Ön koşul dersleri
|
TOPLUMDA BESLENME SORUNLARININ SAPTANMASI
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MÜGE YILMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MÜGE YILMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Meliha Çavdar
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Dünyada ve ülkemizde sık görülen beslenme yetersizliği ve beslenmeyle ilişkili kronik hastalıkların epidemiyolijisini, risk faktörlerini ve hastalıklardan korunmada beslenme önerilerini anlatmak.
|
Dersin tanımı
|
Toplumlarda görülen beslenmeyle ilişkili hastalıkların epidemiyolojisi.
|
1- |
Temel epidemiyoloji.
|
2- |
Dünyada ve ülkemizde beslenme sorunlarının boyutları.
|
3- |
Protein enerji malnütrisyonu.
|
4- |
İyot yetersizliği hastalıkları.
|
5- |
Beslenme anemileri (Demir yetersizliği).
|
6- |
Beslenme anemileri (Folik asit, B12 vitamini yetersizliği).
|
7- |
D vitamini yetersiziliği ve raşitizim.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Kronik hastalıklardan korunmada beslenmenin rolü (Obezite).
|
10- |
Kronik hastalıklardan korunmada beslenmenin rolü (Kardiyovasküler hastalıklar).
|
11- |
Kronik hastalıklardan korunmada beslenmenin rolü (Kanserler).
|
12- |
Kronik hastalıklardan korunmada beslenmenin rolü (Tip II diyabet).
|
13- |
Kronik hastalıklardan korunmada beslenmenin rolü (Osteoporoz).
|
14- |
Kronik hastalıklardan korunmada beslenmenin rolü (Diş çürükleri).
|
15- |
Beslenmeyle ilişkili kronik hastalıkları önlemede fiziksel aktivitenin rolü.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Epidemiyolojik araştırmaları tanımlayabilir.
|
2- |
Dünyada ve ülkemizdeki beslenme sorunlarını açıklayabilir.
|
3- |
Ülkemizde yaygın görülen beslenme yetersizliği hastalıklarının beslenmeyle ilişkili risk faktörlerini ve epidemiyoljilerini açıklayabilir.
|
4- |
Diyet ile İlişkili Kronik Hastalıkların (Şişmanlık, kardiovasküler hastalıklar, kanser türleri, tip II diyabet, osteoporoz, diş çürükleri) beslenmeyle ilişkili risk faktörlerini ve epidemiyoljilerini açıklayabilir.
|
5- |
Kronik hastalıkları önlemede beslenmenin önemini kavrar.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
102
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Pekcan, G. Beslenme Durumunun Saptanması, Diyet El Kitabı, (Ed. A. Baysal ve ark.) 67-142, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2013.
2-Gibney M.J, Margetts B.M, Kearney J.M, Arab L. ed (s). Public Health Nutrition 1st ed. UK: Blackwell Science, 2004.
3- Aykut M. Toplum Beslenmesi. İçinde Halk Sağlığı Genel Bilgiler, Öztürk Y, Günay O (edt), Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri, 2011
4- Baysal A. Genel Beslenme, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara, 2012
|
|