Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BESİN MİKROBİYOLOJİSİ |
Birinci düzey |
MİK 222 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. SERHAT AL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. SERHAT AL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Mikroorganizma ve gıda ilişkilerini açıklamak, gıdalarda indikatör ve patojen mikrorganizmalar hakkında bilgi vermek, gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar ve nedenlerini açıklamak, gıda muhafaza ilkelerinin mikrobiyal gelişme üzerine etkisini kavratmak, gıdalarda mikrobiyolojik bozulmalar ve patojen mikroorganizmaların gıdada neden olduğu değişimler ve muhafaza yöntemleri hakkında bilgi vermek ve fermentasyonda rol oynayan mikroorganizmaları tanıtmak amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrencilere gıda mikrobiyolojisinin temel prensipleri, gıdaların mikrobiyel ekolojisi, gıdalardan kaynaklanan sağlık riskleri, gıda kaynaklı infeksiyonların patogenezi, immun reaksiyonlar ve gıda infeksiyon ve intoksikasyonları hakkında bilgi verilir.
|
1- |
Dünyada Gıda Üretimi, Tüketimi Sorunları, Gıdalardan Kaynaklanan Sağlık Riskleri
|
2- |
Gıdaların Mikrobiyel Ekolojisi
|
3- |
Gıda Kaynaklı İnfeksiyon ve İntoksikasyonlarların Patogenezi ve İmmun Reaksiyonlar
|
4- |
Salmonella spp., Campylobacter jejuni
|
5- |
E. coli, Yersinia Enterocolitica
|
6- |
Shigella, Brucella, Listeria monocytogenes
|
7- |
Vibrionacea, S. aureus, Bacillus cereus
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Aeromonas hydrophila, Plesiomonas shigelloides
|
10- |
Clostridium perfiringens, Clostridium botulinum
|
11- |
Gıda kaynaklı Virusler ve parazitler
|
12- |
Gıda Kaynaklı Miktoksijenik Funguslar
|
13- |
Gıda Kalıntı ve Kontaminantları
|
14- |
Gıda Muhafazası
|
15- |
Tehlike Analizi ve Kritik Kontrol Noktaları Konsepti (HACCP)
|
16- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mikroorganizmalarının hayatta kalım ve ölüm süreçlerinin öğrenilmesi, ilgili çevresel faktörlerin tanımlanabilmesi
|
2- |
Besinlerin bozulma süreçlerinin anlaşılması
|
3- |
Besin kaynaklı hastalıkların tanınması
|
4- |
Besin kaynaklı enfeksiyonlarda tanı yöntemlerinin temel olarak anlatılabilmesi
|
5- |
Mikroorganizma ve besin ilişkisinin yararlı yönlerinin bilinmesi: fermentasyon, probiyotik ve prebiyotik kavramlarının tanımlanabilmesi
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
7
|
2
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
13
|
2
|
26
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
7
|
2
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
110
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Gıda mikrobiyolojisi / ed.Osman Erkmen
2. Gıda Mikrobiyolojisi: Gıda endüstirisi için temel esaslar ve uygulamalar / Klaus Pichhardt ; çev. Yılmaz Sekin, Nural Karagözlü
3. Gıda mikrobiyolojisi / İsmet Şahin ; Fikri Başoğlu
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|