Giriş | English

Lisans > İletişim Fakültesi > Radyo, Televizyon ve Sinema (uö) > TÜRKİYE'DE MEDYA POLİTİKALARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRKİYE'DE MEDYA POLİTİKALARI Birinci düzey URTS 230 Zorunlu 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Konferans
Dersin amacı İlk gazeteden günümüze kadar olan süreçte Türkiye''de yazılı basın, radyo, televizyon, sinema, telekomünikasyon alanlarında üretilen ya da üretil(e)meyen politikaların öğrenilmesi; devlet-iktidar-medya-politika ilişkisine dair tarihsel ve eleştirel bir bakış açısı kazanılması.
Dersin tanımı Türkiye''deki medya politikalarının siyasi, ekonomik, hukuksal, kültürel ve ideolojik boyutlarıyla ele alındığı bir derstir.

Dersin içeriği
1- Politikanın tanımı, politika üretim süreçleri, politik aktörler.
2- Medya politikası oluşum süreci, medya politikalarının kapsamı ve konuları, medya politikasının aktörleri.
3- 19. yüzyıldan günümüze Türkiye''deki politik ve ekonomik süreçler, politika üretim sürecinin genel karakteri.
4- 19. yüzyıldan 1980''''lere kadar Türkiye''deki basın politikaları.
5- 1980 sonrası Türkiye''deki basın politikaları, 1980 sonrası serbest pazar ekonomisinin Türkiye''deki basın politikalarına etkisi.
6- 1927-1964 arası dönemde Türkiye''deki radyo politikaları.
7- TRT döneminde Türkiye''deki radyo politikaları.
8- TRT döneminde Türkiye''deki televizyon politikaları.
9- 1990 sonrasında Türkiye''deki görsel-işitsel medya politikaları.
10- Avrupa Birliği''ne üyelik sürecinin Türkiye''de medya politikalarına etkisi.
11- Avrupa Birliği''ne üyelik sürecinin Türkiye''de görsel-işitsel medya politikalarına etkisi.
12- 1980 öncesinde Türkiye''de sinema politikaları.
13- 1980 öncesinde Türkiye''de sinema politikaları.
14- 1980 sonrasında Türkiye''de sinema politikaları, neo-liberalizmin ve Avrupa Birliği''ne üyelik sürecinin Türkiye''deki sinema politikalarına etkisi.
15- Türkiye''de telekomünikasyon politikaları.
16- Türkiye''de telekomünikasyon politikaları.
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Türkiye''de devlet-medya-politika ilişkisinin doğasını kavrar.
2- Medya politikalarının kimler tarafından hangi amaçlarla üretildiğini ya da üretil(e)mediğini anlar.
3- Türkiye medyasının tarihsel kökenlerini, kapitalizmin gelişim süreci içinde medyanın nasıl ticarileştiğini ve endüstrileştiğini öğrenir.
4- Türkiye medyasının ekonomi-politik açıdan bugünkü durumunu ve içinde bulunduğu açmazları eleştirel bir perspektifle analiz etmeyi öğrenir.
5- Medya politikası ile ekonomik ve hukuki süreçler arasındaki ilişkiyi anlar.
6- Medya politikalarının temel aktörlerini öğrenir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
2- Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
3- Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
4- Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
5- İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
6- Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
7- Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
8- Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
9- İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
10- Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
11- İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
12- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 16 2 32
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 6 6
Toplam iş yükü     81
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   20
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   20
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   80
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Adaklı, Gülseren (2006) Türkiye’de Medya Endüstrisi, Ankara: Ütopya. Kejanlıoğlu, D. Beybin (2004) Türkiye’de Medya Politikaları, Ankara: İmge Bek, Mine Gencel (2003) Avrupa Birliği ve Türkiye’de İletişim Politikaları, Ankara: Ümit. Geray, Haluk (2003)İletişim ve Teknoloji Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları, Ankara: Ütopya.

Ders ile ilgili dosyalar