Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ GENCAY EKİNCİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. KUTLAY GÜRBULAK, Dr. Öğr. Üyesi GENCAY EKİNCİ, Dr. Öğr. Üyesi ALİ ERDEM ÖZTÜRK, Dr.Öğr.Üyesi GONCA KAMACI ÖZOCAK, Araş. Gör. Dr. UMUT ALPMAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş. Gör. Gökçen PERK, Arş. Gör. HAZAL AYSIN ASLAN, CELİL BENDEŞ (Doktora Öğrencisi)
|
Dersin veriliş şekli
|
Uygulama,
Hafta içi mesai saatleri içerisinde (Pazartesi - Cuma 9:00 - 17:00) Klinik Beceri Laboratuvarı denetimsiz olarak kullanabilir.
|
Dersin amacı
|
Bu derste, öğrencilerin klinik uygulamalara başlamadan önce, temel klinik prosedürlere ve klinikte kullanılan alet ve ekipmanlara aşina olmalarını sağlamak amaçlanmaktadır. Öğrencilerin bu uygulamaları kendi başlarına öğrenmeleri ve pratik yaparak pekiştirmeleri hedeflenmeketdir.
|
Dersin tanımı
|
2.2.05 Klinik Beceri Laboratuvarı (KBL) Dersi; İç Hastalıkları A.D., Cerrahi A.D., Doğum ve Jinekoloji A.D., Dölerme ve Suni Tohumlama A.D ve Laboratuvar Hayvanları Bilimi Anabilim Dalı tarafından multidisipliner olarak verilen pratik bir derstir.
|
1- |
Doğum ve Jinekoloji A.D (İstasyon 1. Laboratuvar Alanı Kuralları, İstasyon 2. Klinik Beceri Laboratuvarı (KBL) Rektal muayene simulasyonu, İstasyon 3. Güç doğum simulasyonu. Supervised selflearning
|
2- |
Doğum ve Jinekoloji İstasyon 4., Meme muayene simülasyonu İstasyon 5. Vajinal sitoloji Labaratuvarı. İstasyon 6. Jinekoloji dikişleri, Supervised selflearning
|
3- |
Dölerme ve Suni Tohumlama A.D.(İstasyon 1. Suni tohumlama yapmak üzere gerekli ekipmanların hazırlanması. İstasyon 2. Sıvı azot tankının bileşenleri, tanıtımı, bakımı ve kullanımı. İstasyon 3. Payet çeşitleri, payet üstü bilgilerin yorumlanması ve çözdürülmesi), Supervised selflearning
|
4- |
Dölerme ve Suni Tohumlama A.D.(İstasyon 4. Suni tohumlama katater çeşitlerinin tanıtılması. İstasyon 5. Katater hazırlanması ve kullanımı. İstasyon 6. Fantom üzerinde rektal muayene uygulamaları ve katater yerleştirilmesi), Supervised selflearning
|
5- |
İç Hastalıkları A.D. (İstasyon 1. İntravenöz Kateter Yerleştirme, İstasyon 2. İdrar Dip-stick Analizi, İstasyon 3. İlaç Dozlarının Hesaplanması ve Hazırlanması, İstasyon 4. İntramusküler (IM) Enjeksiyon [Sığır]), Supervised selflearning
|
6- |
İç Hastalıkları A.D. (İstasyon 5. Kan Frotisi Hazırlama (Blood Smear), İstasyon 6. Tape Strip (Yapışkan bant), İstasyon 7. Yular Takma (Placing a Headcollar), İstasyon 8. Deri Kazıntısı (Skin Scrape), İstasyon 9. Packed Cell Volume [PCV]), Supervised selflearning
|
7- |
İç Hastalıkları A.D. (İstasyon 10. İdrar Sediment Hazırlama, İstasyon 11. İdrar tahlili: Özgül Ağırlık (Specific Gravity [SG]), İstasyon 12. Mikroskop Kullanımı, İstasyon 13.Eğitim Tasma Kayışı Kullanılması), Supervised selflearning
|
8- |
İç Hastalıkları A.D.(İstasyon 14. Toplam Katı Maddenin (Total Protein) Refraktometre İle Ölçülmesi, İstasyon 15. Kan Örneği Almak İçin Bir Kedinin Tutulması, İstasyon 16. Deri altı Enjeksiyon Uygulaması, İstasyon 17. Cam Şişe Nasıl Açılır?), İç Hastalıkları A.D.(İstasyon 18. Bir Sığırın Yatırılması İstasyon, 19. İğnelerin Güvenli Kullanımı, İstasyon 20. Bir Sığıra Yular takmak, İstasyon 21. Kedilere Oral Yolla İlaç Verme), İstasyon 22. Diff-Quik Boyama, İstasyon 23. Endotracheal entübasyon, İstasyon 24. Sığır ve Koyun Enjeksiyon Yerleri, İstasyon 25. At Enjeksiyon Yerleri, İstasyon 26. IV Sıvı Tedavisi Hesaplamaları ve Serum Seti Hazırlama, İstasyon 27. Bir Köpeği Kaldırılması ve Tutulması, İstasyon 28. Kan Basıncının Ölçülmesi, İstasyon 29. Bir Köpeğin Kafesten Çıkarılması ve Tekrar Kafese Yerleştirilmesi, İstasyon 30. Üç Yollu Katater Kullanımı, İstasyon 31. Sığır Kuyruktan Kan Örneği Alma, Supervised selflearning
|
9- |
ARA SINAV
|
10- |
Cerrahi A.D (Anestezi Makinesi Anatomisi, Bir Anestezi Makinesinin Kontrol Edilmesi, Oksijen Tüpünün Yerleştirilmesi, Endotrakeal Entübasyon, Anestezik İlaçların Hesaplanması ve Hazırlanması, Anestezi İndüksiyonu), Supervised selflearning
|
11- |
Cerrahi A.D (Steril Pansuman Uygulaması, Ayak Bandajı, Baş Bandajı, Kateter Bandajı, Köpek Diş Yapısı, Sütür Malzemesi Seçimi, Neşter Bıçağının Takılması ve Çıkarılması, Sütür Malzemelerini Kasetlerden ve Paketlerden Çıkarın, Basit ayrı dikiş, basit sürekli dikiş, Knots and Throws, Finger Trap), Supervised selflearning
|
12- |
Cerrahi A.D (Placing a Headcollar, Rugging up a Horse, Equine Stable and Exercise Bandage, Picking out a Horse’s Hoof, Kuyruk Kesme-Kuzu, Kuzu Kastrasyon), Supervised selflearning
|
13- |
Cerrahi A.D (Otoskopik (kulak) Muayene, Oftalmik Muayene, Nazal Oksijen Tüpü, Özofagus Besleme Tüpü, Deri Altı Kitle Eksizyonu, Kedi Kısırlaştırma (modelli), Diş Taşı Temizleme, Üriner Kateterizasyon, Sistosentez), Supervised selflearning
|
14- |
Laboratuvar Hayvanları Bilimi Anabilim Dalı (Handling a Rat, Handling a Gerbil, Handling a Mouse, Handling a Hamster, Rabbit Handling), Supervised selflearning
|
15- |
Laboratuvar Hayvanları Bilimi Anabilim Dalı (Guinea Pig Handling, Ferret Handling, Reptile Handling, Rabbit Basket Handling)
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Temel laboratuvar tekniklerini öğrenir.
|
2- |
Hayvanlara yaklaşmayı, tutma ve bağlamayı öğrenir.
|
3- |
Kliniklerde yapması beklenilen becerilerle daha erken dönemde tanışır.
|
4- |
Klinik hizmetlere yönelik daha fazla uygulama yapar.
|
5- |
Daha az canlı hayvan denek kullanılarak (3R kuralı gereği) klinik tecrübe artar
|
6- |
Uygulama bilgisi ve tecrübesi artarak öz güven oluşur
|
7- |
Öğrenci hasta sahibinin karşısında daha tecrübeli görünür ve dolayısıyla güvenirliği ve kurumun prestiji artar.
|
8- |
Her öğrencinin her klinik uygulamayı eşit sayıda yapması sağlanarak uygulama eğitiminde standardizasyon yakalanır.
|
9- |
Muayene, teşhis, tedavi hizmetlerini birebir simule ederek eğitim ve tecrübe seviyesini artırarak gerçek veteriner kliniklerinde daha az komplikasyon oluşmasını sağlanır.
|
10- |
Klinik ve laboratuvar ortamında uyulması gereken çalışma prensipleri ve biyogüvenlik kuralları ile olası biyolojik ve kimyasal tehlikeleri ve alınması gereken önlemleri bilir ve uygular.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
veteriner fizyoloji alanındaki güncel bilgilere sahip olmak ve uzmanlık eğitimine hazır olabilmek
|
|
2- |
veteriner fizyoloji alanındaki güncel uygulamaları yapabilmek
|
|
3- |
Bağımsız olarak ve ayrıca çalışma ekibinin lideri ve bir üyesi olarak sorumluluk alabilmek, planlama yapabilmek, çalışabilmek, karşılaşılan sorunları çözebilmek
|
|
4- |
Yaşam boyu öğrenme ile ilişkili olarak sağlık alanındaki yeni bilgilere ulaşabilmek, değerlendirebilmek ve uygulayabilmek
|
|
5- |
Yabancı dili de kullanarak sağlık alanında yurt içinde ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilmek
|
|
6- |
Sağlık alanındaki verileri toplayabilmek, değerlendirebilmek ve kalite yönetimi sürecine uygun hareket edebilmek
|
|
7- |
veteriner fizyoloji alanındaki spesifik bilgilere sahip olmak
|
|
8- |
veteriner fizyoloji alanındaki deneysel uygulamaları yapabilmek
|
|
9- |
veteriner fizyoloji alanındaki edinilen bilgileri sentezleyip, yeni fikirler oluşturabilmek
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
0
|
0
|
0
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
1
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
15
|
2
|
30
|
Arazi çalışması
|
15
|
1
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
60
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Veteriner İç Hastalıklarında Klinik Muayene ve Tanı Yöntemleri (Editör: Prof. Dr. Yusuf GÜL)
Veteriner İç Hastalıklarına Giriş (Hüseyin Yılmaz İmren)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Küçük Hayvanlarda Laboratuvar Testlerinin Yorumlanması ve Ayırıcı Tanı için
Pratik Rehber (Çeviri Editörü: Prof. Dr. İhsan KELEŞ)
Küçük Hayvan Klinik Teknikler (Doç. Dr. Akın KIRBAŞ - Doç. Dr. Şükrü DEĞİRMENÇAY - Doç. Dr. Mümin Gökhan ŞENOCAK)
Küçük Hayvan Klinik Yöntemleri (Çeviri Editörü: Doç. Dr. Mustafa Aktaş)
|
|