Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DAVRANIŞ BİLİMLERİ |
Birinci düzey |
SEC 110 |
Seçmeli |
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ELİF BİLGE ALİMOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ELİF BİLGE ERTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze görsel sunum yöntemiyle anlatım, soru cevap ve günlük hayattan paylaşımlarla olayların kavratılması.
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin sosyal hayatta karşılaştıkları her türlü insan davranışı ve bu davranışlara neden olan etkenler hakkında bilgi sahibi olması ve insanlarla özellikle hasta ve hasta yakınlarıyla iletişimde bulunurken daha doğru davranışlar sergilemeleri amaçlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Davranış Bilimleri, Savunma mekanizması ve tutumlar, Toplum, sosyal yapı, Toplumsallaşma, Kültür, Kültürel ve sosyal değerler, Kişilik Sosyal gruplar Duyum ve algı, Tepkisel koşullanma ve edinilen koşullanma yoluyla öğrenme, Kendini tanıma ve insanlarla iletişim, Hasta ve hasta yakınları ile iletişim
|
1- |
Davranış Bilimi tanımı,uygulama alanı ve ilişkili olduğu bilim dalları.
|
2- |
Davranışların temel kaynakları
|
3- |
Savunma Mekanizmaları
|
4- |
Nevrotik davranışlar, psikozlar, psikosomatik rahatsızlıklar
|
5- |
Davranış bilimlerinin temel kavramları. Rol, Kişilik, sosyal grup, liderlik, çatışma, yetki, yönetim, motivasyon, güç, otorite, norm, statü.
|
6- |
Kültür kavramı ve özellikleri. Örgütsel Kültür.
|
7- |
Davranışlara yön veren kültür kalıpları: Sosyal Değerler, Normlar, Gelenekler, görenekler, adetler, Anomi. Kültürel süreçler.
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Duyum ve algı kavramları. Algılamanın özellikleri, Algılama hataları. Sosyalleşme kavramı, süreci, araçları, çeşitleri. Sosyal tabakalaşma. Sosyal Etki, Uyum ve İtaat kavramları ve deneyleri.
|
10- |
Öğrenme teorileri. Klasik ve edimsel koşullanma ile öğrenme.
|
11- |
Bilişsel Öğrenme teorileri.
|
12- |
İletişim kavramı, iletişimin unsurları, etkili iletişimi kolaylaştıracak özellikler.
|
13- |
Sağlık personelinin hasta ve yakınlarıyla iletişimi. Yaşlı ve çocuk hastalara yaklaşım. Türkçe bilmeyen hastalara yaklaşım.
|
14- |
Sağır dilsiz, görme ve zeka özürlü hastalara yaklaşım. Uyumsuz, saldırgan hastalara yaklaşım.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Davranış Bilimi uygulama alanı ve ilişkili olduğu bilim dallarını bilir.
|
2- |
Savunma Mekanizmaları, Nevrotik davranışlar, psikozlar, psikosomatik rahatsızlıklar arasındaki ayrımı bilir.
|
3- |
Davranış bilimlerinin temel kavramlarını kavrar.
|
4- |
Kültür kavramını ve Davranışlara yön veren kültür kalıplarını bilir.
|
5- |
Sosyalleşme kavramını ve sürecini kavrar.
|
6- |
Algılama ve özelliklerini bilir.
|
7- |
Öğrenme teorilerini bilir.
|
8- |
Hasta ve yakınlarıyla, özelliklerine göre etkili ve doğru iletişim kurabilir.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tıbbi dokümantasyon ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
|
|
2- |
Temel mesleki kavram ve tanımları ile temel mesleki dil bilgisi yeterliklerinin kazanır
|
|
3- |
Tıbbi istatistikler ile ilgili verileri derler ve bilimsel metotlarla analiz ederek sonuçları periyodik olarak ilgililere raporlar.
|
|
4- |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.
|
|
5- |
Örgüt içi ile dışı sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
|
6- |
Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.
|
|
7- |
Hastane Bilgi Yönetim Sistemi kullanımı konusundaki bilgi ve becerisiyle hastanın sosyal güvencesine göre kayıt, provizyon, talep alımı, taburculuk ve faturalama işlemlerini yapar ilgili istatistikleri hazırlar.
|
|
8- |
Tıbbi dokümantasyon ve arşiv işlemlerini, tıbbi kayıtları, tıbbi raporlamaları ve mesleki yazışmaları Türk dilinin kurallarına uygun olarak etkin ve hızlı bir şekilde yapar.
|
|
9- |
Tıbbi arşivlerin oluşturulması ve işletilmesi için gerekli mevzuat bilgisi ile hasta dosyalarının hareketliliğini, güvenliğini ve korunmasını sağlayarak tıbbi arşiv hizmetlerini yürütür.
|
|
10- |
Her çeşit büro araç-gereç ve makinelerini etkin bir şekilde kullanarak gerektiğinde basit bakım ve onarımlarını yapar.
|
|
11- |
Hasta ve hasta yakınlarına danışmanlık hizmeti sunar.
|
|
12- |
Alanında birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilinci kazanır.
|
|
14- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki kaynakları izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
15- |
Türkçeyi ve beden dilini doğru, etkili kullanır.
|
|
16- |
Tıbbi sekreterlik ilkelerini ve kurallarını bilir. Hasta haklarına ve hasta mahremiyetini korur.
|
|
17- |
Kurum içi ve dışı yazışmaları yapar, belgeleri sınıflayıp dosyalar, organize eder ve dosyalama tekniklerine göre arşivler.
|
|
18- |
Hastalıkları-işlemleri ve sağlıkla ilgili sorunları belirlenen uluslararası sınıflandırma sistemlerine göre kodlama işlemlerini yapar.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
73
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Öğretim elemanının ders notları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Özkalp E, Arıcı H, Davranış Bilimlerine Giriş Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Yayıncılık 2-Güney, S, Davranış Bilimleri, Nobel Yayıncılık, 2006 3-Cüceloğlu Doğan, İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi, 1991 4-H Adıgüzel, Ömer Yaratıcı Drama. Naturel Yayıncılık, 2002
|
|