Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
METİN TAHLİLİNE GİRİŞ |
İkinci düzey |
TDE 571 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok.
|
Eğitimin dili
|
Tükçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MÜMTAZ SARIÇİÇEK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Mümtaz Sarıçiçek
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok.
|
Dersin veriliş şekli
|
Öğretici ve öğrenci merkezli yöntemler birlikte kullanılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Edebî metnin estetik değerini oluşturan ögelerin tahlilini yapabilmeyi kavratmak.
|
Dersin tanımı
|
Edebî metin incelemesi, bir estetik değer araştırmasıdır. Her edebî metnin yazılışındaki esas amaç estetik haz vermektir. Metin tahlili bu hazzın ortaya çıkmasını sağlayan teknik ve içerikle ilgili ögelerin tertibi ve terkibini anlamaya çalışmaktır.
|
1- |
Kaynakça bilgisi, kavramsal çerçeve, metin tahlilinin gerekliliği ve görevi, tahkiyeli edebî eser inceleme yöntemleri ve yöntem belirleme.
|
2- |
Tahkiyeli edebî eserde içerik/muhteva incelemesi.
|
3- |
Tahkiyeli edebî eserde olay örgüsü/vaka kurgusu incelemesi.
|
4- |
Tahkiyeli edebî eserde anlatıcı ve bakış açısı incelemesi.
|
5- |
Tahkiyeli edebî eserde şahıslar kadrosu incelemesi.
|
6- |
Tahkiyeli edebî eserde zaman ve mekân incelemesi.
|
7- |
Tahkiyeli edebî eserde üslup incelemesi ve uygulama çalışması.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Şiir tahlili yöntemleri ve yöntem belirleme.
|
10- |
Şiirde tematik yapı incelemesi.
|
11- |
Şiir dili incelemesi.
|
12- |
Şiirde biçim incelemesi.
|
13- |
Uygulama çalışması.
|
14- |
Değerlendirme.
|
15- |
FİNAL SINAVI.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tahkiyeli edebî eser incelemesinde ve şiir tahlili yöntemlerinin öğrenilmesinde kullanılacak kaynakça öğrenilir.
|
2- |
Tahkiyeli edebi eser inceleme yöntemleri hakkında bilgi edinilir.
|
3- |
Tahkiyeli edebi eserde içerik/muhteva, olay örgüsü/vaka kurgusu, anlatıcı ve bakış açısı, şahıslar kadrosu, zaman, mekan, ve üslup incelemesi öğrenilir.
|
4- |
Şiir tahlili yöntemleri hakkında bilgi edinilir.
|
5- |
Şiirde tematik yapı, dil ve biçim ögelerinin tahlili öğrenilir.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
|
|
2- |
Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
|
|
3- |
Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
|
|
4- |
Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
5- |
Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
|
|
6- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır.
|
|
8- |
Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
|
|
9- |
Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
|
|
10- |
Mesleki terminolojiye hâkim olur.
|
|
11- |
Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
|
|
12- |
Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
|
|
13- |
Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
|
|
14- |
Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
|
|
15- |
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir
|
|
16- |
Akademik dünyayı tanır.
|
|
17- |
Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
|
|
18- |
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur.
|
|
19- |
Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
|
|
20- |
Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
4
|
64
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
16
|
5
|
80
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
148
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
4
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
4
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I-II, Dergah, 1981.
2. Mehmet kaplan, Hikaye tahlilleri, Dergah, 1979.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
3. Mehmet kaplan, Tip Tahlilleri, Dergah, 1991.
4. İsmail Çetişli, Metin Tahlillerine Giriş: Şiir, Kardelen, 1999.
5. İsmail Çetişli, Metin Tahlillerine Giriş:Hikaye/Roman/Tiyatro, Kardelen, 1999.
6. Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Engin, 1995.
7. Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Akçağ, 1991.
8. Şerif Aktaş, Edebiyatta Üslup ve Problemleri, Akçağ, 1986.
9. Mehmet Tekin, Roman Sanatı,Ötüken, 2002.
10. Ayşe Eziler Kıran- Zeynel Kıran, Yazınsal Okuma Süreçleri, Seçkin, 2007.
11. Roland Bourneuf- Real Quellet, Roman Dünyası ve İncelemesi, KTBY, 1989.
12. Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış I-II-III,İletişim, 1983, 1990, 1997.
|
|