Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SPORCU SAĞLIĞI VE İLK YARDIM |
Birinci düzey |
ATR 106 |
Zorunlu |
2 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. KERİMHAN KAYNAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇENT DR. KERİMHAN KAYNAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze, anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi
|
Dersin amacı
|
Sağlık bilgisi ve ilk yardımı içeren teorik bilgiler verilmesi ve bilgilerini uygulayabilir duruma gelmeleri hedeflenmiştir.
|
Dersin tanımı
|
İlkyardım, tanımı, amacı, acil durumlarda karar verme, pansuman ve bandajlama, taşıma, solunum ve kalp durması, yaralanma ve kanamalar, ısı yaralanmaları, yanık, zehirlenme, tıkanma ve boğulma, kırıklar ve diğer kas-iskelet sistemi yaralanmaları, dolaşım sistemi sorunları, omurga travmaları, yabancı cisim batmaları, hayvan ve böcek ısırıklarında ilkyardım.
|
1- |
Sağlık ve hastalık tanımları, Sağlığın korunması, Hastalık etkenleri
|
2- |
Bulaşıcı hastalıklar ve etkenleri, Sterilizasyon , Dezenfeksiyon tanımları ve uygulama yöntemleri, Hijyen ve önemi
|
3- |
Kalp hastalıkları, kalp durması nedenleri ve belirtileri, Kalp durmasında ilkyardım
|
4- |
Solunum sistemi hastalıkları, solunum durması nedenleri ve belirtileri, Boğulma ve Solunum durmasında ilkyardım.
|
5- |
Temel Yaşam desteği (Cardiopulmoner resusitasyon)
|
6- |
Yaralanmalarda ilk yardım
|
7- |
Kanamalar ve Kanamalarda ilk yardım
|
8- |
Zehirlenmeler ve zehirlenmelerde ilkyardım
|
9- |
Sıcak çarpması, Donma, Yanıklar ve ilkyardım
|
10- |
Şok tanımı, Şok nedenleri, belirtileri ve Şokta ilkyardım
|
11- |
Kırık, Çıkık tanımı, belirtileri, Kırık ve çıkıkta ilkyardım
|
12- |
Sporcularda görülebilen bazı sağlık sorunlarıDiabet, Osteoporoz ve bazı kronik hastalıkların belirtileri, önlemleri
|
13- |
Diabet, Osteoporoz ve bazı kronik hastalıkların belirtileri, önlemlerii
|
14- |
Spor sahalarında ilkyardım ve ön tedavi yöntemler
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sağlık ve hastalık kavramlarını tanımlar.
|
2- |
Hastalık etkenlerini sıralar, korunma yollarını anlatır
|
3- |
Kişisel ve toplumsal sağlığın korunması ile ilgili donanıma sahiptir. Topluma yönelik bilgilendirici sunumlar yapar
|
4- |
İlk yardımın önemini tartışır
|
5- |
İlk yardım kurallarını sıralar
|
6- |
İlk yardım yöntemlerini gösterir
|
7- |
Sağlık ve sağlığın korunması ile ilgili bilgilerini sporcularla paylaşır,tartışır.
|
8- |
Akut yaralanmalarda ön tedavi yöntemlerini uygular.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirecek temel ve güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek, antrenörlükle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
3- |
Eğitim almış olduğu uzmanlık alanında yeterli bilgi donanımına sahiptir.
|
|
4- |
Antrenörlük uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
|
|
5- |
Toplumsal ve bilimsel değerlere uygun hareket eder.
|
|
6- |
Diğer disiplinlerle işbirliği içerisinde çalışır.
|
|
7- |
Bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahiptir, etkin sunum yapabilen ve etkili iletişim
kurabilen bireyler yetiştirir.
|
|
8- |
Antrenörlük alanına ilişkin araştırmalarda sorumluluk alır.
|
|
9- |
Antrenörlük uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
|
|
10- |
Ulusal ve uluslararası düzeyde antrenör yetiştirir.
|
|
11- |
Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak doğru ve etkili kullanır, alanı ile ilgili dünyadaki gelişmeleri takip
edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
4
|
4
|
16
|
Ödevler
|
3
|
4
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
4
|
12
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
4
|
4
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
120
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
sağlık bilgisi ve ilk yardım ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kabasakal. K.: Spor Yaralanmalarından Korunma Şuuru ve İlk Yardım, Eğitaş yayınları, Konya 2001.
|
|