Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MERYEM EREN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MERYEM EREN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
teorik
|
Dersin amacı
|
Bu derste öğrencilere oksidatif stres ve antioksidanlar hakkında genel bilgilerin öğretilmesi amaçlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, lipid peroksidasyonu, serbest radikaller ve bunlarla ilgili hastalıklar ile antioksidanlar ve savunma mekanizmalarını kapsamaktadır.
|
1- |
Oksijen ve özellikleri ve serbest radikalin tanımı
|
2- |
Başlıca serbest radikal kaynakları: Mitokondriyal elektron transport zinciri, endoplazmik retikulum, redoks döngüsü, araşidonik asit metabolizması
|
3- |
Oksijen türevi serbest radikaller: Süperoksit radikali
|
4- |
Oksijen türevi serbest radikaller:Hidroksil radikali (Lipid peroksidasyonu, geçiş metalleri ve lipid peroksidasyona olan etkileri)
|
5- |
Oksijen türevi serbest radikaller: Hidroksil radikali (Enzimatik ve enzimatik olmayan lipid peroksidasyonu)
|
6- |
Oksijen türevi serbest radikaller: Hidroksil radikali, Hipokloröz asit
|
7- |
Oksijen türevi serbest radikaller: Singlet oksijen
|
8- |
Oksijen türevi olmayan serbest radikaller
|
9- |
Nitrik oksit
|
10- |
Serbest radikallere karşı koruyucu sistemler: Enzimatik olan koruyucu sistemler (Süperoksit dismutaz, katalaz, selenyum bağımlı glutatyon peroksidaz)
|
11- |
Serbest radikallere karşı koruyucu sistemler: Enzimatik olan koruyucu sistemler (Glutatyon redüktaz, glutatyon-S-transferazlar)
|
12- |
Serbest radikallere karşı koruyucu sistemler: Enzimatik olmayan koruyucu sistemler (Glutatyon, C vitamini, E vitamini, Karoteonidler, Ürik asit)
|
13- |
Serbest radikallere karşı koruyucu sistemler: Enzimatik olmayan koruyucu sistemler (deferoksamin, melatonin, sistein, albumin, seruloplazmin, haptoglobinler, transferin ve laktoferrin, bilirubin, ferritin, mannitol, oksipurinol, probukol, Butillenmiş hidroksi toluen, butillenmiş hidroksi anizol, propofol, tiyopalmitik asit, yeni sentezlenen antioksidanlar)
|
14- |
Serbest radikaller ve hastalıklar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Serbest radikali tanımlayabilir.
|
2- |
Oksijen ve özelliklerini bilir.
|
3- |
Serbest radikaller hakkında bilgi sahibi olur.
|
4- |
Serbest radikallere karşı koruyucu sistemleri öğrenir.
|
5- |
Serbest radikallerle ilişkili hastalıkları bilir.
|
6- |
Serbest radikallerin etkilerini bilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fizyoloji bilgisini üst düzeyde kullanarak fizyoloji ile ilgili hipotezleri kurma, çözme ve geliştirebilme.
|
|
2- |
Fizyoloji alanına yenilik getiren bir düşünce, bilimsel yöntem, tasarım veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı fizyoloji alanına uygulayabilme.
|
|
3- |
Fizyoloji ile ilgili özgün bir araştırma sürecini uygun teknolojileri kullanarak tasarlayabilme, uygulayabilme, sonuçlandırabilme ve yönetebilme.
|
|
4- |
Fizyoloji alanında en yeni bilgilere ulaşabilme ve bunları sistemli bir biçimde değerlendirebilme.
|
|
5- |
Fizyoloji alanında gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın yurtiçi ve yurtdışı akademik ortamlarda sunabilme ve yayınlayabilme
|
|
6- |
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirebilme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarabilme.
|
|
7- |
Fizyoloji alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme
|
|
8- |
Kendi alanı, diğer tıp alanlarında çalışanlar ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü iletişim kurma, işbirliği yapma, görüşlerini savunabilme.
|
|
9- |
Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
1
|
14
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
1
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
55
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Nelson D. L., M.M. Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Third Ed. Worth Publishers, New York, 2000
Dündar, Y. ve Aslan, R. “Hekimlikte Oksidatif Stres ve Antioksidanlar” Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayınları, Yayın No 29, Uyum Ajans, Ankara, 2000
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ersoy, E., Bayşu N. Pratik Biyokimya. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Yayını, Ankara, 1981. Mengi M. Pratik Biyokimya ve Veteriner Hekimliğinde Kullanılan Testler. İstanbul Üniversitesi Veteriner Fakültesi Yayını, Ders Notu No: 40, 1994.
|
|