Giriş | English

Lisans > Havacilik ve Uzay Bilimleri Fakültesi > Uzay Mühendisliği > SAYISAL YÖNTEMLER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SAYISAL YÖNTEMLER Birinci düzey UZM210 Zorunlu 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BİLGE ALBAYRAK ÇEPER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Selahaddin Orhan AKARSU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Örgün
Dersin amacı Öğrenciye sayısal yöntemlerin uygulama alanları hakkında bilgi vermek, mühendislik problemlerinin çözümünde uygulayabilme becerisini kazandırmak, Öğrenciye edindikleri bilgileri mühendislik derslerinde çalışma hayatında uygulayabilme becerisini kazandırmak
Dersin tanımı Modelleme, Hata Analizi, Denklemlerin Köklerinin Bulunması, Doğrusal Cebirsel Denklemler, Optimizasyon, Eğri Uydurma, Sayısal Türev ve İntegral, Adi Diferansiyel Denklemler, Kısmi Diferansiyel Denklemler

Dersin içeriği
1- Sayısal Çözümlemenin Tanımı ve Önemi, Matematiksel Model Kavramı, Hata Analizi
2- Taylor Serisi, Sayısal Türev, Sayısal Hata
3- Sayısal Uygulamada MATLAB tanımı
4- Denklem Köklerinin bulunması, Kapalı Yöntemler
5- Denklem Köklerinin, Açık Yöntemler
6- Çok Katlı Kökler, Müller Yöntemi
7- Doğrusal Denklem Sistemlerinin Çözümü, Gauss Yoketme Yöntemi, Grafik Yöntemi, Cramel Kuralı, Gauss Jordan Yöntemi
8- Vize
9- Doğrusal Denklem Sistemlerinin Çözümü, Gauss Siedel Yöntemi, Eğri Uyumlama, Polinomların uyumlanması, Exponasiyel, Güç ve doyma oranı denklemlerine eğri uyumlama
10- İnterpolasyon, Doğrusal, Quadratik, Newton ve Langrange interpolasyon
11- İnterpolasyon, Doğrusal, Quadratik, Newton ve Langrange interpolasyon
12- Sayısal İnterpolasyon, Newton-Cotes İntegrasyon Formülleri (Yamuk, Simpson Kuralları (1/3 ve 3/8))
13- Adi Diferansiyel Denklemlerin çözümü, Euler Denklermi, Heun Yöntemi,Orta Nokta Runge Kunta Denklemleri, 4. Dereceden Nokta Runge Kunta Denklemleri
14- Çoklu Adi Diferansiyel Denklem Sistemlerinin çözümleri, Runge Kutta Yöntemi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Karmaşık mühendislik problemlerini sayısal çözüm yöntemler (Sayısal Türev, Sayısal integral, sayısal diferansiyel denklemler v.b çözüm metodları) kullanarak tanımlar, formüle eder ve çözer. Hata analizi yapabilir.
2- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin sayısal yöntemlerle analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
3- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin sayısal yöntemlerle analizi ve çözümü için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
4- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
5- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
6- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
7- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
8- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
9- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 2 14
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 1 14
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     98
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar