Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRKİYE'DE MEDYA POLİTİKALARI |
Birinci düzey |
URTS 230 |
Zorunlu |
4 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
İlk gazeteden günümüze kadar olan süreçte Türkiye''de yazılı basın, radyo, televizyon, sinema, telekomünikasyon alanlarında üretilen ya da üretil(e)meyen politikaların öğrenilmesi; devlet-iktidar-medya-politika ilişkisine dair tarihsel ve eleştirel bir bakış açısı kazanılması.
|
Dersin tanımı
|
Türkiye''deki medya politikalarının siyasi, ekonomik, hukuksal, kültürel ve ideolojik boyutlarıyla ele alındığı bir derstir.
|
1- |
Politikanın tanımı, politika üretim süreçleri, politik aktörler.
|
2- |
Medya politikası oluşum süreci, medya politikalarının kapsamı ve konuları, medya politikasının aktörleri.
|
3- |
19. yüzyıldan günümüze Türkiye''deki politik ve ekonomik süreçler, politika üretim sürecinin genel karakteri.
|
4- |
19. yüzyıldan 1980''''lere kadar Türkiye''deki basın politikaları.
|
5- |
1980 sonrası Türkiye''deki basın politikaları, 1980 sonrası serbest pazar ekonomisinin Türkiye''deki basın politikalarına etkisi.
|
6- |
1927-1964 arası dönemde Türkiye''deki radyo politikaları.
|
7- |
TRT döneminde Türkiye''deki radyo politikaları.
|
8- |
TRT döneminde Türkiye''deki televizyon politikaları.
|
9- |
1990 sonrasında Türkiye''deki görsel-işitsel medya politikaları.
|
10- |
Avrupa Birliği''ne üyelik sürecinin Türkiye''de medya politikalarına etkisi.
|
11- |
Avrupa Birliği''ne üyelik sürecinin Türkiye''de görsel-işitsel medya politikalarına etkisi.
|
12- |
1980 öncesinde Türkiye''de sinema politikaları.
|
13- |
1980 öncesinde Türkiye''de sinema politikaları.
|
14- |
1980 sonrasında Türkiye''de sinema politikaları, neo-liberalizmin ve Avrupa Birliği''ne üyelik sürecinin Türkiye''deki sinema politikalarına etkisi.
|
15- |
Türkiye''de telekomünikasyon politikaları.
|
16- |
Türkiye''de telekomünikasyon politikaları.
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türkiye''de devlet-medya-politika ilişkisinin doğasını kavrar.
|
2- |
Medya politikalarının kimler tarafından hangi amaçlarla üretildiğini ya da üretil(e)mediğini anlar.
|
3- |
Türkiye medyasının tarihsel kökenlerini, kapitalizmin gelişim süreci içinde medyanın nasıl ticarileştiğini ve endüstrileştiğini öğrenir.
|
4- |
Türkiye medyasının ekonomi-politik açıdan bugünkü durumunu ve içinde bulunduğu açmazları eleştirel bir perspektifle analiz etmeyi öğrenir.
|
5- |
Medya politikası ile ekonomik ve hukuki süreçler arasındaki ilişkiyi anlar.
|
6- |
Medya politikalarının temel aktörlerini öğrenir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
2
|
32
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
16
|
1
|
16
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
6
|
6
|
Toplam iş yükü
|
|
|
81
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
20
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
80
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Adaklı, Gülseren (2006) Türkiye’de Medya Endüstrisi, Ankara: Ütopya. Kejanlıoğlu, D. Beybin (2004) Türkiye’de Medya Politikaları, Ankara: İmge Bek, Mine Gencel (2003) Avrupa Birliği ve Türkiye’de İletişim Politikaları, Ankara: Ümit. Geray, Haluk (2003)İletişim ve Teknoloji Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları, Ankara: Ütopya.
|
|