Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ÖMER GALİP SARAÇOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ÖMER GALİP SARAÇOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Erdem ASLAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, Elektrik-Elektronik Mühendisliği öğrencilerine çevremizdeki elektromanyetik alanların biyolojik etkileri ve bu alanlardan korunma yöntemlerinin öğretilmesidir.
|
Dersin tanımı
|
EM Alanların biyolojik etkileri hakkındaki görüşler, kavram yanlışları. Çevremizdeki EM alanlar, EM kirlilik ve temel kavramlar. EM ışınımın sınıflandırılması: iyonlaştırıcı, iyonlaştırmayan. EM alanların canlılarla etkileşimi: optik, RF ışınımları. EM alanların biyolojik etkileri hakkında güncel sonuçlar. HF59B EM alan ölçmer cihazının kullanımı ve çevremizdeki alan seviyelerinin ölçümü.
|
1- |
EM Alanların biyolojik etkileri hakkındaki görüşler, kavram yanlışları
|
2- |
Çevremizdeki EM alanlar ve EM spektrum
|
3- |
Çevremizdeki EM alanlar ve EM spektrum
|
4- |
EM kirlilik ve temel kavramlar
|
5- |
EM ışınımın sınıflandırılması: iyonlaştırıcı ışınım
|
6- |
EM ışınımın sınıflandırılması: iyonlaştırmayan ışınım
|
7- |
EM alanların canlılarla etkileşimi: optik
|
8- |
EM alanların canlılarla etkileşimi: optik
|
9- |
EM alanların canlılarla etkileşimi: RF
|
10- |
EM alanların canlılarla etkileşimi: RF
|
11- |
EM alanların biyolojik etkileri hakkında güncel sonuçlar
|
12- |
EM alanların biyolojik etkileri hakkında güncel sonuçlar
|
13- |
HF59B EM alan ölçüm cihazının ve Sperry 3200 Spektrum analizör kullanımı
|
14- |
Çevremizdeki alan seviyelerinin ölçümü
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Elektromanyetik alanların biyolojik etkileri ile ilgili kavramları tanımlayabilir ve açıklayabilir.
|
2- |
Elektromanyetik kirlilik ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir ve açıklayabilir.
|
3- |
Elektromanyetik ışınımı, biyolojik etkileşim yönünden sınıflandırabilir ve açıklayabilir.
|
4- |
Çevremizdeki elektromanyetik alan sevilerinin, HF59B cihazı ile ölçümünü açıklayabilir.
|
5- |
HF59B cihazı ile elde edilen ölçüm sonuçlarını yorumlayıp ilgili mevzuatta belirtilen limitler ile karşılaştırabilir.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
|
|
10- |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
4
|
1
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
3
|
3
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
2
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
77
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Selim Şeker, Osman Çerezci, “Çevremizdeki Radyasyon ve Korunma Yöntemleri”, Boğaziçi Üniv. Yayınları,
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Levent Sevgi, “Elektromanyetik Uyumluluk, Elektromanyetik Kirlilik”, EMO Yayınları, 2000.
Selim Şeker, Anıl Korkut, “Tehlikeli Oyuncak”, Hayy Kitap, 2005.
Bioelectromagnetics, http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/%28ISSN%291521-186X
|
|