Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
OKUMA YAZMA VE BEYİN |
İkinci düzey |
SNE 517 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bu ders kapsamında ön koşul ders bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ERGÜN ÖZTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ERGÜN ÖZTÜRK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Okuma ve yazma öğrenme-öğretme süreçlerinde beynin çalışması, beynin hangi yarım küresinde bu işlemlerin gerçekleştiği, öğrencilerde etkili ve kalıcı öğrenmenin oluşmasında nelerin yapılacağının belirlenmesi ve öğrenme güçlüklerinde beynin fonksiyonlarını kavrayarak uygun öğrenme ortamı düzenlemek.
|
Dersin tanımı
|
Beynin, okuma/yazma öğrenme öğretme süreçlerinde fonksiyonlarını kavramak ve yapılması gerekenler uygulamalar hakkında gereken bilgileri kavratmak.
|
1- |
Beyin ve beynin yapısı
|
2- |
Okuma edinimi sürecinde beynin fonksiyonları
|
3- |
Okuma edinimi sürecinde beynin fonksiyonları
|
4- |
Okuma edinimi sürecinde beynin fonksiyonları
|
5- |
Okuma güçlükleri (Disleksi) ve beyin fonksiyonları
|
6- |
Yazma edinimi sürecinde beynin fonksiyonları
|
7- |
Yazma edinimi sürecinde beynin fonksiyonları
|
8- |
Yazma edinimi sürecinde beynin fonksiyonları
|
9- |
Yazma edinimi sürecinde beynin fonksiyonları
|
10- |
Yazma güçlükleri (Disgrafi) ve beyin
|
11- |
Okuma ve beyin ilişkisini değerlendirme süreçleri ile ilişkilendirmek
|
12- |
Yazma ve beyin ilişkisini değerlendirme süreçleri ile ilişkilendirmek
|
13- |
Beyin ve okuma üzerine araştırmaların incelenmesi
|
14- |
Beyin ve yazma üzerine araştırmaların incelenmesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Beynin çalışma yapısını kavrar.
|
2- |
Okumayı öğrenme ve öğretme süreçlerinde beynin çalışma fonksiyonlarını kavrar.
|
3- |
Beynin yapısını kavrayarak Okumayı öğrenme ve öğretme süreçlerini etkin bir şekilde yönetir.
|
4- |
yazmayı öğrenme ve öğretme süreçlerinde beynin çalışma fonksiyonlarını kavrar.
|
5- |
Beynin yapısını kavrayarak yazmayı öğrenme ve öğretme süreçlerini etkin bir şekilde yönetir.
|
6- |
Beyin temelli öğrenme yaklaşımı hakkında bilgi sahibi olarak etkin sınıf uygulamaları düzenler.
|
7- |
Beyin temelli öğrenmede değerlendirmenin ne olduğunu kavrar ve ihtiyaç duyduğu anda uygulamaları gerçekleştirir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
10
|
3
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
4
|
10
|
40
|
Ödevler
|
5
|
8
|
40
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
6
|
6
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
148
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Beyin temelli öğrenme. R. N. Caine Gülten Ülgen. Nobel yayınları.
KALKAN, U. (2023). EĞİTİCİNİN EĞİTİMİ: ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME ve BEYİN TEMELLİ ÖĞRENME. Uğur Kalkan.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
YEGEN, Ü. (2021). Beyin Temelli Öğrenme ve Türkçe Eğitimi. Astana Yayınları.
Connel, J. D. (2009). The Global Aspects of Brain-Based Learning. Educational Horizons, 88 (1): 28-39.
Pae, H. K., & Pae, H. K. (2020). The Consequences of Reading: The Reading Brain. Script Effects as the Hidden Drive of the Mind, Cognition, and Culture, 135-145.
|
|