Giriş | English

Yüksek Lisans > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Veteriner Dölerme.ve Suni Toh.(yük.lis) > DEPREME DAYANIKLI YAPI TASARIMI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DEPREME DAYANIKLI YAPI TASARIMI İkinci düzey İNŞ 420 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. TAMER DİRİKGİL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. FATİH ALTUN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Haftada iki saat teorik anlatım.
Dersin amacı Dersin amacı; öğrencilere deprem esnasında oluşan yükler, yapılarda deprem etkisi nedeniyle meydana gelen hasarların nedenleri ve ülkemizde uygulanan deprem yönetmeliği konusunda bilgi kazandırmaktır.
Dersin tanımı Depremin tanımı ve oluşumu, depreme dayanıklı yapı tasarımı felsefesi, deprem etkisinde betonarme yapı elemanlarının davranışı, taşıyıcı sistem seçiminde dikkat edilecek hususlar, yapıların depremde hasar görmesinin nedenleri, tasarım ve uygulamada yapılan hatalar, deprem yönetmeliğinin incelenmesi, süneklik kavramı ve sünek yapı tasarımı, düzensiz binalar, elastik deprem yüklerinin tanımlanması, yer değiştirmelerin sınırlandırılması, deprem derzleri, doğrusal olmayan davranış, taşıyıcı elemanın deprem hasar sınr bölgeleri ve taşıyıcı sistemin deprem performans düzeyleri.

Dersin içeriği
1- Depremin tanımı ve oluşumu, depreme dayanıklı yapı tasarımı felsefesi
2- Depremin tanımı ve oluşumu, depreme dayanıklı yapı tasarımı felsefesi
3- Deprem etkisinde betonarme yapı elemanlarının davranışı, taşıyıcı sistem seçiminde dikkat edilecek hususlar
4- Deprem etkisinde betonarme yapı elemanlarının davranışı, taşıyıcı sistem seçiminde dikkat edilecek hususlar
5- Deprem etkisinde betonarme yapı elemanlarının davranışı, taşıyıcı sistem seçiminde dikkat edilecek hususlar
6- Yapıların depremde hasar görmesinin nedenleri, tasarım ve uygulamada yapılan hatalar
7- Yapıların depremde hasar görmesinin nedenleri, tasarım ve uygulamada yapılan hatalar
8- Deprem yönetmeliğinin incelenmesi
9- Süneklik kavramı ve sünek yapı tasarımı
10- Süneklik kavramı ve sünek yapı tasarımı
11- Düzensiz binalar, elastik deprem yüklerinin tanımlanması, yer değiştirmelerin sınırlandırılması
12- Deprem derzleri, doğrusal olmayan davranış
13- Taşıyıcı elemanın deprem hasar sınr bölgeleri ve taşıyıcı sistemin deprem performans düzeyleri
14- Taşıyıcı elemanın deprem hasar sınr bölgeleri ve taşıyıcı sistemin deprem performans düzeyleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Deprem esnasında oluşan yükler,
2- Yapılarda deprem etkisi nedeniyle meydana gelen hasarların nedenleri,
3- Ülkemizde uygulanan deprem yönetmeliği ve depreme dayanıklı taşıyıcı sistem tasarımı konusunda bilgi kazanırlar.
4- Taşıyıcı sistem tasarımı
5- Depreme dayanıklı yapı tasarımı ve detayları
6- Yapıların deprem performansının incelenmesi
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Evcil hayvanlarda üreme ile ilgili olan hormonların yapıları ve işlevleri konusunda yeterli bilgi edinmek.
2- Gametogenezisin oluşum süreci ve hormonal mekanizması, ovum ve spermatozoitlerin genital kanaldaki göçü, gametogenezisi etkileyen etkenler, kan-testis bariyeri ve epididimisin işlevleri, kapasitasyon ve akrozom reaksiyonu, fertilizasyon (füzyon, aktivasyon, penetrasyon) konularında bilgi sahibi olmak.
3- Androloji ile ilgili özel muayene sistematiği, genital organların morfolojik ve işlevsel muayenesi, spermanın mikrobiyolojik muayenesi, spermanın ince (ultra-struktural) yapısı, spermanın kalitesini etkileyen etkenler, spermatolojik muayene, spermanın kısa ve uzun süreli saklanması ve dondurulması, sperma dondurma yöntemleri, spermanın eritilmesinde dış faktörlerin etkisi, eritme ve eritme sonrası yapılanları bilmek ve bunları uygulayabilmek.
4- Dişilerde reprodüktif anatomi, gonadların embriyonik gelişmesi, uterusun histolojik, anatomik ve fizyolojik yapısı, fertilizasyon ve erken embriyonik gelişim, luteal mekanizma, implantasyon ve doğum sonrası uterusun involusyonu, servikal mukus, spermatozoa migrasyonu, oogenezis, fertilizasyon akrozomal enzimler, füzyon, aktivasyon, penetrasyon, singami ve polispermi bloğu olgularını bilmek.
5- Senkronizasyon yöntemleri, yararları, süperovulasyon, embriyo transferi, vericilerin senkronizasyonu ve superovulasyonu, alıcıların östrus senkronizasyonu, uterus yıkaması, embriyoların gelişim evreleri, aranması, ve değerlendirilmesi, embriyo transfer teknikleri ile ilgili bilgileri bilmek ve uygulayabilmek.
6- Embriyo üretimi, in-vitro kültürü, embriyoların dondurulması, cinsiyet tayini, oositin dondurulması, klonlama, intrastoplazmik sperm enjeksiyonu gibi reprodüktif biyoteknoloji konularında bilgiye sahip olmak ve bunları uygulayabilmek.
7- Büyük ruminantlarda üreme ile ilgili hormonlar, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı ve muayenesi, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu, suni tohumlama teknikleri, östrus senkronizasyon yöntemleri, infertilite nedenleri konularında bilgi edinmek ve çözüm önerileri sunabilmek.
8- Atlarda üreme hormonları, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı ve muayenesi ile fizyolojisi, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu ve suni tohumlama teknikleri, östrus senkronizasyon yöntemleri, infertilite nedenleri ve çözüm önerileri konularında bilgi edinmek.
9- Küçük ruminantlarda üreme ile ilgili hormonlar, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı ve muayenesi, fizyolojisi, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu ve suni tohumlama teknikleri, östrus senkronizasyon yöntemleri, infertilite nedenleri ve çözüm önerileri konularında bilgi edinmek.
10- Köpeklerde ve kedilerde üreme ile ilgili hormonlar, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı, puberte, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu ve siklusu uyarma yöntemleri, vajinal sitoloji, suni tohumlama teknikleri ve uygulama nedenleri, infertilite nedenleri ve çözüm önerileri konularında bilgi edinmek.
11- Dişi genital organlarının yapısı, tavuklarda ve horozlarda üreme endokrinolojisi, kanatlı spermasının morfolojisi, horozdan sperma alma teknikleri, spermanın sulandırılması, tavuklara uygulanan suni tohumlama tekniği ve bu uygulamalarında fertiliteyi etkileyen başlıca nedenler ile ilgili bilgiye sahip olmak.
12- Erkek ve dişi balıkların reprodüktif anatomisi, spermatozoitlerin morfolojisi, spermatogenezis, üreme fizyolojisi, spermatolojik muayene, balık spermasının kısa ve uzun süreli saklanması ve dondurulması konularında bilgi edinmek. Deney hayvanlarının üreme organlarının anatomisi, laboratuvar hayvanlarında uygulanan başlıca üreme yöntemleri, puberte, seksüel sikluslar, çifleşme, ovulasyon, üreme verimini etkileyen bakım, beslenme ve çevre faktörleri ile ilgili bilgi sahibi olmak
13- Laboratuvar hayvanlarında dişi ve erkek genital organ yapıları, suni tohumlamaları, üretimi ve üretimle ilgili sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.
14- Sperma sulandırıcıları ve sulandırıcıların özellikleri ve sulandırma işleminin uygulaması hakkında bilgi sahibi olmak.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 7 2 14
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 7 1 7
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 6 3 18
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 6 3 18
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     77
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Deprem Yönetmeliği, 2007.
Yardımcı Kaynaklar Altun, F., Depreme dayanıklı yapı tasarımı ders notları, 2011.

Ders ile ilgili dosyalar