Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
VAROLUŞÇULUK |
Birinci düzey |
FEL418 |
Seçmeli |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ VEDAT ÇELEBİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ VEDAT ÇELEBİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, varoluşculuğun temel kavramlarının ve iddialarının incelenmesi, edebiyat ile varoluşculuk arasındaki ilişkinin, farklı kültürlerin edebi eserleri üzerinden araştırılmasıdır.
|
Dersin tanımı
|
İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra Avrupa’da, özellikle Fransa’da ortaya çıkan, varlığın, varoluşun özden, içerikten önce geldiğini, yani insanın önce var olduğunu, daha sonra tutum ve davranışlarıyla, eylemleriyle kendini sürekli olarak yarattığını, biçimlendirdiğini öne süren, insan ne ise o değil, ne olmuşsa odur diyen felsefe
|
1- |
Varoluşçu felsefenin temel özellikleri
|
2- |
Varoluşçuluk Türleri: Teist Varoluşçuluk, Ateist Varoluşçuluk
|
3- |
Kierkegaard'' da Hegel ve nesnellik eleştirisi
|
4- |
Kierkegaard ve varoluş evreleri
|
5- |
Kierkegaard ve “Kaygı Kavramı” , ölümcül hastalık umutsuzluk, ironi
|
6- |
Sartre: varoluş öz ilişkisi ve fenomenolojik yöntemin yeri
|
7- |
Sartre: Kendinde varlık-kendisi için varlık ayrımı ve kendisi için kendinde olma ideali
|
8- |
vize
|
9- |
Sartre:Tanrı özgürlük, sorumluluk, bulantı, hiçlik ilişkisi
|
10- |
Heidegger''in varoluşçu fundemental ontolojisi ve fenomenoloji
|
11- |
Heidegger''in batı metafiziği eleştirisi
|
12- |
Heidegger''de Dasein, ölüm, hiçlik, yersiz yurtsuz olmak, otantik ve inotantik varoluş kavramları
|
13- |
Karl jaspers: Felsefi inanç Felsefi inanç ve dini anaç ayrımı
|
14- |
Karl jaspers:Varoluşsal iletişim biçimleri
Sınır durumları, ölüm, suç, savaş,tesadüf
|
15- |
Gabriel Marcel: sadakat ve bağlılık
|
16- |
final
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Varoluş felsefelerinin doğuşuna kaynaklık eden sorunları kavrayabilir
|
2- |
Varoluşçuluğun temel problemleri konusunda farkındalık oluşturur
|
3- |
Varoluşçuluğa ilişkin problemler hakkında bilinçlenir.
|
4- |
Varoluş felsefesi ve fenomenolojik yöntem arasındaki ilişkiyi kurabilir
|
5- |
Teist ve Ateist varoluşçu filozofların farkını ortaya koyabilir
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Felsefe Bölümü mezunları felsefe tarihi ve disiplinleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptirler.
|
|
2- |
Felsefe eğitiminin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
3- |
Çağdaş felsefe konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibidir.
|
|
4- |
Felsefedeki problemleri saptama, tanımlama ve tartışma becerisine sahiptir.
|
|
5- |
Literatür tarama, metin okuma, yazma ve yorumlama becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Disiplinlerarası okuma ve bu okuduklarını çözümleme becerisine sahiptir
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
|
|
8- |
Eleştirel düşünme ve sorgulama becerisine sahiptir.
|
|
9- |
Felsefe alanında edindiği bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
|
|
10- |
Felsefe alanında edindiği bilgi ve becerileri güncel olayları ele alırken değerlendirir.
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, felsefe, sanat, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme alışkanlığı edinir.
|
|
12- |
Bireysel olarak ve bir grup içerisinde etkin biçimde çalışır.
|
|
13- |
Kültürel, sosyal, etik, estetik ve politik problemlerin ortaya konmasına ilişkin uygun kavramlaştırma yollarını bulur.
|
|
14- |
Etik değerleri gözeterek sorumluluk bilinci geliştirir.
|
|
15- |
Felsefede araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
3
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
85
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Altı Varoluşçu Düşünür, H.J.Blackham, Dost, 2005, Ankara. Gabriel Marcel ve Sadakat, E. Koç, Art, 2004, Ankara. Existentialism, J. Macquarrie, Penguen Books Ltd, 1972, England. Bir Alman Üstad Heidegger, R.Safranski, Kabalcı, 2008, İstanbul. Reading in Existential Phenomenology, N.Lawrance, D.O’Connor, Prentice-Hall, Inc., 1967, New Jersey.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Sartre, İthaki Yayınları Varoluşçuluk, Jean Paul Sartre, Say Yayınları Başkaldıran İnsan, Albert Camus, Can Yayınları Yabancı, Albert Camus, Can Yayınları Başkalarının Kanı, Simone de Beauvoir, Payel Yayınları Altı Varoluşçu Düşünür, H. J. Blackham, Dost Kitabevi Yayınları Varoluş Felsefelerine Giriş, Emmanuel Mounier, Say Yayınları Varoluşçuluk, Paul Foulquie, İletişim, Cep Üniversitesi Dostoyevski''''den Sartre''''a Varoluşçuluk, Walter Kaufmann, Yapı Kredi Yayınları Varoluşçuluk, Alasdair Maclntyre, Paradigma Yayınları Egzistansiyalist Felsefenin Beş Klasiği, Frank Magill, Dergah Yyn. Varoluşçuluk, Jacques Colette, Dost Kitabevi Yayınları Kitap-lık Sayı: 86 Varoluşçu Edebiyat, Kolektif, Yapı Kredi Yayınları Jean-Paul Sartre: Tarihin Sorumluluğunu Almak, Gaye Çankaya- Zeynep Direk, Metis Yayınları Varoluşçunun Varoluşu, Paul Foulquie, Toplumsal Dönüşüm
|
|