Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Sanat Tarihi (yüksek Lisans) > OSMANLI SANATI SORUNLARI II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
OSMANLI SANATI SORUNLARI II İkinci düzey ST 602 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU ARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
Dersin amacı Mimar Sinan’dan sonra Osmanlı mimarisinin izlediği üslûp, batı kültürünün mimariye yansımaları. Osmanlı Mimarisinde Mimar Sinan’la birlikte yerine oturan Klâsik üslûbun Sinan sonrasında nasıl izlendiği, değişimlerin mimariye nasıl yansımış olabileceğinin tartışılması.
Dersin tanımı -

Dersin içeriği
1- Mimar Sinan Yapılarının Topluca Değerlendirilmesi
2- Mimar Sinan sonrası Osmanlı Hassa Mimarlık Teşkilatı ve 16.yüzyıl sonunda Osmanlı İmparatorluğunun Sosyo-Ekonomik Durumu.
3- Eminönü Yeni Valide ve Sultanahmet Camileri.
4- 17.yüzyıl İstanbul Vezir Yapılarının değerlendirilmesi.
5- 17.yüzyılda menzil külliyesi kavramı ve Ulukışla Öküz Mehmed Paşa Külliyesi.
6- İncesu ve Merzifon Kara Mustafa Paşa Külliyeleri.
7- Lale Devri ve Lale Devrinde ortaya konan mimarlık eserleri. İstanbul III.Ahmet Çeşmesi ve Kütüphanesi. Topkapı Sarayındaki eklemeler.
8- ARA SINAV
9- Nevşehir ve İstanbul Damat İbrahim Paşa Külliyeleri.
10- İstanbul Hekimoğlu Ali Paşa Camii ve Osmanlı’da Batılılaşma Çabalarının irdelenmesi.
11- Batılılaşma Döneminin değerlendirilmesi ve mimariye yansıması olarak Nuruosmaniye Camii.
12- Üsküdar Ayazma ve Laleli Camilerinin slaytlarla anlatılması
13- Taşra yapılarından Doğubeyazıt İshakpaşa Külliyesi, İstanbul’daki 19.yüzyıl Camilerinin slaytlarla anlatılması.
14- Osmanlı Türbelerinin ve Medreselerinin slaytlarla anlatılarak değerlendirilmesi.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Mimar Sinan Yapılarının Topluca Değerlendirilmesi sağlanılacak.
2- Mimar Sinan sonrası Osmanlı Hassa Mimarlık Teşkilatı ve 16.yüzyıl sonunda Osmanlı İmparatorluğunun Sosyo-Ekonomik Durumu hakkında bilgi edinilecek.
3- Eminönü Yeni Valide ve Sultanahmet Camileri öğrenilecek.
4- 17.yüzyıl İstanbul Vezir Yapılarının değerlendirilmesi ve 17.yüzyılda menzil külliyesi kavramı ve Ulukışla Öküz Mehmed Paşa Külliyesi öğrenilecek.
5- İncesu ve Merzifon Kara Mustafa Paşa Külliyeleri, Lale Devri ve Lale Devrinde ortaya konan mimarlık eserleri. İstanbul III.Ahmet Çeşmesi ve Kütüphanesi. Topkapı Sarayındaki eklemeler öğrenilecek.
6- Nevşehir ve İstanbul Damat İbrahim Paşa Külliyeleri ve İstanbul Hekimoğlu Ali Paşa Camii ve Osmanlı’da Batılılaşma Çabalarının irdelenmesi sağlanılacak.
7- Batılılaşma Döneminin değerlendirilmesi ve mimariye yansıması olarak Nuruosmaniye Camii öğrenilecek.
8- Üsküdar Ayazma ve Laleli Camileri öğrenilecek.
9- Taşra yapılarından Doğubeyazıt İshakpaşa Külliyesi, İstanbul’daki 19.yüzyıl Camileri öğrenilecek.
10- Osmanlı Türbelerinin ve Medreselerinin değerlendirilmesi sağlanılacak.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2- Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
3- Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
4- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
5- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
6- Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
7- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
8- Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
9- Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
10- Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
11- Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 15 75
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 18 18
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     148
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı H.İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klâsik Çağ (1300–1600), İstanbul 2003. D.Kuban, Türk Barok Mimarisi Üzerine Bir Deneme, İstanbul 1954. A.Arel, 19.yüzyıl İstanbul Yapılarında Batılılaşma Süreci, İstanbul 1975.
Yardımcı Kaynaklar O.Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul 1986. Z.Ahunbay, Osmanlı Mimarlığında Sultanahmet Külliyesi ve Sonrası, İstanbul 1974

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  -