Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SİYER |
İkinci düzey |
İLH104 |
|
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. MURAT BIYIKLI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Murat Bıyıklı
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım, Seminer, Buluş Yöntemi
|
Dersin amacı
|
İslam Tarihi ana kaynaklarını tanıtmak; İslam''n ortaya çıktığı dünyayı dini, sosyal ve ekonomik yapılarıyla tanıtarak Hz. Muhammed''in geldiği ve İslam''ın neşvünemâ bulduğu Arap Yarımadasını tanıtmak. Hz. Muhammed''in doğumundan vefatına kadar peygamberlik öncesi ve sonrası hayatıyla O’nu insan, peygamber, eğitimci, kumandan, devlet başkanı ve diğer yönleriyle kavratmak. Hz. Peygamber''in peygamberlik sonrası hayatını yaklaşık üçer yıllık dilimlere ayırmak suretiyle, bilim-tarih çerçevesinde değerlendirerek vermek. İşlenen tüm konularla ilgili rivayetleri bilim-tarih yöntemiyle ele alarak, hurafe ve gerçek dışı rivayetlerden ayırt etme becerisini kazandırmak.
|
Dersin tanımı
|
Hz. Peygamber''in hayatıyla bütün ilgili rivayetlerin bütün yönleriyle bilimsel siyer metodolojisi ve Kur''an''a uyumluluğu çerçevesinde ele alınması.
|
1- |
İslam tarihinin ana kaynakları; İslam Tarihçiliği ve önemli İslam tarihçileri.
|
2- |
Hz. Muhammed (s) döneminin arka planı: VII. y.y.’da dünya/Cahiliye dönemi.
|
3- |
Peygamberlik ve Hz. Muhammed(s.); Hz. Muhammed (s.)’in doğumu ve risalet öncesi hayatı.
|
4- |
Hz. Muhammed (s.)’in peygamberliği: İlk 3 yıl.
|
5- |
Risaletin 3-7. yılları: Kureyşin tavrı; Kureyş’in Müslümanlığa düşmanlıklarının sebepleri; önemli kişilerin İslam’a girişleri; Müslümanların uğradığı işkenceler; Habeşistan hicretleri;
|
6- |
Risaletin 7-10. yılları: Garanik olayı;Hz. Ebu Bekir’in hicreti; Ebu Talib Şi’bi; Hz. Hatice ve Ebu Talib’in vefatları ve ortaya çıkardığı sonuçlar;
|
7- |
Risaletin 10-12. yılları: Taif seferi; kabilelerden yardım talepleri; Akabe biatları.
|
8- |
Risaletin 13. yılı. Medine’ye Hicret.
|
9- |
Medine’de ilk icraatlar; Mescid-i Nebevî; Kardeşlik; Ezan; Suffe; Hz. Muhammed (s.)’in Hz. Aişe ile evlenmesi ve diğer evlilikleri.
|
10- |
Medine sözleşmesi.
|
11- |
Yahudilerin faaliyetleri ve Medine’den çıkarılmaları.
|
12- |
Kıblenin değiştirilmesi; İlk seriyyeler.
|
13- |
Bedir Savaşı ve sonuçları.
|
14- |
Uhud Savaşı ve sonuçları; Maûne ; Recî ; Müreysi.
|
15- |
Hendek Savaşı ve sonuçları.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İslam Tarihinin ana kaynaklarını tanır.
|
2- |
İslam'ın ortaya çıktığı dönemi, coğrafyayı, dini ve sosyal ortamı değerlendirir.
|
3- |
Hz. Muhammed'in hayatını biyografik bir biçimde hurafe ve rasyonel abartılardan arındırarak tanır.
|
4- |
Hz. Muhammed'in risalet öncesi ve sonrası hayatını analiz eder.
|
5- |
Hz.Muhammed'i dini bir önder, eğitimci, kumandan, siyasi lider olma gibi farklı yönleriyle tanır.
|
6- |
Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri değerlendirir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
2- |
Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
|
|
3- |
istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
|
|
4- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
5- |
Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
7- |
Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
|
9- |
Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
|
|
10- |
Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
6
|
12
|
72
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
72
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-Şefaettin Severcan: Siyer.
2-İbn-i Hişam, Sîret-i İbn-i Hişam.
3-Muhammed Hamidullah: İslam Peygamberi
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-İbnü’l-Esir, İslam Tarihi. 2- Hüseyin Algül, İslam Tarihi. 3- Marshall G.S. Hodgson, İslam’ın Serüveni Bir Dünya Medeniyetinde Bilinç ve Tarih. 4- Bernard Lewis (Redaktör), İslam Tarihi Kültür ve Medeniyeti.
|
|