Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > SİYER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SİYER Birinci düzey İLH104 Zorunlu 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. MURAT BIYIKLI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Murat Bıyıklı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Anlatım, Seminer, Buluş Yöntemi
Dersin amacı İslam Tarihi ana kaynaklarını tanıtmak; İslam''n ortaya çıktığı dünyayı dini, sosyal ve ekonomik yapılarıyla tanıtarak Hz. Muhammed''in geldiği ve İslam''ın neşvünemâ bulduğu Arap Yarımadasını tanıtmak. Hz. Muhammed''in doğumundan vefatına kadar peygamberlik öncesi ve sonrası hayatıyla O’nu insan, peygamber, eğitimci, kumandan, devlet başkanı ve diğer yönleriyle kavratmak. Hz. Peygamber''in peygamberlik sonrası hayatını yaklaşık üçer yıllık dilimlere ayırmak suretiyle, bilim-tarih çerçevesinde değerlendirerek vermek. İşlenen tüm konularla ilgili rivayetleri bilim-tarih yöntemiyle ele alarak, hurafe ve gerçek dışı rivayetlerden ayırt etme becerisini kazandırmak.
Dersin tanımı Hz. Peygamber''in hayatıyla bütün ilgili rivayetlerin bütün yönleriyle bilimsel siyer metodolojisi ve Kur''an''a uyumluluğu çerçevesinde ele alınması.

Dersin içeriği
1- İslam tarihinin ana kaynakları; İslam Tarihçiliği ve önemli İslam tarihçileri.
2- Hz. Muhammed (s) döneminin arka planı: VII. y.y.’da dünya/Cahiliye dönemi.
3- Peygamberlik ve Hz. Muhammed(s.); Hz. Muhammed (s.)’in doğumu ve risalet öncesi hayatı.
4- Hz. Muhammed (s.)’in peygamberliği: İlk 3 yıl.
5- Risaletin 3-7. yılları: Kureyşin tavrı; Kureyş’in Müslümanlığa düşmanlıklarının sebepleri; önemli kişilerin İslam’a girişleri; Müslümanların uğradığı işkenceler; Habeşistan hicretleri;
6- Risaletin 7-10. yılları: Garanik olayı;Hz. Ebu Bekir’in hicreti; Ebu Talib Şi’bi; Hz. Hatice ve Ebu Talib’in vefatları ve ortaya çıkardığı sonuçlar;
7- Risaletin 10-12. yılları: Taif seferi; kabilelerden yardım talepleri; Akabe biatları.
8- Risaletin 13. yılı. Medine’ye Hicret.
9- Medine’de ilk icraatlar; Mescid-i Nebevî; Kardeşlik; Ezan; Suffe; Hz. Muhammed (s.)’in Hz. Aişe ile evlenmesi ve diğer evlilikleri.
10- Medine sözleşmesi.
11- Yahudilerin faaliyetleri ve Medine’den çıkarılmaları.
12- Kıblenin değiştirilmesi; İlk seriyyeler.
13- Bedir Savaşı ve sonuçları.
14- Uhud Savaşı ve sonuçları; Maûne ; Recî ; Müreysi.
15- Hendek Savaşı ve sonuçları.
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İslam Tarihinin ana kaynaklarını tanır.
2- İslam'ın ortaya çıktığı dönemi, coğrafyayı, dini ve sosyal ortamı değerlendirir.
3- Hz. Muhammed'in hayatını biyografik bir biçimde hurafe ve rasyonel abartılardan arındırarak tanır.
4- Hz. Muhammed'in risalet öncesi ve sonrası hayatını analiz eder.
5- Hz.Muhammed'i dini bir önder, eğitimci, kumandan, siyasi lider olma gibi farklı yönleriyle tanır.
6- Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri değerlendirir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 6 12 72
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1-Şefaettin Severcan: Siyer. 2-İbn-i Hişam, Sîret-i İbn-i Hişam. 3-Muhammed Hamidullah: İslam Peygamberi
Yardımcı Kaynaklar 1-İbnü’l-Esir, İslam Tarihi. 2- Hüseyin Algül, İslam Tarihi. 3- Marshall G.S. Hodgson, İslam’ın Serüveni Bir Dünya Medeniyetinde Bilinç ve Tarih. 4- Bernard Lewis (Redaktör), İslam Tarihi Kültür ve Medeniyeti.

Ders ile ilgili dosyalar