Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Dili ve Edebiyati > ORTA TÜRKÇE II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ORTA TÜRKÇE II Birinci düzey TDE302 Zorunlu 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Turkish
Koordinatör PROF. DR. GALİP GÜNER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Nevzat ÖZKAN and Doç. Dr. Galip GÜNER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Nevzat ÖZKAN and Doç. Dr. Galip GÜNER
Dersin veriliş şekli Teoric.
Dersin amacı Kıpçak Türkleri ve Kıpçak Türkçesi ile ilgili bilgi verilecek Gülistan Tercümesi ve Kitâb fi ‘İlmü''n-nüşşab''dan metinler okunacaktır. Harezm Türkleri ve Harezm Türkçesi ile ilgili bilgi verilecek ve Nehcü''l-Ferâdis''den metinler okunacaktır.
Dersin tanımı X-XV. yüzyıllarda Türkçe.

Dersin içeriği
1- Harezm – Kıpçak dönemi hakkında tarihi bilgiler.
2- Harezm – Kıpçak dönemi hakkında tarihi bilgiler.
3- Harezm – Kıpçak Türkçesinin ses ve şekil özellikleri.
4- Harezm – Kıpçak Türkçesinin ses ve şekil özellikleri.
5- Nehcü’l-Feradis metninin okunması,fonetik ve morfolojik inceleme.
6- Nehcü’l-Feradis metninin okunması,fonetik ve morfolojik inceleme.
7- Nehcü’l-Feradis metninin okunması,fonetik ve morfolojik inceleme.
8- VİZE
9- Nehcü’l-Feradis metninin okunması,fonetik ve morfolojik inceleme.
10- Nehcü’l-Feradis metninin okunması,fonetik ve morfolojik inceleme.
11- Kısasü’l-Enbiya’dan metni okunması,fonetik ve morfolojik inceleme.
12- Kısasü’l-Enbiya’dan metni okunması,fonetik ve morfolojik inceleme.
13- Nehcü’l-Feradis metninin okunması,fonetik ve morfolojik inceleme.
14- Gülistan Tercümesinden metni okunması,fonetik ve morfolojik inceleme.
15- FİNAL
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- ÖĞRENCİ DÖNEM SONUNDA HAREZM DÖNEMİNİ KAVRAR
2- ÖĞRENCİ DÖNEM SONUNDA HAREZM DÖNEMİNDE VERİLEN ESERLERİ OKUYABİLİR VE TÜRKİYE TÜRKÇESİNE AKTARABİLİR
3- ÖĞRENCİ DÖNEM SONUNDA HAREZM TÜRKÇESİ GRAMERİNİ KAVRAR
4- ÖĞRENCİ DÖNEM SONUNDA HAREZM DÖNEMİNDE VERİLEN ESERLERDE GEÇEN KELİMELERİ TAHLİL EDEBİLİR
5- ÖĞRENCİ DÖNEM SONUNDA ESKİ TÜRKÇE, KARAHANLI VE HAREZM ARASINDA BAKLANTI KURAR
6- ÖĞRENCİ DÖNEM SONUNDA DÖNEM HAKKINDAKİ YARDIMCI KAYNAKLARI TANIR
7- ÖĞRENCİ DÖNEM SONUNDA
8- ÖĞRENCİ DÖNEM SONUNDA
9- ÖĞRENCİ DÖNEM SONUNDA
10- ÖĞRENCİ DÖNEM SONUNDA

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3- Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5- Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6- Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7- Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8- Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10- Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11- Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12- Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13- Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14- Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     88
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı AHMET B. ERCİLASUN, TÜRK DİLİ TARİHİ, AKÇAĞ YAY., ANKARA. / R.R.ARAT, KUTADGU BİLİG I-II-III, TKAE YAY., İSTANBUL. / AHMET B. ERCİLASUN, KUTADGU BİLİG GRAMERİ FİİL, GAZİ ÜNİ. YAY., ANKARA. / BESİM ATALAY, DİVANÜ LÜGATİ''T- TÜRK TERCÜMESİ I-II-III, TDK YAY., ANKARA. /J. ECKMANN, NEHCÜ''L FERADİS (METİN) YAYINA HAZIRLAYAN: SEMİH TEZCAN, HAMZA ZÜLFİKAR, TDK YAY., ANKARA. / AYSU ATA, NEHCÜ''L FERADİS- UŞTMAHLARNING AÇUK YOLI. CENNETLERİN AÇIK YOLU III, TDK YAY., ANKARA.
Yardımcı Kaynaklar AHMET B. ERCİLASUN, TÜRK DİLİ TARİHİ, AKÇAĞ YAY., ANKARA. / R.R.ARAT, KUTADGU BİLİG I-II-III, TKAE YAY., İSTANBUL. / AHMET B. ERCİLASUN, KUTADGU BİLİG GRAMERİ FİİL, GAZİ ÜNİ. YAY., ANKARA. / BESİM ATALAY, DİVANÜ LÜGATİ''T- TÜRK TERCÜMESİ I-II-III, TDK YAY., ANKARA. /J. ECKMANN, NEHCÜ''L FERADİS (METİN) YAYINA HAZIRLAYAN: SEMİH TEZCAN, HAMZA ZÜLFİKAR, TDK YAY., ANKARA. / AYSU ATA, NEHCÜ''L FERADİS- UŞTMAHLARNING AÇUK YOLI. CENNETLERİN AÇIK YOLU III, TDK YAY., ANKARA.

Ders ile ilgili dosyalar