Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HUKUK ETİK VE MESLEK ETİKLERİ |
Birinci düzey |
SHK327 |
Seçmeli |
5 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HARUN BODUR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi ŞÜKRAN AKGÜN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Harun BODUR
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze, anlatım, tartışma ve dava analizi
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı ahlak, etik, etik problemler ve kuramlar, hukuk etiği ve yargı etiği konularını değerlendirmek ve analiz etmek ve etik bilgisini ve farkındalığı geliştirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders hukuk etiğine hukuk merkezli bir yaklaşım yerine ahlak merkezli etik yaklaşımı benimsemektedir. Bu kapsamda, etik kavramı, temel etik kuramlar, etik, ahlak, değer ve değer yargısı ayrımı, ulusal ve uluslararası kaynakların ışığında hukuk etiği ve yargı etiği konusundaki kavramlar ve normlar incelenektir.
|
1- |
Etiğe Giriş: Temel Kavramlar ve Kaynaklar
|
2- |
Etik, Ahlak, Değer ve Değer Yargısı, İlkeler, Kurallar
|
3- |
İnsanın Değeri, İnsan Onuru, İnsan Hakları ve Etik
|
4- |
Değerlendirme, Doğru Değerlendirme, Etik İkilemler, Karar Verme
|
5- |
Pratik ve Teorik Etik
|
6- |
Temel Etik Kuramlar: Aristoteles, Faydacılık, Kant
|
7- |
Hukuk, Etik, Adalet ve Meslek Etikleri Arasındaki İlişki
|
8- |
Hukuk Etiği ve Yargı Etiği, Yargı Etiğinde Tarafsızlık, Dürüstlük ve Eşitlik
|
9- |
Hakimlik Etiği: Ulusal/Uluslararası Kurallar ve Prensipler (Bangalore, Yargıda Şeffaflık İstanbul Bildirgesi, Ulusal Yargı Etiği Bildirgesi)
|
10- |
Savcılık Etiği: Ulusal/Uluslararası Kurallar ve Prensipler
|
11- |
Avukatlık Etiği
|
12- |
Kamu Etiği, Yargı Personelinin Etik Davranış İlkeleri
|
13- |
AİHM, AYM, Yargıtay ve Danıştay Kararlarında Yargı Etiği
|
14- |
Hukuk Etiğinde ve Yargı Etiğinde Etik Farkındalık ve Adaletsizliği Görmek
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler etik kavramını, etik ahlak ayrımını, değer ve değer yargısını analiz edebilecektir.
|
2- |
Öğrenciler değerler, ilkeler, kurallar ve standartları açıklar ve tartışır.
|
3- |
Öğrenciler temel etik kuramları değerlendirebilecektir.
|
4- |
Ulusal/Uluslarası normlar ve kaynaklar ışığında temel hukuk ve yargı etiği kurallarını ve ilkelerini değerlendirir.
|
5- |
Etik farkındalık geliştirir ve hukukçu olarak adaletsizliğe duyarlı olur.
|
6- |
Öğrenciler, hukuk ve yargı etiğini tartışabilecektir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
|
|
2- |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
|
|
4- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
|
|
5- |
Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
|
|
6- |
Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
|
|
7- |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
|
|
8- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
9- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
|
10- |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
|
|
11- |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
|
14- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
15- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
16- |
Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
17- |
Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
|
|
18- |
Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
|
|
19- |
Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
|
|
20- |
Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
2
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
2
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
55
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
BEYSAN, Nazime, “Hukuk Eğitiminde Meslek Etiği Dersine Yer Verilmesinin Önemi ve Amacı”, Uluslararası Yargı Etiği Sempozyumu, 26-27 Mayıs 2016, İstanbul, Adalet Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Yayını, Ankara, 2017, ss. 291-301; TUNCAY, A. Can, Hukuksal Etik (Legal Ethics) Dersleri, Genişletilmiş 3. Bası, Beta Yayıncılık, İstanbul, 2017; UYGUR, Gülriz, Hukukta Adaletsizliği Görmek, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 2013; BODUR, Harun, “Etiğin Alet Çantasına Bakmak: Ahlâk, Etik ve İlintili Temel Kavramlar Üzerine Notlar”, Temaşa- Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi, Sayı:7, Temmuz 2017, ss. 155-190; KAYGI Abdullah, “Değerlendirme Sorunu ve İnsan Hakları”, İnsan Hakları- Konferans, Panel ve Sempozyumlar, 31 Ocak 2005- 23 Aralık 2005, Ankara Barosu İnsan Hakları Merkezi, 2. b, Ankara Barosu Yayınları, 2007., ss. 47-79; KUÇURADİ İoanna. İnsan ve Değerleri, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 2003; KUÇURADİ İoanna. İnsan Hakları: Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 2007; KUÇURADİ, İoanna., “Ahlak ve Kavramları”, Uludağ Konuşmaları- Özgürlük, Ahlâk, Kültür Kavramları, 3. b., Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 1997; KUÇURADİ İoanna. Etik, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 2006.SANDEL, Michael J., Adalet- Yapılması Gereken Doğru Şey Nedir?, Bigbang Yayınları, Ankara; Ulutaş Ahmet- Atabey, Ömer Serdar, Ulusal ve Uluslararsı Boyutlarıyla Yargı Etiği, XII Levha Yayınları; GÜRLER, Sercan. Ahlâk ve Adalet- Çağdaş Ahlâk Felsefesi ve Adalet Sorunu, Legal Yayıncılık, İstanbul, 2007.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Adalet Bakanlığı, Uluslararası Yargı Etiği Sempozyumu, 26-27 Mayıs 2016, İstanbul, Adalet Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Yayını, Ankara, 2017. ;Annemarie Pieper, Etik, Ayrıntı Yayınları; Çetiner,Selma, Yargı Etiği, Seçkin Yayıncılık; İnceoğlu, Sibel, Yargıcın Davranış İlkeleri, Beta Yayıncılık; Camus, Albert. Adiller, Can Yayınları; Aynı kitap: Doğrular, Yaba Yayınları; Camus, Albert. Veba, Can Yayınları; Anouilh Jean, Becket (Tanrının Şerefi), Yankı Yayınları, Tahsin Yücel Çevirisi, 1972; Aynı kitap: Becket yahut Tanrının Onuru, Lütfi Ay Çevirisi, Ay Yayınları, 1972;Kür, Pınar, Asılacak Kadın, Can Yayınları; Schlink, Bernhart. Okuyucu, İletişim Yayınları.
|
|