Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Astronomi ve Uzay Bilimleri > GÜNEŞ SİSTEMİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
GÜNEŞ SİSTEMİ Birinci düzey AST420 Seçmeli 4 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DERVİŞ ERSİN TOKBAY
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ARAŞ. GÖR. DR. DERVİŞ ERSİN TOKBAY
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Dersin amacı Güneş sisteminin fiziksel tanımını vermek,güncel araştırma konularının da dahil olduğu bazı alanlarda daha detaylı bilgilenmek, gezegen araştırmalarını sunmak ve Güneş sistemindeki gezegen ve ayların temel karakteristiklerini ögrenmektir.
Dersin tanımı Güneş sistemimizin yığılma süreçiyle birlikte, ilk gezegen oluşumunun modellemesi için küçük toz taneciklerinin biraraya geldiğini tanımlamak

Dersin içeriği
1- Güneş sistemine genel bir bakış, Evrende uzaklığın algılanması
2- Güneş Sisteminin Oluşumu, Güneş sisteminin oluşum teorileri. İlk oluşum sırasında gezegen yüzeylerinin geçirdiği bombardıman süreci.
3- Jeofizik: Yer Dinamiği, Yer-Ay Sistemi
4- Yer-Ay Sistemi
5- Yersel Gezegenler: Merkür, Venüs ve Mars, Sistemimizde bulunan dokuz büyük gezegen ve doğal uydumuz Ay’ın iç yapıları, yüzey özelikleri, atmosferleri. Bu cisimlerde görülen manyetik alan ve onun meydana getirdiği manyetosferin özelikleri. Yer benzeri gezegenlerde görülen sera etkisi.
6- Dev Gezegenler: Jüpiter, Satürn, Uranüs, Neptün. Pluto ve Plutonitler, Sistemimizde bulunan dokuz büyük gezegen ve doğal uydumuz Ay’ın iç yapıları, yüzey özelikleri, atmosferleri. Bu cisimlerde görülen manyetik alan ve onun meydana getirdiği manyetosferin özelikleri. Dev gezegenlerin uyduları ve özelikleri. Buzul uydular ve özelikleri.
7- Güneş Sisteminin Diğer Üyeleri: Kuyruklu Yıldızlar, Meteorlar ve Meteoritler, Gezegenler Arası Gaz ve Toz, Küçük gezegenler, kuyruklu yıldızlar, meteorlar, akan yıldızlar, gezegenler arası ortam, Oort bulutu ve Kuiper kuşağı.
8- VİZE SINAVI
9- Güneş Sistemi Benzeri Diğer Yıldız Sistemleri: Dış Gezegenler, Gezegene sahip olan diğer yıldızlar.
10- Gezegenlerin hareketi, Newton mekaniğinde Kepler kanunları
11- Dış Gezegenleri bulmada kullanılan teknikler: Transit metodu, Radyal hız metodu
12- Dış Gezegenleri bulmada kullanılan teknikler: Mikromercekleme, Pulsar zamanlaması
13- Dış Gezegenleri bulmada kullanılan teknikler: Astrometri, doğrudan görüntüleme
14- Dış gezegen araştırmalarında son gelişmeler, bu çalışmalara adanan uzay misyonları
15- FINAL SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Güneş sisteminin oluşum kuramlarını kavrar.
2- 2) Gezegenlerin Güneş etrafında, doğal uyduların ise gezegenleri etrafındaki yörünge özelliklerini öğrenerek Yer’den izlenen görünür hareketlerini yorumlar.
3- 3) Dev Gezegen – Karasal Gezegen farklılığını tanımlar.
4- 4) Gezegenlerin atmosferik özelliklerini öğrenerek “Sera Etkisi” olgusunun farklı fiziksel koşullarda nasıl çalıştığı hususunda yorum yapar.
5- 5) Güneş sistemimizin özelliklerinden hareketle diğer yıldızların etrafındaki gezegenlerin varlığı hakkında sonuç çıkarır.
6- 6) Gezegenlerin sahip oldukları manyetik alan özelliklerinden hareketle iç yapıları hakkında çıkarımda bulunur.
7- 7) Gezegenlerin ortak fiziksel özelliklerinden hareketle genelleme yapar.
8- 8) Güneş sisteminin küçük üyelerini (asterodiler, meteorlar, kuyrukluyıldızlar, Kuiper Kuşağı Cisimleri) tanıyarak Güneş sisteminin oluşum süreci hakkında neden-sonuç ilişkisi kurar
9- --
10- --

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Astronomi ve Uzay Bilimleri alanındaki tarihsel gelişimleri değerlendirip yorumlar.
2- Madde ve enerji arasındaki ilişki ve enerjiyi açıklar.
3- Evrenin yapısı, oluşumu, evrimini anlar; evrende bulunan gök cisimlerinin çeşitliliğini kuramsal ve gözlemsel olmak üzere bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirir.
4- Gök cisimlerinin; fiziksel ve kimyasal özellikleri ile konum ve şekillerini çeşitli koordinat ve ölçü sistemleriyle çok yönlü değerlendirir.
5- Güneş, Güneş sistemi üyeleri ile bunların yeryüzündeki etkilerini çok yönlü açıklar. Ötegezegen sistemlerinin özelliklerini anlar ve yorumlar.
6- Astronomi ve Uzay Bilimleri konularını anlayabilmek için temel fizik ve matematik bilgilerini kullanma becerisi kazanır.
7- Gözlem aletleri ve ölçüm teknikleri kullanma konusunda bilgi sahibi olur. Sayısal ve astronomik görüntülerin çeşitliliğini tanımlayarak bu görüntülerin işlenmesini gerçekleştirir. Gözlem aletleriyle kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetir.
8- Astronomik verileri toplar, analiz eder, hata analizi yaparak teorik modeller ile sonuçları yorumlar.
9- Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda projeler yapar, konulara ilişkin problemleri bilgisayar bilgisiyle analiz eder ve çözümü için çeşitli programlama dilleriyle programlar hazırlar.
10- Radyo bölgeden Gama’ya elektromanyetik tayfın her bölgesinden yerden ve uydulardan gelen verileri kullanıp, yorumlar. Yakın uzaya ait uzay havası, uydu yörüngeleri, uydu ve uzay teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur.
11- Karşılaştığı problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünür ve çözüme ulaşırken farklı yöntem ve güncel teknikleri kullanır
12- Orta öğretimde astronomi, fen ve teknoloji, matematik, fizik ve bilişim konularında düşüncelerini ve bilgilerini toplumla paylaşma sorumluluğu kazanır
13- Kamu ve özel sektörde, bilgisayarlı hesaplama ve istatistik bilgisini kullanır ve paylaşır.
14- Topluma astronomi konularında bilgi ve düşüncelerini aktarır, doğru yönlendirmelerde bulunur.
15- Bütün temel bilimlere genel bir bakış açısı kazanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve mesleki bilgi ve becerilerini güncel tutma bilincine sahip olur. Disiplinler arası grup çalışmaları yapabilir ve zamanı etkin kullanabilir. Mesleki sorumluluk ve etik bilincini geliştirir.
16- Alanındaki en son gelişmeleri ve bilgileri takip edebilecek ve sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur, bilimsel çalışmalar yazar, sunar ve meslektaşları ile iletişim kurarak tartışır.
17- Ana dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini, dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanır.
18- Ülkemizi, Atatürk''ün düşünce, görüş ve ilkeleri doğrultusunda gelişmiş seviyeye getirecek bilince sahip olur.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 8 2 16
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 8 6 48
Toplam iş yükü     114
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar Solar System Astrophysics, Milone, Eugene F., Wilson, William J.F., 2014

Ders ile ilgili dosyalar