Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > TEFSİR I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TEFSİR I Birinci düzey İLH328 Zorunlu 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ERDOĞAN PAZARBAŞI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ERDOĞAN PAZARBAŞI, PROF. DR. ŞAHİN GÜVEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Öğrencilerin Kur''an''ı anlama becerilerini geliştirmek.
Dersin tanımı Kur''an''ın yorumlandığı ve yorum örneklerinin görüldüğü derstir.

Dersin içeriği
1- Tanışma. Kuran ve tefsire dair genel bilgiler. Tefsir ilminin konusu ve Önemi
2- Celaleyn’den Fatiha Sûresi ve Bakara sûresinin 1. Sayfası; Dia’daki Fatiha Sûresi Maddesi
3- Celaleyn’den Bakara sûresi 2.-3. Sayfalar
4- Celaleyn’den Bakara sûresi 4.-5. Sayfalar; Dia’daki Bakara Sûresi Maddesi
5- Celaleyn’den Bakara sûresi 6.-7. Sayfalar; “Tefsirin Oluşum sürecinde…” kitabından okunan ayetlerile ilgili kısım.
6- Celaleyn’den Bakara sûresi 8.-9. Sayfalar
7- Celaleyn’den Bakara sûresi 10.-11. Sayfalar; Dia’daki Âl-i İmrân Sûresi Maddesi
8- Celaleyn’den Bakara sûresi 12.-13. Sayfalar; “Tefsirin Oluşum sürecinde…” kitabından I. bölümün yarısı
9- Celaleyn’den Bakara sûresi 14.-15. Sayfalar
10- Celaleyn’den Bakara sûresi 16.-17. Sayfalar; Dia’daki Nisâ Sûresi Maddesi
11- Celaleyn’den Bakara sûresi 18.-19. Sayfalar; “Tefsirin Oluşum sürecinde…” kitabından ilgili ayetlerin olduğu kısım.
12- Celaleyn’den Bakara sûresi 20.-21. Sayfalar; Dia’daki Mâide Sûresi Maddesi
13- Celaleyn’den Bakara sûresi 22.-23. Sayfalar; Dia’daki En''âm Sûresi Maddesi
14- Celaleyn’den Bakara sûresi 24.-25. Sayfalar; “Tefsirin Oluşum sürecinde…” kitabından I. bölümün tamamı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kur’ân ilimlerinin tefsir ilmi için önemini kavrar.
2- Tefsir ve Kur’ân’la ilgili terimleri öğrenir.
3- Ayetlerdeki kelime seçimlerinin manaya etkisini fark eder.
4- Okutulan ayet ve surelerin konu ve muhtevasını kavrar.
5- Arap diliyle ilgili inceliklerin ayetlerin anlaşılmasındaki rolünü öğrenir.
6- Kur’ân ayetlerinin birbirini açıkladığını öğrenir.
7- Müfessirlerin ayetleri izah ederken kullandığı üsluplarının taşıdığı anlamları öğrenir.
8- Müfessiri açıklamaya iten saiklerin neler olabileceğini öğrenir.
9- Kur’ân’ın anlaşılmasında rivayetlerin yeri ve önemini kavrar.
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 14 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Celaleyn Tefsiri; "Tefsirin Oluşum Sürecinde..." kitabı; Dia''''daki Sûre Maddeleri
Yardımcı Kaynaklar Diğer tefsir kaynakları

Ders ile ilgili dosyalar