Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. BURCU SALGIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. BURCU SALGIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik / Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Mimarlık ürünlerinin çevresel etkilerinin incelenmesi ile çevre bilincinin oluşturulması, sürdürülebilir tasarım prensiplerinin kavratılmasıdır.
|
Dersin tanımı
|
Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (YDD) ürün ve hizmetlerin çevresel etkilerini detaylı olarak ortaya çıkarmaya yarayan sistematik bir yaklaşımdır. Bu ders kapsamında YDD sistemlerinin amaç ve kapsamı tanımlanacak, YDD kullanarak yapıyı ve yapı ürününü değerlendiren sistemler irdelenecektir.
|
1- |
Mimarlığın çevre etkisi ve sürdürülebilir mimarlık,
Konu ile ilgili ulusal/uluslararası makalelerin dağıtılması
|
2- |
YDD sistemlerinin amaç ve kapsamın tanımlanması
|
3- |
YDD sistemlerinin amaç ve kapsamın tanımlanması
|
4- |
Dünyadaki Yasal Düzenlemeler [CPD (The Construction Products Directive), IPP (Integrated Product Policy), ISO 14001(Environmental Management Systems–Requirements With Guidance For Use)]
|
5- |
YDD yöntemi kullanılarak tüm yapıyı değerlendiren sistemler - Yeşil bina sertifika sistemleri (BREEAM, LEED, Athena, BEPAS, CASBEE)
|
6- |
YDD yöntemini kullanılarak yapı malzemelerini değerlendiren araçlar (BEES, EPM, ERG)
YDD yöntemini kullanan ürün etiket kuruluşları (EC Eco-labelling scheme, Blue Angel, Eco-Mark)
YDD yöntemini kullanan ürün bildirim kuruluşları (GreenFormat, GreenSpec, EPD)
|
7- |
YDD yöntemini kullanılarak yapı malzemelerini değerlendiren araçlar (BEES, EPM, ERG)
YDD yöntemini kullanan ürün etiket kuruluşları (EC Eco-labelling scheme, Blue Angel, Eco-Mark)
YDD yöntemini kullanan ürün bildirim kuruluşları (GreenFormat, GreenSpec, EPD)
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu / Makaleler üzerinde tartışmalar
|
10- |
Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu / Makaleler üzerinde tartışmalar
|
11- |
Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu / Makaleler üzerinde tartışmalar
|
12- |
Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu / Makaleler üzerinde tartışmalar
|
13- |
Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu / Makaleler üzerinde tartışmalar
|
14- |
Genel Tekrar - Sorular ve Cevaplar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yaşam döngüsü değerlendirme araçlarını tanımlar.
|
2- |
Sürdürülebilirlikle ilgili bölgesel, ulusal, uluslararası düzeyde mimari sorunların çözümüne yönelik bilimsel ve teknolojik gelişmeleri değerlendirebilir ve kullanabilir.
|
3- |
Yapı malzemesi seçiminde doğru kararlar alma becerisi edinir.
|
4- |
Bilgiyi birleştirme ve uygulayabilme becerisi edinir.
|
5- |
Literatür takibi, proje sunumu ve makale yazımı için alana ilişkin mesleki İngilizce terminolojisini kullanır.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mimari Tasarım
|
|
2- |
Konstrüksiyon/Yapı Bilgisi
|
|
3- |
Tarihi Çevre Koruma ve Belgeleme
|
|
4- |
Mimarlık Tarihi
|
|
5- |
Mimarlık Kuramı/ Bina Bilgisi
|
|
6- |
Malzeme Bilgisi
|
|
7- |
Kentsel Tasarım/Şehircilik
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Binalarda Enerji Performansı ve Sürdürülebilirlik
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
4
|
4
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
4
|
16
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
4
|
16
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
12
|
12
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
4
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
4
|
6
|
24
|
Toplam iş yükü
|
|
|
184
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Mary Ann Curren; Environmental Life-cycle Assessment, McGraw.Hill, 1996.
2. Shpresa Kotajı, Agnes Schuurmans, Suzy Edwards; Life Cycle Assessment in Building and Construction, Society of Environmental Toxicology and Chemistry (SETAC) Books, 2003.
3. Ralph Horne, Tim Grant, Karli Verghese ; Life Cycle Assessment- Principles, Practice and Prospects; Csiro Publishing, 2009.
4. Robert H. Crawford, Life Cycle Assessment in the Built Environment, Spon Press, 2011.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Sustainable Building Sourcebook “ http://www.greenbuilder.com/sourcebook/
2. ISO 14040 standardı. (2006). Çevresel Yönetim: YDD-ilke ve çerçeveleri. ISO 14040:2006(E). ISO 14044 standardı, Çevresel Yönetim: YDD gereklilikleri ve rehberi.
3. Sandy Halliday, Sustainable Construction, Butterworth-Heinemann (imprint of Elsevier), 2008.
|
|