Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. SEVİL GÜLER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Emine Erdem
Doç. Dr. Sevil Güler
Dr. Öğr. Üyesi Sevda Korkut
Arş. Gör. Türkan Ülker
Prof. Dr. Cevat Yazıcı
Dr. Öğr. Üyesi Yağmur Sezer Efe
Öğr. Gör. Derya Dağdelen
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi Yeliz Sürme, Dr. Öğr. Üyesi Mahmut Evli, Dr. Öğr. Üyesi Nurcan Uzdil, Öğr. Gör. Dr. Nuray Caner, Öğr. Gör. Dr. Derya Dağdelen, Arş. Gör. Dr. Hatice Yüceler Kaçmaz
|
Dersin veriliş şekli
|
Modüldeki konular ilgili anabilim dalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir. Modül IX, sınıfın üçüncü modülüdür ve sonbahar döneminin son beş haftası içinde işlenmektedir. Dersin teorik kısmı sınıflarda interaktif eğitim yöntemleri ve görsel materyallerle işlenmektedir. Uygulama kısmı ise kliniğe çıkmadan önce laboratuvarda küçük gruplar halinde eğitici ve bir akran yönderi eşliğinde öğrenci, beceriyi kazanana kadar yapılmaktadır. Daha sonra klinik/saha uygulamaları öğretim elemanı eşliğinde yürütülmektedir.
|
Dersin amacı
|
Bu modülün amacı;
- Yaşam Kalitesi ve Öz bakımı hakkında bilgi edinme,
-Su ve besinlerle bulaşan hastalıklar hakkında bilgi edinme,
- Hemşirelik mesleğine özgü teknik uygulamaları geliştirme (Nazogastrik-Orogastrik sonda, Kolostomi ve lavman uygulama, trekal aspirasyon, nazal kanül ve maske ile oksijen verme gb)
- ilaç dozu ayarlaması yapabilmeyi
- NANDA''ya göre hemşirelik bakım planı yapabilmeyi amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, bir üniteden oluşan bir modüldür. Bu modülde, ilaç dozu ayarlama, solunum sistemine özgü hemşirelik uygulamaları, su ve besinlerle bulaşan hastalıklar ve özellikleri, GİS uygulamaları, öz-bakım kavramı, yaşam kalitesi, kan gazı numunesi ve analizi konuları yer almaktadır.
|
1- |
Öz Bakım Kavramı
|
2- |
Yaşam Kalitesi
|
3- |
GİS (Nazogastrik-Oragastrik Sondo, Kolostomi ve Lavman Uygulamaları)
|
4- |
Solunum Sistemine Özgü Hemşirelik Uygulamaları
|
5- |
Kan Gazı Numunesi ve Analizi
|
6- |
İlaç Dozu Ayarlama
|
7- |
İlaç Dozu Ayarlama (Uygulama)
|
8- |
Su ve Besinlerle Bulaşan Hastalıklar
|
9- |
Ara sınav
|
10- |
Klinik Uygulama
|
11- |
Klinik Uygulama
|
12- |
Klinik Uygulama
|
13- |
Klinik Uygulama
|
14- |
Klinik Uygulama
|
15- |
Klinik Uygulama
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Özbakım ve terapötik özbakım kavramlarını açıklar.
|
2- |
Yaşam kalitesi kavramını ve yaşam kalitesi-hastalıklar arasındaki ilişkiyi tartışır.
|
3- |
Pediatrik farmokokineti ve farmakodinamiyi açıklar.
|
4- |
Pediatrik ilaç dozu hesaplar.
|
5- |
Hastanede ihtiyaç duyulan, kan gazı numunesini kriterlere uygun olarak alır.
|
6- |
Trakeostomi bakımı, ağız-burun aspirasyonu, trakeal aspirasyon, buhar ve oksijen maskesi ve nazal kanül ile oksijen uygulamalarını Temel Hemşirelik Becerileri Öğrenim Rehberi basamaklarına göre planlar, uygular ve değerlendirir.
|
7- |
Kolostomi ve Lavman uygulamalarını Temel Hemşirelik Becerileri Öğrenim Rehberi basamaklarına göre planlar, uygular ve değerlendirir.
|
8- |
Nazogastrik-Oragastrik sonda uygulamalarını Temel Hemşirelik Becerileri Öğrenim Rehberi basamaklarına göre takar, uygular ve değerlendirir.
|
9- |
Su ve besinlerle bulaşan hastalıkların önemini, tanı, tedavi ve hemşirelik bakımını açıklar.
|
10- |
Hasta/sağlıklı bireyin gereksinimlerini NANDA''ya göre belirler, bakımı planlar ve yürütür.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
10
|
5
|
50
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
8
|
8
|
64
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
8
|
6
|
48
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
188
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Birol, L., Hemşirelik Süreci, 9. Baskı, Etki Yayınları, İzmir, 2009.
2. Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları İstanbul ,2012
3. Ay FA.(Eds), Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2008.
4. Erdemir F.(Çev), Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2005.
5. Lynn P, Lebon M. (2011). Skills Checklists For Taylor’ s Clinical Nursing Skills. Lippincott Williams & Wilkins, 3. Edition, USA, p. 72-74.
6. Potter PA, Perry AG, Stockert P. et al. (2012). Fundamentals of Nursing. The C.V. Mosby Company, 8th Edition.
7. Sabuncu N, Akça Ay F. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi. Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Baskı, İstanbul,
8. Taylor CR, Lillis C, LeMone P. et al. (2010). Fundamentals of Nursing: The Art and Science of Nursing Care. Wolters Kluwer Health, 7th Edition.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Erciyes Atatürk Sağlık Yüksek Okulu Yayınları (2003) Teknik Uygulama Becerileri Öğrenim Rehberi, Geçit Ofset Matbaa, Kayseri.
2. Çavuşoğlu, H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği II., Sistem Ofset, Ankara, 2013.
3.Burkhardt MA, Nathaniel AK. Çev Ed. Alpar ŞE, Bahçecik N, Karabacak Ü. Çağdaş Hemşirelikte Etik. 3. Baskı İstanbul Kitabevi.İstanbul, 2013.
4.Önal G. Hasta haklarının anatomisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2012; 3(1): 7-14.
5.Zaybak A, Eşer İ, Günay E ve ark. Bir Üniversite hastanesinde hastaların hasta haklarını kullanma tutumunun incelenmesi. İ.Ü.F.N. Hem. Derg, 2012; 20 (2): 104-111
6.Sabuncu N, Alpar ŞE, Karabacak Ü, Karabacak BG, Şenturan L, Orak NŞ, Şahin AO. Hemşirelik esasları Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal yayıncılık, İstanbul, 2015.
|
|