Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sanat Tarihi > TÜRK MİMARİSİNDE MALZEME I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK MİMARİSİNDE MALZEME I Birinci düzey SNT337 Seçmeli 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ÖĞRETİM ÜYESİ REMZİ AYDIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli SÖZLÜ ANLATIM, GÖRSEL SUNUM
Dersin amacı Öğrencilere yapılarda kullanılan malzeme ve malzemelere uygulanan tekniklerin dönemsel olarak kavratılması hedeflenmektedir.
Dersin tanımı Öğrencilere yapılarda kullanılan malzeme ve malzemelere uygulanan tekniklerin dönemsel olarak kavratılması hedeflenmektedir.

Dersin içeriği
1- Taş Malzemenin tanıtımı.
2- Taş türleri ve Türkiye’de bulunan taş ocakları
3- Taş türleri ve Türkiye’de bulunan taş ocakları
4- Taşın ocaktan çıkarılyması , taşınması, ve işlenmesi, Taşa uygulanan teknikler
5- Hafta Taşın ocaktan çıkarılması , taşınması, ve işlenmesi, Taşa uygulanan teknikler
6- Taş Süslmeme örnekleri, Taşa uygulanan teknikler
7- Alçı malzemenin elde edilmesi ve alçı malzemeye uygulanan teknikler.
8- ARA SINAV
9- Alçı malzemenin elde edilmesi ve alçı malzemeye uygulanan teknikler ve örnekler
10- Kerpiç malzeme.
11- Tuğla malzemenin elde edilmesi
12- Tuğla malzemenin yapılarda kullanımı.
13- Öğrenilen tekniklerin yapılardaki uygulamalarına ilişkin gözlem ve rapor hazırlanması. Raporların sınıf ortamında tartışılması.
14- Öğrenilen tekniklerin yapılardaki uygulamalarına ilişkin gözlem ve rapor hazırlanması. Raporların sınıf ortamında tartışılması.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Taş malzeme türlerini tanıyıp ve Türkiye’de bulunan taş ocaklarını öğrenecek.
2- Taşın ocaktan çıkarılması, taşınması, ve işlenmesini öğrenecek.
3- Taşa uygulanan teknikleri saptayabilecek.
4- Alçı malzemenin elde edilme yöntemlerini öğrenecek.
5- Alçı malzemenin mimarideki uygulama tekniklerini belirleyebilecek.
6- Alçı malzemenin kullanıldığı mimari eserleri kullanılan tekniğe göre dönemlerine ayırabilecek.
7- Kerpiç malzemenin elde ediliş yöntemlerini öğrenecek.
8- Kerpiç malzemenin farklı mimari örneklerdeki yapılardaki değişik tekniklerini ayırabilecek.
9- Tuğla malzemenin elde ediliş aşamalarını öğrenecek.
10- Tuğla malzemenin mimari eserlerde uygulama yöntemlerine göre tarihlendirmesini yapabilecek.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
2- Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
3- Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
4- Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
5- Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
6- Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
7- Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
8- Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
9- Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
10- Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
11- Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
12- Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
13- Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
14- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
15- İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
16- Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
17- Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
18- Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
19- Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
20- Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 3 5 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 3 5 15
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     88
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar DPT, 2000, Doğal Taşlar Raporu, VIII. Beş Yıllık Kalkınma Planı, Ankara. İTO, 1998, Mermer Araştırması, İstanbul Ticaret Odası, İstanbul.

Ders ile ilgili dosyalar