Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SAYISAL YÖNTEMLER |
Birinci düzey |
UZM210 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BİLGE ALBAYRAK ÇEPER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Selahaddin Orhan AKARSU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Örgün
|
Dersin amacı
|
Öğrenciye sayısal yöntemlerin uygulama alanları hakkında bilgi vermek, mühendislik problemlerinin çözümünde uygulayabilme becerisini kazandırmak, Öğrenciye edindikleri bilgileri mühendislik derslerinde çalışma hayatında uygulayabilme becerisini kazandırmak
|
Dersin tanımı
|
Modelleme, Hata Analizi, Denklemlerin Köklerinin Bulunması, Doğrusal Cebirsel Denklemler, Optimizasyon, Eğri Uydurma, Sayısal Türev ve İntegral, Adi Diferansiyel Denklemler, Kısmi Diferansiyel Denklemler
|
1- |
Sayısal Çözümlemenin Tanımı ve Önemi, Matematiksel Model Kavramı, Hata Analizi
|
2- |
Taylor Serisi, Sayısal Türev, Sayısal Hata
|
3- |
Sayısal Uygulamada MATLAB tanımı
|
4- |
Denklem Köklerinin bulunması, Kapalı Yöntemler
|
5- |
Denklem Köklerinin, Açık Yöntemler
|
6- |
Çok Katlı Kökler, Müller Yöntemi
|
7- |
Doğrusal Denklem Sistemlerinin Çözümü, Gauss Yoketme Yöntemi, Grafik Yöntemi, Cramel Kuralı, Gauss Jordan Yöntemi
|
8- |
Vize
|
9- |
Doğrusal Denklem Sistemlerinin Çözümü, Gauss Siedel Yöntemi, Eğri Uyumlama, Polinomların uyumlanması, Exponasiyel, Güç ve doyma oranı denklemlerine eğri uyumlama
|
10- |
İnterpolasyon, Doğrusal, Quadratik, Newton ve Langrange interpolasyon
|
11- |
İnterpolasyon, Doğrusal, Quadratik, Newton ve Langrange interpolasyon
|
12- |
Sayısal İnterpolasyon, Newton-Cotes İntegrasyon Formülleri (Yamuk, Simpson Kuralları (1/3 ve 3/8))
|
13- |
Adi Diferansiyel Denklemlerin çözümü, Euler Denklermi, Heun Yöntemi,Orta Nokta Runge Kunta Denklemleri, 4. Dereceden Nokta Runge Kunta Denklemleri
|
14- |
Çoklu Adi Diferansiyel Denklem Sistemlerinin çözümleri, Runge Kutta Yöntemi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Karmaşık mühendislik problemlerini sayısal çözüm yöntemler (Sayısal Türev, Sayısal integral, sayısal diferansiyel denklemler v.b çözüm metodları) kullanarak tanımlar, formüle eder ve çözer. Hata analizi yapabilir.
|
2- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin sayısal yöntemlerle analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
|
3- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin sayısal yöntemlerle analizi ve çözümü için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
4- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
5- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
|
|
6- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
7- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
8- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
|
|
9- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
7
|
2
|
14
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
1
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|