihinden Esintiler, KİTABEVİ Yayınları, İstanbul 2006; AYVAZOĞLU, Beşir, Geleneğin Direnişi, ÖTÜKEN Yayınları, İstanbul 1997; ÖZTEKİN, Özge, XVIII. Yüzyıl Divan Şiirinde Toplumsal Hayatın İzleri-Divanlardan Yansıyan Görüntüler, Ürün Yayınları, Ankara 2006; KOÇU, Reşad Ekrem, Eski İstanbul’da Meyhaneler ve Meyhane Köçekleri, DOĞAN KİTAP Yayınları, İstanbul Nisan 2015; REFİK, İbrahim, Kim Demiş Tarih Keyifli Değildir Diye… - Sohbet Tadında Tarih, ALBATROS Yayınları, İstanbul 2007; EAGLETON, Terry, Tanrı’nın Ölümü ve Kültür (Çeviren: Selin Dingiloğlu), Yordam Kitap Yayınları, İstanbul 2014; SEZER, Sennur-ÖZYALÇINER, Adnan, Bir Zamanların İstanbulu - Eski İstanbul Yaşayışı ve Folkloru, İNKILÂP Yayınları, İstanbul 2005; AYVAZOĞLU, Beşir, Kuğunun Son Şarkısı, ÖTÜKEN Yayınları, İstanbul 2006; TANJU, İzzet, Endülüste Raks, ÖTÜKEN Yayınları, İstanbul 2006.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
AYLAR, Selçuk, Divan Şiirinde Sosyal Hayatın İzlerine Dair?, Dergâh, 65, 1995?, s. 10-11; DİLÇİN, Cem, Türk Kültür Kaynağı Olarak Divan Şiiri?, Türk Dili, 571, 1999,? s. 618-626; ECO, Umberto, Açık Yapıt (Çev.: Pınar Savaş), İstanbul 2001;
ERZEN, Jale Nejdet, Çoğul Estetik İstanbul 2011.
|
|