Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
OSMANLI SANATI SORUNLARI II |
Üçüncü düzey |
ST 602 |
Seçmeli |
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Mimar Sinan’dan sonra Osmanlı mimarisinin izlediği üslûp, batı kültürünün mimariye yansımaları. Osmanlı Mimarisinde Mimar Sinan’la birlikte yerine oturan Klâsik üslûbun Sinan sonrasında nasıl izlendiği, değişimlerin mimariye nasıl yansımış olabileceğinin tartışılması.
|
Dersin tanımı
|
-
|
1- |
Mimar Sinan Yapılarının Topluca Değerlendirilmesi
|
2- |
Mimar Sinan sonrası Osmanlı Hassa Mimarlık Teşkilatı ve 16.yüzyıl sonunda Osmanlı İmparatorluğunun Sosyo-Ekonomik Durumu.
|
3- |
Eminönü Yeni Valide ve Sultanahmet Camileri.
|
4- |
17.yüzyıl İstanbul Vezir Yapılarının değerlendirilmesi.
|
5- |
17.yüzyılda menzil külliyesi kavramı ve Ulukışla Öküz Mehmed Paşa Külliyesi.
|
6- |
İncesu ve Merzifon Kara Mustafa Paşa Külliyeleri.
|
7- |
Lale Devri ve Lale Devrinde ortaya konan mimarlık eserleri. İstanbul III.Ahmet Çeşmesi ve Kütüphanesi. Topkapı Sarayındaki eklemeler.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Nevşehir ve İstanbul Damat İbrahim Paşa Külliyeleri.
|
10- |
İstanbul Hekimoğlu Ali Paşa Camii ve Osmanlı’da Batılılaşma Çabalarının irdelenmesi.
|
11- |
Batılılaşma Döneminin değerlendirilmesi ve mimariye yansıması olarak Nuruosmaniye Camii.
|
12- |
Üsküdar Ayazma ve Laleli Camilerinin slaytlarla anlatılması
|
13- |
Taşra yapılarından Doğubeyazıt İshakpaşa Külliyesi, İstanbul’daki 19.yüzyıl Camilerinin slaytlarla anlatılması.
|
14- |
Osmanlı Türbelerinin ve Medreselerinin slaytlarla anlatılarak değerlendirilmesi.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mimar Sinan Yapılarının Topluca Değerlendirilmesi sağlanılacak.
|
2- |
Mimar Sinan sonrası Osmanlı Hassa Mimarlık Teşkilatı ve 16.yüzyıl sonunda Osmanlı İmparatorluğunun Sosyo-Ekonomik Durumu hakkında bilgi edinilecek.
|
3- |
Eminönü Yeni Valide ve Sultanahmet Camileri öğrenilecek.
|
4- |
17.yüzyıl İstanbul Vezir Yapılarının değerlendirilmesi ve
17.yüzyılda menzil külliyesi kavramı ve Ulukışla Öküz Mehmed Paşa Külliyesi öğrenilecek.
|
5- |
İncesu ve Merzifon Kara Mustafa Paşa Külliyeleri,
Lale Devri ve Lale Devrinde ortaya konan mimarlık eserleri. İstanbul III.Ahmet Çeşmesi ve Kütüphanesi. Topkapı Sarayındaki eklemeler öğrenilecek.
|
6- |
Nevşehir ve İstanbul Damat İbrahim Paşa Külliyeleri ve
İstanbul Hekimoğlu Ali Paşa Camii ve Osmanlı’da Batılılaşma Çabalarının irdelenmesi sağlanılacak.
|
7- |
Batılılaşma Döneminin değerlendirilmesi ve mimariye yansıması olarak Nuruosmaniye Camii öğrenilecek.
|
8- |
Üsküdar Ayazma ve Laleli Camileri öğrenilecek.
|
9- |
Taşra yapılarından Doğubeyazıt İshakpaşa Külliyesi, İstanbul’daki 19.yüzyıl Camileri öğrenilecek.
|
10- |
Osmanlı Türbelerinin ve Medreselerinin değerlendirilmesi sağlanılacak.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat Tarihi çalışma alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir. Bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur.
|
|
2- |
Disiplinler arası çalışma yapar, alanıyla ilgili gelişmeleri ve tartışmaları takip eder, bilgileri sistematik olarak değerlendirir. Uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
|
|
3- |
Sanat tarihiyle ilgili bilgi ve becerilerini geliştirebilmek için yerli ve yabancı kaynakları tanır ve kullanır
|
|
4- |
Alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle birleştirerek çözümler ve yorumlar; bilgi birikimi ile kendi alanında ve farklı alanlardaki uzman kişilerle tartışır.
|
|
5- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşüncelerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar, yeni öneriler getirir.
|
|
6- |
Özgün bir konuyu araştırır, kavrar ve edindiği verileri yorumlayarak bilginin sınırlarını genişletir.
|
|
7- |
Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri kullanarak projeler yürütür ve alanına yenilik getirecek uluslararası ve ulusal yayınlar yaparak bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
|
|
8- |
Tarihi ve kültürel mirasın ve çevrenin korunmasına yönelik olarak ilgili alanda çalışma yetkinliğine sahip olur.
|
|
9- |
Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirir, ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir, akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur.
|
|
10- |
Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, belgeler ve kullanır. Tarihi-kültürel çevrenin korunması için gerçekleştirilenleri bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
15
|
75
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
148
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
H.İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klâsik Çağ (1300–1600), İstanbul 2003.
D.Kuban, Türk Barok Mimarisi Üzerine Bir Deneme, İstanbul 1954.
A.Arel, 19.yüzyıl İstanbul Yapılarında Batılılaşma Süreci, İstanbul 1975.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
O.Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul 1986.
Z.Ahunbay, Osmanlı Mimarlığında Sultanahmet Külliyesi ve Sonrası, İstanbul 1974
|
|