Giriş | English

Lisans > Eczacilik Fakültesi > Eczacilik > AİLE PLANLAMASI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
AİLE PLANLAMASI Birinci düzey ALA 505 Seçmeli 9 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ELÇİN BALCI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ELÇİN BALCI
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Teorik ders/ Seminer sunumları
Dersin amacı Aile Planlaması ve yöntemlerinin kavranması, günlük hayatta kullanılabilir düzeyde farkındalık kazandırılması
Dersin tanımı Aile Planlaması ve yöntemlerinin kavranması, günlük hayatta kullanılabilir düzeyde farkındalık kazandırılmasını amaçlayan teorik bir ders

Dersin içeriği
1- AÇSAP Danışmanlığına giriş
2- Dünyada ve Türkiye’de Aile Planlaması
3- Rahim İçi Araç
4- Hormonal Kontrasepsiyon
5- Kombine Oral ve Enjektabl Kontraseptifler
6- Deri Altı İmplantları
7- Bariyer Yöntemler *Kondom (Erkek ve Kadın kondomu) *Diyafram *Servikal başlık *Spermisitler
8- Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon *Vazektomi *Tüp Ligasyonu
9- Doğal Aile Planlaması Yöntemleri A. Fertil Dönem Süresince Cinsel İlişkiden Kaçınma (Periyodik Korunma) Yöntemleri 1. Servikal Mukus Yöntemi 2. Servikal Palpasyon Yöntemi 3. Bazal Vücut Isısı Yöntemi 4. Takvim Yöntemi B. Emzirme / Laktasyonal Amenore (LAM) Yöntemi C. Geri Çekme
10- Aile Planlaması Yöntemlerinde Yeni Gelişmeler A. Hormonal Kontrasepsiyonda Yeni Gelişmeler 1. Oral Kontraseptifler (Oks) 2. Transdermal Kontraseptifler A. Kombine Flasterler (Deri Bantları) B. Kontraseptif Sprey 3. Cilt Altı Depo Progestron Enjeksiyonları 4. Kontraseptif İmplantlar 5. Vaginal Ring
11- B. Rahim İçi Araçlarda (RIA) Yeni Gelişmeler C. Kondomda Yeni Gelişmeler Erkek Kondomu Kadın Kondomu D. Erkeklerde Hormonal Kontrasepsiyon E. Erkeklere Yönelik Diğer Yeni Yöntemler
12- İnfertilite
13- Üreme sağlığı danışmanlığı
14- İletişim becerileri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrencilerin Aile Planlaması ve Yöntemlerine ilişkin sunum yapacak düzeyde bilgi ve farkındalık kazanmaları
2- Teorik yazılı sınavdan geçer not almaları
3- Sözlü sunum yapmaları
4- Araştırma becerisi
5- Piyasa ürünlerini araştırma
6- Sözlü sunumdan geçer not almaları
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
2- Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
3- Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
4- Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
5- Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
6- İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
7- Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
8- Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
9- Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
10- Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
11- İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
12- Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
13- İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
14- İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
15- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
16- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
17- Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
18- İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
19- Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
20- En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 1 14
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 2 1 2
Sunum / Seminer hazırlama 2 5 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     55
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 25
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 25
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Halk Sağlığında temel bilgiler (Erciyes Tıp Halk Sağlığı yayını) 2. Temel halk sağlığı (Hacettepe) 3. Public health and preventive medicine (Maxcy-Rosenau-Last) 4. Community health in the 21th century (Patricia A.Reagan, Jodi Brookins-Fisher) 5. Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi (T.C.Sağlık Bakanlığı AÇSAP Genel Müdürlüğü, Ankara,2000) 6. Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması Eğitim Rehberi (GATA 2005.) 7. Aile Planlamasında Temel Bilgiler (İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul, 1997) 8. TNSA-2008 (Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması. Hacettepe Nüfus Etüdleri Enstitüsü) 9. www.saglik.gov.tr 10. www.who.int (Dünya Sağlık Örgütü-Türkiye) 11. Toplumsal Cinsiyet, Kadın ve Sağlık (Hacettepe HÜKSAM yayını)
Yardımcı Kaynaklar Yok

Ders ile ilgili dosyalar