Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇAĞDAŞ TÜRK DÜNYASI TARİHİ I |
Birinci düzey |
TAR 375 |
Seçmeli |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ERHAN YOSKA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ERHAN YOSKA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZYÜZE
|
Dersin amacı
|
Türk Dünyasının tarihi devirlerden günümüze uzanan çizgide tanıtımının yapılması, kültür birliğini doğuran sebepler ve Türk Dünyasının kültür müşterekleriyle siyasi ve ekonomik alandaki gelişmeler anlatılacaktır. Türk Dünyası hakkında kültürel, siyasî ve ekonomik gelişmeler hakkında bilgi edinmek amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Türk Dünyasının Tanımı (Dış Türkler) Topluluklarının Dünü-Bugünü hakkında Değerlendirmelerde bulunmak. Türk Cumhuriyetlerinin Bağımsızlığa Kavuşmasında Siyasi, Ekonomik ve Kültürel Faktörler üzerinde durmak. Çarlık Rusyasi-Sovyet Rusya ve Rusya Federasyonunun Türk Cumhuriyetleri-Topluluklarına yönelik siyasetlerini irdelemek. Türkiye-Türk Dünyası arasındaki sisyasi, Sosyal ve Kültürel ilişkileri değerlendirmek. Bağımsız Türk Cumhuriyetlerini Tarih-Kültür-Sanat-Eğirim ve Ekonomik gelişmelerini incelemek.
|
1- |
Türkiyenin ve Türk dünyasının jeopolitiği
Türk Dünyasının Tanımı (Dış Türkler, Rusya Müslüman Türkleri) Topluluklarının Dünü-Bugünü hakkında Değerlendirme, Türk Dünyasının Ortak tarih, Kültür ve Değerler Meselesi
|
2- |
Azerbaycan Coğrafyasının Türkleşmesi
|
3- |
Çarlık Rusya’sının Türk Dünyasında Yayılma Politikası. Çarlık Rusya’sının Kafkasya ve Türkistan’ı İşgali
|
4- |
Azerbaycan''''ın Parçalanması, Rus Sömürge Siyaseti ve Kafkasya, Kafkasyada Bağımsızlık Mücadelesi ve Şeyh Şamil
|
5- |
Güney Azerbaycan Türkleri
|
6- |
Milli Azerbaycan Devleti, Kafkas İslam Ordusu, Sovyetler Birliği Döneminde Azerbaycan
|
7- |
Ebulfeyz Elçibey ve Dönemi, Bağımsızlığından Karabağ Zaferine Azerbaycan Türkiye Münasebetleri
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Çarlık Rusya’sının İtil-Ural ve Sibirya’yı İşgali
|
10- |
Kazak Türklerinin Ortaya Çıkışı, Kalmuk İşgal ve İstilası
|
11- |
Çarlık Rusya''sının Kazak Bozkırlarını İşgal Süreci
|
12- |
Rus Hakimiyet Döneminden Bolşevik Devrimine Kazakistan, Alaş Orda Hükümeti
|
13- |
Sovyetler Birliği Döneminde Kazakistan
|
14- |
Nursultan Nazarbayev ve Dönemi
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, Orta Asya’dan günümüze kadar Türk topluluklarının siyasi, kültürel ve sosyal gelişim süreçlerini değerlendirir.
|
2- |
Öğrenci, farklı dönemlerde kurulmuş Türk devletlerinin tarihi süreçlerini benzerlik ve farklılıklarıyla ortaya koyar.
|
3- |
Öğrenci, dil, din, edebiyat, gelenek-görenek gibi kültürel değerlerin tarihsel kökenlerini analiz eder.
|
4- |
Öğrenci, Türk halkları arasındaki iş birliği ve etkileşim alanlarını tarihsel bağlamda inceleyebilir.
|
5- |
Öğrenci, Sovyetler Birliği’nin dağılması sonrası Orta Asya Türk Cumhuriyetleri ve diğer Türk topluluklarındaki gelişmeleri tarihsel perspektifle değerlendirir.
|
6- |
Öğrenci, Türk dünyası tarihine ilişkin birincil ve ikincil kaynakları kullanarak yorumlama ve değerlendirme yapar.
|
7- |
Öğrenci, günümüzdeki Türk dünyasına yönelik politikaları, sorunları ve iş birliklerini tarihsel arka planıyla birlikte analiz eder.
|
8- |
Öğrenci, tarih bilinciyle hareket ederek Türk dünyası tarihinin bugünkü kimlik inşasına etkilerini ortaya koyar.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
|
|
4- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
|
|
10- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
|
12- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
|
|
13- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
|
|
16- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
|
|
17- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
|
|
18- |
Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
6
|
6
|
Araştırma
|
1
|
5
|
5
|
Toplam iş yükü
|
|
|
79
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Çağdaş Türk Dünyası, kolektif, Editör: Muhammed Bilal Çelik, Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul 2020.
Gömeç, Saadettin; Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi, Akçağ Yay., Ankara 1999.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Togan, A. Zeki Velidi; Bugünkü Türkistan ve Yakın Tarihi, Enderun Yay., İstanbul, 1981.
Ramazan Özey, Tabiatı, İnsanı ve İktisadı ile Türk Dünyasi, Öz Eğitim Yayınları, İstanbul 1996.
Mehmet Saray, Yeni Türk Cumhuriyetleri Tarihi Serisi 1-5: Azerbaycan Türkleri Tarihi, Nesi l Matbaacılık, İstanbul 1993.
Mehmet Saray, Kazak Türkleri Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993.
Mehmet Saray, Özbek Türkleri Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993.
Mehmet Saray, Kırgız Türkleri Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993.
Mehmet Saray, Türkmenistan Türk Cumhuriyeti Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993.
GENEL TÜRK TARİHİ CİLT 10, YENİ TÜRKİYE YAYINLARI, ANKARA 2002:10. Bölüm Çağdaş Türk Dünyası; Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan,Özbekistan, Türkmenistan, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Federe Muhtar Cumhuriyetler, Türk Toplulukları; Türk Yerleşimleri
|
|