Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Beslenme ve Diyetetik > TOPLUMDA BESLENME SORUNLARI VE EPİDEMİYOLOJİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TOPLUMDA BESLENME SORUNLARI VE EPİDEMİYOLOJİSİ Birinci düzey BES 322 Zorunlu 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri TOPLUMDA BESLENME SORUNLARININ SAPTANMASI
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MÜGE YILMAZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MÜGE YILMAZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Meliha Çavdar
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Dünyada ve ülkemizde sık görülen beslenme yetersizliği ve beslenmeyle ilişkili kronik hastalıkların epidemiyolijisini, risk faktörlerini ve hastalıklardan korunmada beslenme önerilerini anlatmak.
Dersin tanımı Toplumlarda görülen beslenmeyle ilişkili hastalıkların epidemiyolojisi.

Dersin içeriği
1- Temel epidemiyoloji.
2- Dünyada ve ülkemizde beslenme sorunlarının boyutları.
3- Protein enerji malnütrisyonu.
4- İyot yetersizliği hastalıkları.
5- Beslenme anemileri (Demir yetersizliği).
6- Beslenme anemileri (Folik asit, B12 vitamini yetersizliği).
7- D vitamini yetersiziliği ve raşitizim.
8- Ara sınav
9- Kronik hastalıklardan korunmada beslenmenin rolü (Obezite).
10- Kronik hastalıklardan korunmada beslenmenin rolü (Kardiyovasküler hastalıklar).
11- Kronik hastalıklardan korunmada beslenmenin rolü (Kanserler).
12- Kronik hastalıklardan korunmada beslenmenin rolü (Tip II diyabet).
13- Kronik hastalıklardan korunmada beslenmenin rolü (Osteoporoz).
14- Kronik hastalıklardan korunmada beslenmenin rolü (Diş çürükleri).
15- Beslenmeyle ilişkili kronik hastalıkları önlemede fiziksel aktivitenin rolü.
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Epidemiyolojik araştırmaları tanımlayabilir.
2- Dünyada ve ülkemizdeki beslenme sorunlarını açıklayabilir.
3- Ülkemizde yaygın görülen beslenme yetersizliği hastalıklarının beslenmeyle ilişkili risk faktörlerini ve epidemiyoljilerini açıklayabilir.
4- Diyet ile İlişkili Kronik Hastalıkların (Şişmanlık, kardiovasküler hastalıklar, kanser türleri, tip II diyabet, osteoporoz, diş çürükleri) beslenmeyle ilişkili risk faktörlerini ve epidemiyoljilerini açıklayabilir.
5- Kronik hastalıkları önlemede beslenmenin önemini kavrar.
6-
7-
8- .
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
2- Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
3- Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
4- Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
5- Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
6- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
7- Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
8- Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
9- Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     102
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar 1-Pekcan, G. Beslenme Durumunun Saptanması, Diyet El Kitabı, (Ed. A. Baysal ve ark.) 67-142, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2013. 2-Gibney M.J, Margetts B.M, Kearney J.M, Arab L. ed (s). Public Health Nutrition 1st ed. UK: Blackwell Science, 2004. 3- Aykut M. Toplum Beslenmesi. İçinde Halk Sağlığı Genel Bilgiler, Öztürk Y, Günay O (edt), Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri, 2011 4- Baysal A. Genel Beslenme, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara, 2012

Ders ile ilgili dosyalar