Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KAN ŞEKİLLİ ELEMANLARI |
İkinci düzey |
VFZ-501 |
Seçmeli |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. EBRU ÇETİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr.Nazmi ÇETİN
Doç.Dr.Ebru ÇETİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ders, laboratuar uygulamaları, rapor, genel sunumlar
|
Dersin amacı
|
Kan şekilli elemanlarının özellikleri ve görevleri, yapı ve bileşimleri, şekil ve büyüklükleri, kökenleri, gelişimleri ve uygulamaları hakkında bilgi edindirmek
|
Dersin tanımı
|
Bu derste kan şekilli elemanları anlatılmaktadır.
|
1- |
teorik:Kanın yapısı
pratik:Laboratuvarda kullanılan araç ve gereçlerin kullanımı hakkında bilgi vermek
|
2- |
teorik:Kan şekilli elemanlarının sınıflandırılması
pratik:Kan örneklerinin saklanması
|
3- |
teorik:Kan şekilli elemanlarının kökenleri
pratik:Kan sayım lamları
|
4- |
teorik:Kan şekilli elemanlarının gelişimleri
pratik:Kan frotisi hazırlama,
|
5- |
teorik:Kan şekilli elemanlarının görevleri
pratik:froti boyama
|
6- |
teorik:Kan şekilli elemanlarının görevleri
pratik:Hematokrit
|
7- |
teorik:Alyuvarların yapı ve bileşimleri
pratik:Alyuvar sayımı
|
8- |
teorik: Alyuvarların yapı ve bileşimleri
pratik:Alyuvar çapının ölçülmesi
|
9- |
teorik:Akyuvarların yapı ve bileşimleri
pratik:Alyuvar ozmotik direncinin belirlenmesi
|
10- |
teorik: Akyuvar tipleri
pratik:Hemoglobin miktarının belirlenmesi
|
11- |
teorik:Kan pulcukları ve görevleri
pratik:Akyuvar formülü
|
12- |
teorik:Eozinofil, bazofil ve mast hücrelerinin yapı ve fonksiyonları
pratik:Akyuvar sayımı
|
13- |
teorik:Pıhtılaşma faktörleri ve pıhtılaşmanın mekanizması
pratik:Trombosit sayımı
|
14- |
teorik:Kan grupları
pratik:Pıhtılaşma süresinin saptanması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kanın yapısını anlayabilme
|
2- |
Pıhtılaşma faktörlerini ve pıhtılaşmanın mekanizmasını anlayabilme
|
3- |
Kan şekilli elemanlarını sınıflandırabilme
|
4- |
Kanın yapısını anlayabilme
|
5- |
Pıhtılaşma faktörlerini ve pıhtılaşmanın mekanizmasını anlayabilme
|
6- |
Kan şekilli elemanlarını sınıflandırabilme
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
veteriner fizyoloji alanındaki güncel bilgilere sahip olmak ve uzmanlık eğitimine hazır olabilmek
|
|
2- |
veteriner fizyoloji alanındaki güncel uygulamaları yapabilmek
|
|
3- |
Bağımsız olarak ve ayrıca çalışma ekibinin lideri ve bir üyesi olarak sorumluluk alabilmek, planlama yapabilmek, çalışabilmek, karşılaşılan sorunları çözebilmek
|
|
4- |
Yaşam boyu öğrenme ile ilişkili olarak sağlık alanındaki yeni bilgilere ulaşabilmek, değerlendirebilmek ve uygulayabilmek
|
|
5- |
Yabancı dili de kullanarak sağlık alanında yurt içinde ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilmek
|
|
6- |
Sağlık alanındaki verileri toplayabilmek, değerlendirebilmek ve kalite yönetimi sürecine uygun hareket edebilmek
|
|
7- |
veteriner fizyoloji alanındaki spesifik bilgilere sahip olmak
|
|
8- |
veteriner fizyoloji alanındaki deneysel uygulamaları yapabilmek
|
|
9- |
veteriner fizyoloji alanındaki edinilen bilgileri sentezleyip, yeni fikirler oluşturabilmek
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
1
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
10
|
2
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
2
|
28
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
10
|
3
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
10
|
1
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
156
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Noyan, A., 2003: Yaşamda ve hekimlikte fizyoloji. Meteksan, Ankara
2. 4.Dukes Veteriner Fizyoloji (Çeviri) 12.baskı, Editör: William O Reece, 2004. Medipres, Malatya
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Yılmaz, B. (2000). Fizyoloji. İkinci Baskı, Feryal Matbaacılık – Ankara
2.Reece, W.O. (1997). Physiology of Domestic Animals. 2nd ed., Williams and Wilkins, USA
3.Feldman, B.F., Zinkl, J.G., Jain, N.C. (2000). Schalm’s Veterinary Hematology. 5th edition, Lippincott Williams&Wilkins.
4.Harvey, J.W. (2001). Atlas of Veterinary Hematology. W.B. Saunders Company
|
|