Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Türkçe Öğretmenliği > ESKİ TÜRK EDEBİYATI 1
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ESKİ TÜRK EDEBİYATI 1 Birinci düzey TÖP 211 Zorunlu 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Ön Koşul Dersleri Bulunmamaktadır.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. KUDRET ALTUN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. KUDRET ALTUN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Türklerin İslamiyeti kabul ettikleri dönemden itibaren klasik edebiyat olarak adlandırılan Osmanlı Dönemi hakkında bilgi edindirmek ve bu dönemin üstatlarını yarıyıl içerisinde kavratmak. Eski Türk Edebiyatı hakkında bilgi sahibi olmak, klasik yazarları tanıtmak ve eserlerini okutmak.
Dersin tanımı Türkçe Eğitimi - Edebiyat

Dersin içeriği
1- Ahmet Yesevi Divan-ı Hikmet ve misyonu
2- Yunus Emre Hayatı, Eserleri, Türk ve Dünya Edebiyatına Katkıları
3- Yunus Emre Divanından Şerhler, Takipçileri ve Etkileri
4- Mevlana Dönemi ve Mesneviye Giriş
5- Mesnevi'nin Türk Edebiyatındaki şerhleri ve ilk 18 beyitin izahı
6- Hacı Bektaş-ı Veli, Efsaneler ve Anadoludaki Etkileri
7- Ara Sınav
8- Makalat ve 4 Kapı 40 Makam
9- Anadoludaki Klasik Türk Edebiyatının Kurucuları ve Anadolu Klasik Türk Edebiyatına Giriş
10- Hoca Dehanni, Pir Sultan Abdal ve Etkileri
11- Nabi ve Türk Edebiyatındaki Nasihat Geleneği
12- Klasik Devri Hazırlayan Şair ve Müellifler
13- Klasik Türk Edebiyatının Altın Çağı: 16. yüzyıla başlangıç
14- Final Sınavı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Eski Türk Edebiyatı ve nitelikleri hakkında bilgisi olur.
2- Klasik Türk Edebiyatı müelliflerini tanır.
3- Klasik Türk Edebiyatı eserlerini tanır.
4- Klasik edebiyat geleneği ile İslami geleneği birleştirerek hayata taşır.
5- Klasik Türk Edebiyatının edep öğretisini alır ve hayatına taşımaya çalışır.
6- Eski Türk Edebiyatına yönelik farkındalığı gelişir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bilimsel bilginin kaynağı, sınırlılıkları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliği ile ilgili bilgi sahibidir ve bunları değerlendirir.
2- Türkçenin ses, biçim, anlam, söz dizim ve kullanım bilgisine sahiptir ve bunu dil bilgisi öğretimiyle ilişkilendirir.
3- Akademik ortamlarda Türkçe üstdili yazılı ve sözlü bağlamlarda etkili bir biçimde kullanır.
4- Türk ve dünya edebiyatının çeşitli dönemlerinde yaşamış yazar, şair ve yapıtlarını tanır.
5- Çocuk edebiyatının yazar, şair ve yapıtlarını tanıyarak çocuğa görelik ilkesi bağlamında değerlendirir.
6- Yazınsal ve yazınsal olmayan metin çözümlemeleri yapar ve bunu dil öğretimi ile ilişkilendirir.
7- Dil-kültür ilişkisi ile ilgili farkındalık sahibidir.
8- Eğitim tarihi, psikolojisi, felsefesi ve sosyolojisinin temel kavramları hakkında fikir sahibi olarak bu kavramlar üzerinde incelemeler, karşılaştırmalar ve ilişkilendirmeler yapar.
9- Atatürk ilke ve inkılaplarının gerekçelerini, süreçsel gelişimini ve önemini bilir.
10- Dil ve yazın eğitiminin yaklaşım, yöntem ve tekniklerini bilir.
11- Öğretim ilke ve yöntemleri, öğretim programları ve ölçme-değerlendirme bilgisini dil öğretimiyle ilişkilendirir.
12- Bireyin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişim ve öğrenme özelliklerini tanır ve öğretim süreciyle ilişkilendirir.
13- Bireysel farklılıklara duyarlı olarak öğrenme stratejilerini bilir ve buna uygun öğretim süreci tasarlar.
14- Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan bir öğretim süreci planlar.
15- Öğrenci çeşitliliğini kabul eder, çeşitliliğe uygun öğretim ortamı tasarlama bilgisine sahip olur.
16- Sınıf yönetiminde güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı kurar.
17- Türkçe dersi öğretim programına uygun ders kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
18- Türkçe dersinin amaçlarını ve içeriğini; öğrencilerin yaş, ilgi, gereksinim ve düzeylerine göre tasarladığı veya uyarladığı materyallerle kazandırma donanım ve becerisine sahiptir.
19- Dil eğitimi ile ilgili okul içi-okul dışı mesleki gelişim etkinliklerine katılır; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
20- Dil becerilerine ve dil bilgisi öğrenme alanına yönelik etkinlikler geliştirir.
21- Öğretim sürecini dil öğretimi bakımından çok boyutlu bir biçimde değerlendirir.
22- Öğrenci gelişim durumunu çok boyutlu bir biçimde değerlendirir.
23- Öğretim sürecinde karşılaştığı sorunları bireysel ya da bir grup ile iş birliği içinde sorumluluk alarak tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm sunar.
24- Öğrenme ve edinim sürecinde amaca yönelik en etkili model, strateji, yaklaşım, yöntem ve tekniği seçer.
25- Türkçe Eğitimi ile ilgili bir çalışmayı (ders planı, materyal geliştirme, ders anlatma gibi) bağımsız ve gönüllü olarak yürütür.
26- Türkçe Eğitimi alanında elde ettiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
27- Dil eğitimi alanında kendisinin güçlü ve zayıf yönlerini belirler, öğrenen özerkliğini geliştirerek yaşam boyu öğrenmeyle alakalı olarak olumlu bir tutum sergiler.
28- Ulusal ve evrensel ölçekte gündemde yer alan olaylara ilişkin duyarlık gösterir, gelişmeleri takip eder ve sanatsal-kültürel faaliyetlere etkin olarak katılır.
29- Türkçe eğitiminde doğru ve kullanışlı bilgiye ulaşma yollarına başvurur, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
30- Ana dili ve yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ilgili paydaş ve kurumlarla işbirliği kurar, karşılaşılan sorunlara ilişkin çözüm önerilerinde bulunur.
31- En az bir yabancı dili A2/B1 (Avrupa Dil Portföyü-CEFR) düzeyinde kullanarak iletişim kurar.
32- Dünyadaki çeşitli kültürlere yönelik farkındalık sahibidir.
33- Sahip olduğu dış görünümünü, insan ilişkilerini ve toplumsal yaşamını etik, bilimsel ve kültürel ve demokratik değerlere uygun bir biçimde düzenleyerek yaşadığı topluma örnek olur.
34- Kişiler ve kurumlar arası etkileşim kurarak güvenli sınıf ve okul ortamı kurulmasında ve bu ortamın sürdürülmesinde etkin rol alır, çevre koruma ve iş sağlığı ve güvenliği hususunda yeterli bilince sahiptir.
35- Millî Eğitim Temel Kanunu’nda yer alan çeşitli ulusal ve evrensel duyarlıkların ve değerlerin bilincine sahiptir.
36- Türk Eğitim sistemini ve Millî Eğitim Bakanlığının işleyişini tanır; bu kurumların çalışma kültürü (okul yönetimi, zümre çalışmaları, okul-aile işbirliği) hakkında bilgi elde eder.
37- Uzaktan dil öğretiminde yararlanılan çeşitli bilgi ve iletişim teknolojilerini tanıyarak bunları etkin bir biçimde kullanır.
38- Sanatsal ve kültürel etkinliklerin önemini bilir, bunları destekler ve katılım gösterir..
39- Türk tarihi ve kültürü, Atatürk’ün düşünce dünyası ile ilgili duyarlılık sahibidir ve bu duyarlığını öğretim sürecine yansıtır.
40- Çoklu okuryazarlık becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 7 2 14
Sunum / Seminer hazırlama 7 1 7
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 2 14
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 7 2 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 4 3 12
Toplam iş yükü     91
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Cemal Kurnaz - Atilla Şentürk.Klasik Türk Edebiyatı. Klasik yazarların neşredilmiş şerhleri. Örnek Mustafa Tatcı - Yunus Emre Divanı, Şefik Can - Mesnevi.
Yardımcı Kaynaklar Nihad Sami Banarlı (1971). Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.

Ders ile ilgili dosyalar