Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİ |
Üçüncü düzey |
İŞL 609 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ AHMET DOĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Azzem ÖZKAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yrd. Doç. Dr. Ergün KÜÇÜK
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf Dersleri/Makale İncelemesi/Ödev ve Sunumlar
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı; işletmelerde uzun vadeli maliyet planlaması, yönetimi ve kontrolü konularını kapsayan yenilikçi yönetim muhasebesi uygulamalarına yönelik yetkinlik kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
İşletmelerde uzun vadeli maliyet planlanması, yönetimi ve kontrolü
|
1- |
Tanışma. Giriş. Dersin tanıtımı.
|
2- |
Temel maliyet kavramları.
|
3- |
Maliyet hacim kâr analizleri.
|
4- |
Tam, değişken, normal ve asal maliyetleme uygulamaları.
|
5- |
Stratejik maliyet planlaması-Hedef maliyetleme.
|
6- |
Stratejik maliyet planlaması-Kaizen maliyetleme.
|
7- |
Stratejik maliyet planlaması-Ürün yaşam dönemi maliyetlemesi.
|
8- |
Yarıyıl Sınavı.
|
9- |
Stratejik maliyet planlaması-Kalite maliyetleri.
|
10- |
Yalın muhasebe uygulamaları.
|
11- |
Değer akış maliyetlemesi.
|
12- |
Kısıtlar teorisi.
|
13- |
Tam zamanında üretim ve maliyetleme.
|
14- |
İşletmelerde maliyet performansı.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İşletmelerde uzun vadeli maliyet planlaması konusunda yetkinlik kazandırmak
|
2- |
İşletmelerde uzun vadeli maliyet yönetimi konusunda yetkinlik kazandırmak
|
3- |
İşletmelerde uzun vadeli maliyet kontrolü konusunda yetkinlik kazandırmak
|
4- |
İşletmelerde uzun vadeli yenilikçi yönetim muhasebesi uygulamalarına yönelik yetkinlik kazandırmak
|
5- |
Stratejik maliyet yönetimi konusunda araştırma becerisi kazandırmak
|
6- |
Stratejik maliyet yönetimi konusunda uygulama becerisi kazandırmak
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanı ile ilgili nitel ve nicel verileri toplar, bilgisayar destekli programlarla analiz eder ve yorumlar.
|
|
2- |
İşletme bilimi ile ilgili alanlarda özgün bilimsel çalışma yaparak, ulusal ve uluslararası literatüre katkıda bulunur.
|
|
3- |
Yaptığı bilimsel çalışmaları araştırmacılara ve diğer yararlanıcılara makaleler yoluyla yazılı; seminer, sempozyum, konferans ve kongre bildirileri yoluyla sözlü olarak aktarır.
|
|
4- |
İşletme ve çevresine ilişkin ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, bunların işletme ve çevresi üzerindeki etkilerini tartışır.
|
|
5- |
İşletme bilimi ile ilgili alanlarda (yönetim, muhasebe, finansman, üretim yönetimi, pazarlama, sayısal yöntemler) ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve yönetimsel etik sorunları tespit eder ve bunlara çözüm üretir.
|
|
6- |
İşletmelerde insan kaynaklarının stratejik bir unsur olarak etkin ve verimli bir şekilde yönetilmesinin yollarını açıklar.
|
|
7- |
Bir yeni girişimin nasıl başlatılacağını ve girişimcilik sürecinin nasıl yönetileceğini gösterir ve uygular.
|
|
8- |
İşletmelerin uzun vadede sürdürülebilir rekabet üstünlüğüne sahip olması için izlenmesi gereken stratejik yönetim süreçlerini açıklar.
|
|
9- |
Üretim yönetiminde karşılaşılan problemler ve kullanılan yöntemler hakkında dünyadaki son gelişmeleri ve ortaya çıkan yeni yaklaşımları tartışır.
|
|
10- |
Üretim ve hizmet sektöründeki gerçek olaylar için standart süreleri tespit edip simülasyon modelleri tasarlar ve elde edilen sonuçları yorumlar.
|
|
11- |
Ekonomi, finans, muhasebe ve denetim alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri, bunların işletmeler ve piyasalar üzerindeki etkilerini takip eder ve tartışır.
|
|
12- |
Pazarlamanın temel alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar.
|
|
13- |
Pazarlama biliminin, işletme bölümünün diğer anabilim dallarıyla etkileşimini açıklar ve yeni bakış açıları ile farklı konuları tartışır.
|
|
14- |
İşletmenin farklı alanlarına ilişkin problemleri teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşullarını dikkate alarak tartışır.
|
|
15- |
Mevcut bir problemin çözümünde kullanılan yöntemler arasındaki farkları, avantaj ve dezavantajları tartışır.
|
|
16- |
Literatürdeki bir çalışmaya farklı yöntemler uygular ve problemin çözümü için yeni yaklaşımlar ya da yeni yöntemler önerir.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
9
|
3
|
27
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
3
|
6
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
3
|
9
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
10
|
20
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
4
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
6
|
4
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
4
|
12
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
---Muzaffer CİVELEK ve Azzem ÖZKAN; (2013), Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, Detay Yayıncılık, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
---(1)Kamil BÜYÜKMİRZA; (2014), Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, 19. Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara. ----(2)Reşat KARCIOĞLU; (2000), Stratejik Maliyet Yönetimi, Aktif Kitabevi, İstanbul. ---(3)Selman Aziz ERDEN; (2004), Stratejik Maliyet Yönetimi, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
|
|