Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
Aktif Yöntem
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HANDAN ZİNCİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. HANDAN ZİNCİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Aktif Yöntem
|
Dersin amacı
|
Bu ders Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalında doktora çalışması yapan öğrenciye bir toplumda yaygın olarak görülen sağlık sorunları, bunların önlenmesi ve denetimi, sağlıklı olma ve sağlığı sürdürme konularında farkındalık oluşturma, bireyleri güdüleyerek sağlıklı yaşam biçimi kazandırma konularında bilgi ve beceri kazandırılması.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalında doktora çalışması yapan öğrenciye bir toplumda yaygın olarak görülen sağlık sorunları, bunların önlenmesi ve denetimi, sağlıklı olma ve sağlığı sürdürme konularında farkındalık oluşturma, bireyleri güdüleyerek sağlıklı yaşam biçimi kazandırma konularında bilgi ve beceri kazandırılması amacıyla verilmektedir.
|
1- |
Hastalık/sağlık çevre ve hemşirelik kavramları
|
2- |
Sağlığın tanımı ve sağlıkta eşitsizlikler
|
3- |
Sağlığın korunması ve geliştirilmesi, ilke ve yöntemleri
|
4- |
Türkiye’de toplumun sağlık sorunları
|
5- |
Ana sağlığının korunması ve geliştirilmesi
|
6- |
Çocuk sağlığının korunması ve geliştirilmesi
|
7- |
Okul sağlığının korunması ve geliştirilmesi
|
8- |
Erişkin sağlığının korunması ve geliştirilmesi
|
9- |
İşçi/çalışanın sağlığının korunması ve geliştirilmesi
|
10- |
Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesi
|
11- |
|
12- |
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Birey aile ve toplumun sağlık sorunlarını eleştirel bir bakışla inceleme ve durumu açıklayabilme
|
2- |
Sağlığı koruma ve geliştirme kavramı ile hastalık/sağlık çevre ve hemşirelik kavramlarının bileşenlerini anlayabilme
|
3- |
Sağlığı geliştirme kavramının bireylerin kendi sağlıkları üzerinde kontrollerini artırabilmek anlamına geldiğini açıklayabilme
|
4- |
Risk altındaki birey, aile ve toplumun davranışlarının kontrol altına alınmasında örgütsel, çevresel ekonomik desteklerin önemini kavrayabilme
|
5- |
Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde sivil toplum örgütlerinin desteğinin önemini kavrayabilme
|
6- |
Sağlığı geliştirme uygulamaları ve bireyi güdüleme tekniklerini kullanabilme
|
7- |
Sağlığı geliştirme uygulamaları ve bireyi güdüleme tekniklerini kendi ve birey üzerinde kullanabilme.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
|
|
2- |
Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
|
|
3- |
Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
|
|
4- |
Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
|
|
5- |
Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
|
|
6- |
Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
|
|
7- |
Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
|
|
8- |
Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
9- |
Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
|
|
10- |
Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
|
|
11- |
Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
|
|
12- |
Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
3
|
30
|
Ödevler
|
4
|
3
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
6
|
24
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
124
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Piyal B. Halk Sağlığına Giriş. Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı Halk Sağlığı Dersi Kitabı, 2011. Piyal B. Sağlığın Geliştirilmesi ve Bu Alandaki Başarılı Uygulamalar. 11. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, Pamukkale, 2007. Yardım N, Gögen S, Mollahaliloğlu S. Sağlığın Geliştirilmesi (Health Promotıon): Dünyada ve Türkiye'de Mevcut Durum İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2009;72(1):29-35 029-035 www.saglik.gov.tr/.../sagligin-tesviki-ve-gelistirilmesi-daire-baskanligi.html Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N ve ark. (1994) Sağlığı sürdürme, sağlığı geliştirme ve hemşirelik”, Hemşirelik Bülteni, 8: 32. Spradley WB (2001) Health Promotion and Wellness, Community Health Nursing Concept and Practice, Lippincott.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Her konu için ilgili kaynaklar değişeceği için temelde; • Son istatistikler (Türkiye ve dünya) • Yapılan ve yapılacak projeler • Yapılan hukuki düzenlemeler Konuyla ilgili değişen sağlık sistemi ile ilgili yapılanmalara bakılmalıdır.
|
|