Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DOKUSUZ YÜZEY TEKNOLOJİLERİ |
Birinci düzey |
TTY 403 |
Zorunlu |
7 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. EMEL ÇİNÇİK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İSMAİL KARACAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Dokusuz yüzeyler konusunda temel bilgileri vererek uygulamaları ve üretim yöntemleri ile ilgili olarak altyapı oluşturmak.
|
Dersin tanımı
|
Dokusuz yüzeylerin tanımı, hayatımızdaki önemi ve yeri, tarihi gelişimi, dünya piyasaları, dokusuz yüzey oluşturma yöntemleri, ştapel liflerden dokusuz yüzey üretimi, sürekli liflerden dokusuz yüzey üretimi, doku oluşturma yöntemleri, bitim işlemleri, otomotiv ve filtrasyon alanlarında uygulamalar.
|
1- |
Referanslar, Ders İçerikleri. Dokusuz Tekstil Yüzey Teknolojilerinin Önemi ve Yeri. Dokusuz Tekstil Yüzey Teknolojilerinin Tarihsel Gelişimi. Dokusuz Tekstil Yüzeylerin Tanımı. Dokusuz Yüzeylerin Kullanım Alanlarına Genel Bir Bakış
|
2- |
Dokusuz Tekstil Yüzeylerinin Türkiye ve Dünya Piyasalarındaki. Ekonomik Gelişimi. Türkiye’de Dokusuz Yüzey Sektöründe faaliyet gösteren şirketler. Dünya piyasalarındaki ekonomik gelişim. Global Tek Kullanımlık Ürün Pazarı. Teknolojideki eğilimler.
|
3- |
Dokusuz Yüzey Oluşturmada Kullanılan Lifler ve bağlayıcı ham maddeler. Geleneksel tekstil (doğal ve yapay) lifleri. İleri teknoloji lifleri. Yüksek performanslı lifler. Basofil (Melamine-formaldehide), Kynol, NOVOLOID, Polybenzimidazole (PBI), Poly-Ether-Imide (PEI), Poly-Tetra-Fluoro-Ethylene (TEFLON).
|
4- |
Dokusuz tekstil yüzeyi üretim yöntemleri. Ştapel (kesikli) elyaf doku (tülbent) oluşturma yöntemleri. Kuru serme yöntemleri (Dry-laid web formation), mekanik Taraklama (carding).
Ştapel liflerden doku oluşturulması. Lif maddesi seçimi. Lif hazırlanması (Balya açma). Balya karıştırma (harmanlama). Harmanlama makinaları.
|
5- |
Mekanik taraklama yöntemi ile tülbent/doku oluşturma. Taraklama işleminin esasları. Taraklama makinaları, tasarımı, özelikleri. Çift tamburlu taraklama sistemi. Çift penyörlu taraklama sistemi.
|
6- |
Kesikli (Ştapel) elyaf doku (tülbent) sabitleme (bağlama) yöntemleri. Kuru yöntemler (Dry-laid web formation). Havalı serme (Air laid web formation) yöntemi ile doku oluşturma. Yaş serme yöntemi ile doku oluşturma
|
7- |
Kesiksiz (sürekli) filament esaslı doku (tülbent) oluşturma yöntemleri. Eriyikten Filament Yatırılması (Spun-laid) yöntemi ile doku oluşturma. Eriyikten Üfleme (Melt-blown) yöntemi ile doku oluşturma
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Doku bağlama (web bonding). Mekanik yöntemler ile doku sabitleştirme yöntemleri.
İğneleme (Needle Punching, Felting) yöntemi ile doku sabitleme. Su jeti (Spunlace) yöntemi ile doku sabitleme. Dikerek bağlama (stitch bonding) yöntemi ile doku sabitleme
|
10- |
Doku bağlama (web bonding). Kimyasal Bağlama (Chemical Bonding) Yöntemleri ile dokuyu sabitleme işlemleri. Püskürtme yöntemi. Emdirme yöntemi. Rakle sistmi ile yüzey kaplama. Köpük sistemi. Baskı sistemi.
|
11- |
Isı ile bağlama (Thermal Bonding) ile doku stabitleme işlemleri.
Sıcak Silindirler ile Bağlama (Kalandırlama) (Calender Bonding). Fırın sistemi (Hot air bonding)
|
12- |
Nanoteknoloji yöntemi ile dokusuz yüzey üretimi. Dokusuz yüzeylerin Terbiyesi
|
13- |
Dokusuz Yüzey Uygulama Alanları: Filtrasyon
|
14- |
Dokusuz yüzeylerin Uygulama Alanları: Otomotiv endüstrisi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dokusuz yüzeyleri tanımını öğrenme
|
2- |
Dokusuz yüzeylerde kullanılan lif çeşitlerini öğrenme
|
3- |
Dokusuz yüzeylerin doğal (kekikli) lifler ile üretim yöntemlerini öğrenme
|
4- |
Dokusuz yüzeylerin sentetik (termoplastik) lifler ile üretim yöntemlerini öğrenme
|
5- |
Dokusuz yüzeylerin mekanik yöntemler (kalandırlama) lifler ile bağlanma yöntemlerini öğrenme
|
6- |
Dokusuz yüzeylerin su jeti ile bağlanma yöntemlerini öğrenme
|
7- |
Nanolşif esaslı dokusuz yüzeylerin üretimi ve etkili olan parametreler hakkında bilgi edinme
|
8- |
Dokusuz yüzeylerin filtrasyon alanlarında uygulamalarını öğrenme
|
9- |
Dokusuz yüzeylerin otomotiv sektöründe uygulamalarını öğrenme
|
10- |
Nanoteknoloji esaslı dokusuz yüzeylerin uygulama alanlarını öğrenme
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
|
|
3- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
|
|
4- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
|
|
5- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
|
|
6- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
|
|
7- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
|
|
8- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
|
|
9- |
En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
|
|
10- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
|
|
12- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
|
|
13- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
|
|
14- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
|
|
15- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
1
|
5
|
5
|
Ödevler
|
4
|
15
|
60
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
6
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
125
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Oldrich Jirsak, Larry C. Wadsworth, ‘Nonwoven Textiles’, Carolina
Academic Press, 1999
2. W. Albrecht, H. Fuchs, W. Kittelman, ‘Nonwoven Fabrics’
Wiley-VCH, Verlag GmbH & Co. Weinheim
3. R.K. Dharmadhikary, T.F. Gilmore, H.A. Davis.
‘Thermal Bonding of Nonwoven fabrics’,
4. Kerim Duran, ‘DOKUSUZ YÜZEYLER’,
Teknik Fuarcılık Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Oldrich Jirsak, Larry C. Wadsworth, ‘Nonwoven Textiles’, Carolina
Academic Press, 1999
2. W. Albrecht, H. Fuchs, W. Kittelman, ‘Nonwoven Fabrics’
Wiley-VCH, Verlag GmbH & Co. Weinheim
3. R.K. Dharmadhikary, T.F. Gilmore, H.A. Davis.
‘Thermal Bonding of Nonwoven fabrics’,
4. Kerim Duran, ‘DOKUSUZ YÜZEYLER’,
Teknik Fuarcılık Yayınları.
|
|