Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
OSMANLI SANATI SORUNLARI II |
İkinci düzey |
ST 602 |
|
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Mimar Sinan’dan sonra Osmanlı mimarisinin izlediği üslûp, batı kültürünün mimariye yansımaları. Osmanlı Mimarisinde Mimar Sinan’la birlikte yerine oturan Klâsik üslûbun Sinan sonrasında nasıl izlendiği, değişimlerin mimariye nasıl yansımış olabileceğinin tartışılması.
|
Dersin tanımı
|
-
|
1- |
Mimar Sinan Yapılarının Topluca Değerlendirilmesi
|
2- |
Mimar Sinan sonrası Osmanlı Hassa Mimarlık Teşkilatı ve 16.yüzyıl sonunda Osmanlı İmparatorluğunun Sosyo-Ekonomik Durumu.
|
3- |
Eminönü Yeni Valide ve Sultanahmet Camileri.
|
4- |
17.yüzyıl İstanbul Vezir Yapılarının değerlendirilmesi.
|
5- |
17.yüzyılda menzil külliyesi kavramı ve Ulukışla Öküz Mehmed Paşa Külliyesi.
|
6- |
İncesu ve Merzifon Kara Mustafa Paşa Külliyeleri.
|
7- |
Lale Devri ve Lale Devrinde ortaya konan mimarlık eserleri. İstanbul III.Ahmet Çeşmesi ve Kütüphanesi. Topkapı Sarayındaki eklemeler.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Nevşehir ve İstanbul Damat İbrahim Paşa Külliyeleri.
|
10- |
İstanbul Hekimoğlu Ali Paşa Camii ve Osmanlı’da Batılılaşma Çabalarının irdelenmesi.
|
11- |
Batılılaşma Döneminin değerlendirilmesi ve mimariye yansıması olarak Nuruosmaniye Camii.
|
12- |
Üsküdar Ayazma ve Laleli Camilerinin slaytlarla anlatılması
|
13- |
Taşra yapılarından Doğubeyazıt İshakpaşa Külliyesi, İstanbul’daki 19.yüzyıl Camilerinin slaytlarla anlatılması.
|
14- |
Osmanlı Türbelerinin ve Medreselerinin slaytlarla anlatılarak değerlendirilmesi.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mimar Sinan Yapılarının Topluca Değerlendirilmesi sağlanılacak.
|
2- |
Mimar Sinan sonrası Osmanlı Hassa Mimarlık Teşkilatı ve 16.yüzyıl sonunda Osmanlı İmparatorluğunun Sosyo-Ekonomik Durumu hakkında bilgi edinilecek.
|
3- |
Eminönü Yeni Valide ve Sultanahmet Camileri öğrenilecek.
|
4- |
17.yüzyıl İstanbul Vezir Yapılarının değerlendirilmesi ve
17.yüzyılda menzil külliyesi kavramı ve Ulukışla Öküz Mehmed Paşa Külliyesi öğrenilecek.
|
5- |
İncesu ve Merzifon Kara Mustafa Paşa Külliyeleri,
Lale Devri ve Lale Devrinde ortaya konan mimarlık eserleri. İstanbul III.Ahmet Çeşmesi ve Kütüphanesi. Topkapı Sarayındaki eklemeler öğrenilecek.
|
6- |
Nevşehir ve İstanbul Damat İbrahim Paşa Külliyeleri ve
İstanbul Hekimoğlu Ali Paşa Camii ve Osmanlı’da Batılılaşma Çabalarının irdelenmesi sağlanılacak.
|
7- |
Batılılaşma Döneminin değerlendirilmesi ve mimariye yansıması olarak Nuruosmaniye Camii öğrenilecek.
|
8- |
Üsküdar Ayazma ve Laleli Camileri öğrenilecek.
|
9- |
Taşra yapılarından Doğubeyazıt İshakpaşa Külliyesi, İstanbul’daki 19.yüzyıl Camileri öğrenilecek.
|
10- |
Osmanlı Türbelerinin ve Medreselerinin değerlendirilmesi sağlanılacak.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
|
|
4- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
|
10- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
|
|
12- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
13- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
15
|
75
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
148
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
H.İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klâsik Çağ (1300–1600), İstanbul 2003.
D.Kuban, Türk Barok Mimarisi Üzerine Bir Deneme, İstanbul 1954.
A.Arel, 19.yüzyıl İstanbul Yapılarında Batılılaşma Süreci, İstanbul 1975.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
O.Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul 1986.
Z.Ahunbay, Osmanlı Mimarlığında Sultanahmet Külliyesi ve Sonrası, İstanbul 1974
|
|