Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > EĞİTİME GİRİŞ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EĞİTİME GİRİŞ Birinci düzey İPFP162 Seçmeli 1 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SÜLEYMAN AKYÜREK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Süleyman AKYÜREK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Hayriye GENCEL
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Öğrenciler eğitim biliminin alanı, diğer bilimlerle ilişkileri, eğitimin temelleri vb. konuları açıklar.
Dersin tanımı Bu derste eğitim biliminin alanı, diğer bilimlerle ilişkileri, eğitiminin temelleri vb. konular ele alınmaktadır.

Dersin içeriği
1- Tanışma ve Ders İçeriğinin Tanıtımı
2- Eğitim Bilimiyle İlgili Temel Kavramlar (Öğrenme, Öğretim, Eğitim, Program ve Okul)
3- Eğitim Bilimiyle İlgili Temel Kavramlar (İnsan-Eğitim ve Ahlak ilişkisi, Öğrenci)
4- Eğitim Bilimiyle İlgili Temel Kavramlar (Öğretmen)
5- Eğitimin Felsefi Temelleri, Eğitimin Toplumsal Temelleri
6- Eğitimin Hukuksal Temelleri, Eğitimin Ekonomik Temelleri, Eğitimin Politik Temelleri
7- Eğitimin Psikolojik Temelleri, Eğitimin Ahlaki Temelleri
8- Eğitim Biliminin Tarihsel Gelişimi
9- Türk Milli Eğitim Sisteminin Yapısı ve Özellikleri
10- Ara Sınav
11- Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü ve Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri: Mesleki Özellikler
12- Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü ve Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri: Kişisel Özellikler
13- Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü ve Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri: Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri
14- Öğretmen Yetiştirme Alanındaki Uygulamalar ve Gelişmeler
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Eğitim bilimiyle ilgili temel kavramları açıklar.
2- Eğitim biliminin kapsamını, ilgili bilimlerinin özelliklerini ortaya koyar.
3- Eğitim biliminin diğer bilimlerle ilişkisini açıklar.
4- Eğitim biliminin tarihsel gelişimini açıklar.
5- Eğitim biliminin felsefi temellerini açıklar.
6- Eğitiminin psikolojik, toplumsal, hukuki, ahlaki ve ekonomik temellerini irdeler.
7- Eğitim sisteminde öğretmenin rolünü ve öğretmenlik mesleğinin özelliklerini açıklar. .
8- Türk Milli Eğitim Sisteminin yapısını, işleyişini, genel özelliklerini açıklar.
9- Eğitimdeki yeni yaklaşımları irdeler.
10- Eğitim-ahlak ilişkisini açıklar, eğitim ahlakına ilişkin sorunları değerlendirir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 5 10
Ara sınavlar 2 1 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     61
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ed: Süleyman Akyürek, Eğitime Giriş, Kimlik Yayınları, Kayseri, 2023
Yardımcı Kaynaklar -Münire Erden, Eğitim Bilimlerine Giriş, Arkadaş Yayınevi, Ankara, 2019; Muhammet Şevki Aydın, Eğitim Ahlakı, DİB Yay., Ankara 2018.

Ders ile ilgili dosyalar