Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Biyomedikal Mühendisliği > SİNYAL İŞLEME
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SİNYAL İŞLEME Birinci düzey BMM401 Zorunlu 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ÇİĞDEM GÜLÜZAR ALTINTOP
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Yrd. Doç .Dr. Fatma LATİFOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Sınıf dersleri: Haftada 3 saat teorik temeller.
Dersin amacı Bu biyomedikal işaret işleme konularında temel kavramlarını, çözüm metodlarını ve operasyonel tekniklerini ve uygulamaları konularını öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin tanımı -

Dersin içeriği
1- Ayrık zamanlı sinyaller; Ayrık zamanlı sinyal özellikleri, Ayrık zamanlı sinyal işlemleri ve uygulamalar
2- Ayrık zamanlı sistemler; Ayrık zamanlı sistem özellikleri, Lineer zamana göre değişmeyen sistemler (LZD) ve uygulamalar
3- Fark denklemleri ile tanımlanan sistemler; Lineer Sabit katsayılı fark denklemleri, Sıfır giriş yanıtının bulunması ve uygulamalar
4- Fark denklemleri ile tanımlanan sistemler; Dürtü yanıtının bulunması, Sıfır-durum yanıtının bulunması ve uygulamalar
5- Frekans Domeni analizi; Frekans Yanıtı, Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümü ve uygulamalar
6- Frekans Domeni analizi; Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümünün Özellikleri, Lineer zamana göre değişmeyen sistemlerde Ayrık Zamanlı Fourier Dnüşümü ve uygulamalar
7- Frekans Domeni analizi; Ayrık Fourier Dönüşümü ve uygulamalar
8- Frekans Domeni analizi; Ayrık Fourier Dönüşümünün Özellikleri, Ayrık Fourier Dönüşümünün uygulamaları
9- Sürekli Zamanlı sinyallerin ayrık zamanlı işlenmesi; İdeal dürtü örneklemesi, Sürekli Zamanlı sinyallerin ayrık zamanlı sinyallere çevrilmesi ve uygulamalar
10- Sürekli Zamanlı sinyallerin ayrık zamanlı işlenmesi; Ayrık Zamanlı sinyallerin sürekli zamanlı sinyallere çevrilmesi, Dürtü değişmezliği ve uygulamalar
11- Ayrık zamanlı sinyal ve sistemlerin Z dönüşümü; Transfer fonksiyonu, Z dönüşümü; Yakınsaklık Bölgesi, Yakınsaklık Bölgesinin Özellikleri ve uygulamalar
12- Ayrık zamanlı sinyal ve sistemlerin Z dönüşümü; Ters Z Dönüşümü, Z dönüşümünün uygulamaları
13- Sayısal Sistemlerin Gerçekleştirilmesi; Blok diyagram gösterimi, İşaret Akış grafikleri
14- Sayısal filtreler; Bir sistemin sıfır/kutup konumlarından frekans yanıtının bulunması
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Biyomedikal işaret işleme ile ilgili kavramların, çözüm metotlarının ve operasyonel tekniklerinin ve uygulamaların anlaşılması
2- Ayrık zamanlı sistemler hakkında tasarım ve yorum becerisi
3- Gerçek zamanlı sistem tasarım algoritmalarını öğrenme
4- Sistemi gerçekleştirmeden önce modelleyip, model üzerinden sistem hakkında fikir yürütebilme yetisi
5- Filtre yapıları ve bunları gerçekleştirebilme yetisi
6- Çeşitli sinyal analiz yöntemlerini öğrenerek sinyalden anlamlı bilgiyi elde edebilmek
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12- 12 a) biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme;
13- 12 b) türevsel denklemler ve istatistik dahil, ileri matematik, fen ve mühendislik bilgilerini biyoloji ve mühendisliğin arakesitindeki problemlerin çözümüne uygulayabilme becerisi;
14- 12 c) canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi;
15- 12 d) canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 3 1 3
Ara sınavlara hazırlık 1 14 14
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     92
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Sarp Ertürk, Sayısal İşaret İşleme, Birsen Yayınevi, 2009, Alan V. Oppenheim, Ronald W. Schafer, John R. Buck, Discrete Time Signal Processing, Prentice Hall, 1999,
Yardımcı Kaynaklar Eugene N. Bruce, Biomedical Signal Processing and Modelling, Wiley; Sayısal İşaret İşleme Schaum''s Outlines,Monson H. Hayes (Erhan Akın),2000

Ders ile ilgili dosyalar