Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Halkbilimi > ALEVİLİK ARAŞTIRMALARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ALEVİLİK ARAŞTIRMALARI Birinci düzey THB 406 Seçmeli 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ALİ SELÇUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ALİ SELÇUK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli yüz yüze
Dersin amacı Geniş bir sahada varlık gösteren Aleviliğin ortaya çıkışından günümüze kadar geçirdiği evreleri ve günümüzdeki durumu hakkında bilgi vermektir.
Dersin tanımı Bu ders, Türk kültürünün önemli bileşenlerinden olan Aleviliğin oluşum ve gelişim sürecini ele alır. Ders kapsamında Aleviliğin Türkistan Türk kültüründen beslenerek Anadolu’da nasıl kök saldığını, Aleviliğin inanç sistemi ritüelleri ve temel esaslarının yanı sıra günümüzde yaşana Aleviliğin durumu işlenecektir.

Dersin içeriği
1- Kızılbaşlığın Ortaya Çıkış Meselesi-Süreci/Beslendiği ve Dayandığı Kaynaklar
2- 13. Yüzyıl Anadolu’sunda Babailer, Kalenderiler, Haydariler vb.
3- Safevi Tarikatının Ortaya Çıkışı, Devletleşme Aşaması, Şeyhlerin ve Şahların Anadolu’daki Faaliyetleri ve Kızılbaş Zümrelerin Teşkilatlandırılması. Kızılbaş Teriminin Kullanımı.
4- 16. Yüzyılda Anadolu’da Ortaya Çıkan Kızılbaş Ayaklanmaları (Şahkulu İsyanı, Nur Ali Halife Olayı, Kalender Çelebi vb.)
5- Çaldıran Savaşı ve Kızılbaşların Durumu. Şeyhülislam Fetvalarında Kızılbaşlar. Erdebil’den Hacı Bektaş’a eksen kayması. İcazetnamelerin Pirevi’nden alınması ve Pirevi’nin Kızılbaşların Serçeşmesi Olma Süreci.
6- 17 ve 18. Yüzyıllarda Kızılbaşlara Karşı İzlenilen Politika. Kızılbaşlık’tan Alevilik Terminolojisine Geçiş.
7- Aleviliğin Temel Kavramaları (Dede, Talip, Rehber, Ocak, Düşkün, Müsahip, Yol, Zakir vb)
8- Günümüz Türkiyesi’nde Alevilik ve Alevilerin yerleşim yerleri ve Alevi Ocaklarının Dağılımı
9- ara sınav
10- Türkiye’deki Alevi Toplulukları (Tahtacılar, Abdallar, Nusayriler v.b.)
11- Alevilik’te 4 Kapı- Kırk Makam Aleviliğin inanç sistemi ve Temel Felsefesi Vahdet-i Vücud
12- Alevilik Ritüelleri Cem(İkrar Cemi, Birlik Cemi, Görgü Cemi, Musahiplik Cemi, Hızır Cemi, Dardan İndirme Cemi, Düşkünlük Kaldırma Cemi) 12 Hizmet, Semah, Lokma vb kavramlarının açıklanması
13- Aleviler’de Hızır ve Muharrem
14- Aleviler’de Ziyaret Ritüeli ve adak
15- Alevilerde atalar kültü
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- öğrenciler Türk kültürünün önemli bir bileşeni olan Alevilik hakkında bilgi edinir.
2- Aleviliğin oluşum süreci hakkında bilgi edinir.
3- Aleviliğin inanç sistemini öğrenir.
4- Aleviliğin ritüellerini öğrenir.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2- Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3- Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4- Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5- Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6- Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7- Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8- Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9- Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10- Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11- Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12- Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13- Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14- Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15- Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16- Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17- Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 20 40
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     122
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Eyüp Baş: Ahmed Yesevî’nin Bektaşîlik, Alevîlik Üzerindeki Etkileri ve Osmanlı Dini Hayatındaki İzleri. Mehmet Ali Yolcu: ALEVÎ-BEKTAŞÎ İNANÇ SİSTEMİNDE YESEVÎLİĞİN İZLERİ. Sadullah Günten: Osmanlı Safevi kıskacında Kızılbaşlar. Rıza Yıldırım: Geleneksel Alevilik.

Ders ile ilgili dosyalar