Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GRAFİK SANATI TARİHİ |
Birinci düzey |
GRF208 |
Zorunlu |
4 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ KÜRŞAT SAVAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. KEMAL HAKAN TEKİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Sanat Tarihi III adlı dersimizde özellikle Türk Resim Sanatının başlangıcından günümüze kadar geçirmiş olduğu evreler üzerinde durulacaktır. Özellikle İslamiyetin kabulünden sonra resim sanatına bakış ve ilerleyen dönemlerde özellikle Osmanlı devletinin son dönemlerinde ağırlaşan batı etkisiyle beraber Avrupa’daki resim sanatındaki gelişmelerin Türk ressamları tarafından takibi ve yurdumuzdaki çağdaş anlamda resim sanatının gelişimi aşamaları. İlerleyen dönemlerde devletin resim sanatındaki bu çabaya seyirci kalmayıp açmış olduğu Sanayi-i Nefise Mekteb-i Ali’sinin kuruluş aşamaları ve sonrasındaki gelişmeler hakkında bilgiler verilecektir.
|
Dersin amacı
|
1. Türk Resim Sanatının etkilendiği diğer medeniyetler ve Çağdaş Türk Resmini günümüze kadar geçirmiş olduğu çeşitli aşamalar, örnekler ve nedenleri ile öğrencilere görsel
malzeme destekli aktarmak.
2. İslamiyetin kabulü ile beraber, kültürümüzde Resim Sanatına bakış açısı hakkında öğrencileri
bilinçlendirmek
3. Sanat Tarihi eğitiminde çağdaş öğretim yöntemlerini kavrayabilme
4. Sanat Tarihi eğitiminde audio-visuel (görülen-işitilen) kaynaklardan yararlanabilmek.
İmkânlar ölçüsünde, Devlet Resim ve Heykel Müzeleri ve Özel Sanat Galerileri gezileriyle öğrencilerin bazı
Çağdaş Türk Resmi örnekleri görmelerini sağlayarak, öğrencilere Sanat Tarihi’ni sevdirmek
Dersler görsel materyale dayalı olarak yapılmaktadır. Öğrencilere verilen bilgilerin görsel, işitsel, anlatım, soru-cevap ve beyin fırtınası gibi öğelerle desteklenmesi amaçlanmaktadır. Öğrencilere dönem boyunca konularla ilgili çeşitli makaleler ve kitaplar okutulacak, aynı zamanda kendilerine verilen ve hazırlanmaları istenen ödevler de sınavlarda aldıkları puanları etkileyecektir.
Ders, slayt destekli olarak işleneceğinden slayt makinası ve konularla ilgili slaytlar temin edilmiş durumdadır. Aynı zamanda konulara göre bilgisayar teknolojisinden, Powerpoint sunular ve öğrencilere vcd formatlı filmler izletilmek maksadıyla yararlanılmaktadır. Bu aktiviteler için gerekli bilgisayar, barkovizyon, slayt ve film sunuların kaliteli olarak izlenebilmesi için gereken teknolojik donanım ve perdelerle karartılmış sınıflar fakültemizde mevcuttur
|
Dersin tanımı
|
Sanat Tarihi III adlı dersimizde özellikle Türk Resim Sanatının başlangıcından günümüze kadar geçirmiş olduğu evreler üzerinde durulacaktır. Özellikle İslamiyetin kabulünden sonra resim sanatına bakış ve ilerleyen dönemlerde özellikle Osmanlı devletinin son dönemlerinde ağırlaşan batı etkisiyle beraber Avrupa’daki resim sanatındaki gelişmelerin Türk ressamları tarafından takibi ve yurdumuzdaki çağdaş anlamda resim sanatının gelişimi aşamaları. İlerleyen dönemlerde devletin resim sanatındaki bu çabaya seyirci kalmayıp açmış olduğu Sanayi-i Nefise Mekteb-i Ali’sinin kuruluş aşamaları ve sonrasındaki gelişmeler hakkında bilgiler verilecektir.
|
1- |
Çağdaş Türk sanatının Oluşumunda Rol oynayan Etkenler
|
2- |
Sanatta Yenilenme Programları
|
3- |
Osmanlı İmparatorluğunda Ağırlaşan Batı Etkisi
|
4- |
Farklı Yön ve Düzeylerde Resim ilişkileri
|
5- |
Sanayi-i Nefise’nin Kuruluşu, Mimarlık ve Heykel Eğitiminin Başlaması
|
6- |
Osmanlı Ressamlar Cemiyeti, 1914 Kuşağı ve İnas Sanayi-i Nefise Mektebi
|
7- |
Vize Sınavı
|
8- |
Savaş Ortamında Sanat
|
9- |
Çağdaşlaşma Yolunda Köklü Girişimler
|
10- |
Sanatta Ülke Sorunları ve Devletin Destek Payı
|
11- |
Türk resminde Soyutlayıcı Eğilimler
|
12- |
Resimde yeni Üslup Çabaları
|
13- |
Çağdaş Türk Sanatı Üstüne Genel Bir Değerlendirme
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sanat, sanatçı ve estetik kavramlarının ne olduğu ve sanatın gerekliliğini kavrayabilme.
|
2- |
Sanatın başlangıcından itibaren geçirdiği evreleri, çeşitli medeniyetlerdeki sanatsal hareketleri ve değişimleri, örnekler ve nedenleri ile öğrencilere görsel malzeme destekli aktarma.
|
3- |
Sanat Tarihi eğitiminde çağdaş öğretim yöntemlerini kavrayabilme.
|
4- |
Sanat tarihi eğitiminde audio-visual (görülen-işitilen) kaynaklardan yararlanabilme.
|
5- |
İmkânlar ölçüsünde, şehir içi ve şehir dışı gezilerle öğrencilerin bazı tarihi eserleri görmelerini sağlayarak, öğrencilere Sanat Tarihi’ni sevdirme.
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat ve tasarım bilgilerini tanımlama, çözümleme ve grafik tasarım alanında uygulayabilme becerilerine sahip olabilmek.
|
|
2- |
Alanla ilgili yazılım bilgisine sahip olabilme, çağın gerektirdiği teknolojik yeniliklere ayak uydurabilmek.
|
|
3- |
Yaşam boyu eğitimin önemini kavrama ve gerekliliklerinin yerine getirebilme becerisine sahip olabilmek.
|
|
4- |
Çağın sorunlarını, toplumun değişen dinamiklerini takip edebilmek.
|
|
5- |
Etkili iletişim kurabilmek, ikna becerisine sahip olabilmek.
|
|
6- |
Fikir ve sanat eserleri hakkında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek.
|
|
7- |
Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumla becerilerine sahip olabilmek.
|
|
8- |
Sorun ve gereksinimleri karşılayacak, hedef kitleye ulaşabilecek tasarımlar üretebilmek.
|
|
9- |
Disiplinler arası ortak çalışabilmek.
|
|
10- |
Sanat ve tasarım problemlerinin çözümünde gerekli malzemeleri kullanabilme yetkinliğine sahip olabilmek.
|
|
11- |
Ekip ve bireysel olarak çalışabilmek.
|
|
12- |
Zamanlama, sabır, iş bilinci, uzlaşmacılık, özgüven ve düzenlilik becerilerine sahip olabilmek.
|
|
13- |
Tasarım problemlerini çözümlemede kullanılan malzemelerin seçiminde çevreye karşı duyarlı olabilmek.
|
|
14- |
Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerler karşı sorumluluk sahibi olabilmek.
|
|
15- |
Dilini doğru kullanmak ve tasarımlarda bu konuda sorumluluk göstermek.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
63
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
S. Tansuğ (1991) Çağdaş Türk Sanatı. Remzi Kitabevi. İstanbul.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
S. Tansuğ (1992) Resim Sanatının Tarihi. Remzi Kitabevi. İstanbul.
S. Tansuğ (1995) Türk Resminde Yeni Dönem. Remzi Kitabevi. İstanbul.
K.Özsezgin (2001) Cumhuriyetin 75.Yılında Türk Resmi. T.İş Bankası Yayınları. İstanbul
K.Giray (1998) Yeni Türkiye “Cumhuriyet Dönemi Türk Resim ve Heyel Sanatı Gelişim Çizgisi”
B.Alsaç-Ü.Alsaç (1993) Türk Resim ve Yontu Sanatı. İletişim Yayınları.İstanbul
S. Başkan (1994) Osmanlı Ressamlar Cemiyeti. Çardaş Yayınları. Ankara.
N.Çam (1994) İslam’da Resim ve Mimari. Elektronik İletişim Ajansı. Ankara
A.K. Gören (1997) Türkiyemiz “Sanayi-i Nefise Mektebi”. Akbank Yayınları. İstanbul
A.K. Gören (1997) Türkiyemiz “İnas Sanayi-i Nefise Mektebi, Kadın Ressamlar, Özel Resim Atölyesi ve Resim Kursları”. Akbank Yayınları. İstanbul.
E. İnan (2000) Yeni Türkiye “Cumhuriyetimizin Resimi Üzerine Mülakat”
|
|