Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Elektrik-elektronik Mühendisliği > ELEKTROMAGNETİK ALANLARIN BİYOLOJİK ETKİLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ELEKTROMAGNETİK ALANLARIN BİYOLOJİK ETKİLERİ Birinci düzey EM 482 Seçmeli 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ÖMER GALİP SARAÇOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ÖMER GALİP SARAÇOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Erdem ASLAN
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu dersin amacı, Elektrik-Elektronik Mühendisliği öğrencilerine çevremizdeki elektromanyetik alanların biyolojik etkileri ve bu alanlardan korunma yöntemlerinin öğretilmesidir.
Dersin tanımı EM Alanların biyolojik etkileri hakkındaki görüşler, kavram yanlışları. Çevremizdeki EM alanlar, EM kirlilik ve temel kavramlar. EM ışınımın sınıflandırılması: iyonlaştırıcı, iyonlaştırmayan. EM alanların canlılarla etkileşimi: optik, RF ışınımları. EM alanların biyolojik etkileri hakkında güncel sonuçlar. HF59B EM alan ölçmer cihazının kullanımı ve çevremizdeki alan seviyelerinin ölçümü.

Dersin içeriği
1- EM Alanların biyolojik etkileri hakkındaki görüşler, kavram yanlışları
2- Çevremizdeki EM alanlar ve EM spektrum
3- Çevremizdeki EM alanlar ve EM spektrum
4- EM kirlilik ve temel kavramlar
5- EM ışınımın sınıflandırılması: iyonlaştırıcı ışınım
6- EM ışınımın sınıflandırılması: iyonlaştırmayan ışınım
7- EM alanların canlılarla etkileşimi: optik
8- EM alanların canlılarla etkileşimi: optik
9- EM alanların canlılarla etkileşimi: RF
10- EM alanların canlılarla etkileşimi: RF
11- EM alanların biyolojik etkileri hakkında güncel sonuçlar
12- EM alanların biyolojik etkileri hakkında güncel sonuçlar
13- HF59B EM alan ölçüm cihazının ve Sperry 3200 Spektrum analizör kullanımı
14- Çevremizdeki alan seviyelerinin ölçümü
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Elektromanyetik alanların biyolojik etkileri ile ilgili kavramları tanımlayabilir ve açıklayabilir.
2- Elektromanyetik kirlilik ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir ve açıklayabilir.
3- Elektromanyetik ışınımı, biyolojik etkileşim yönünden sınıflandırabilir ve açıklayabilir.
4- Çevremizdeki elektromanyetik alan sevilerinin, HF59B cihazı ile ölçümünü açıklayabilir.
5- HF59B cihazı ile elde edilen ölçüm sonuçlarını yorumlayıp ilgili mevzuatta belirtilen limitler ile karşılaştırabilir.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10- Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 4 1 4
Sunum / Seminer hazırlama 1 3 3
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     77
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Selim Şeker, Osman Çerezci, “Çevremizdeki Radyasyon ve Korunma Yöntemleri”, Boğaziçi Üniv. Yayınları,
Yardımcı Kaynaklar Levent Sevgi, “Elektromanyetik Uyumluluk, Elektromanyetik Kirlilik”, EMO Yayınları, 2000. Selim Şeker, Anıl Korkut, “Tehlikeli Oyuncak”, Hayy Kitap, 2005.                                Bioelectromagnetics, http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/%28ISSN%291521-186X

Ders ile ilgili dosyalar