Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
X IŞINLARI SPEKTROSKOPİ |
İkinci düzey |
EAK 610 |
|
1 |
8.00 |
8.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA SOYLAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUSTAFA SOYLAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUSTAFA SOYLAK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze ders
|
Dersin amacı
|
Bu dersin ana hedefi, X-ışınları spektroskopisi açısından önem taşıyan temel prensiplere ilişkin sağlam bir bilgi ve düşünce alt yapısını oluşturmaktır. İkinci hedefte, zor bir iş olan deneysel verilerin doğruluk ve kesinliğini sorgulayıp belirleme becerisini kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
X-ışınları spektroskopisinin temel kavramlarını vermek, X-ışınları absorpsiyonu, X-ışınları emisyonu, X-ışınları floresansı ile ilgili teknikler hakkında bilgi vermek, kullanılan cihazların çalışma prensiplerini ve hangi örneklere uygulanabildikleri hakkında bilgiler sunmaktır.
|
1- |
X-ışınlarına Giriş X-ışınları Emisyonu Sürekli Spektrum
|
2- |
Karakteristik Hat Spektrumu Radyoaktif Kaynaklar
|
3- |
X-ışınları Absorpsiyonu
|
4- |
X-ışınları Floresansı
|
5- |
X-ışınları Difraksiyonu
|
6- |
Enstrümental Bileşenler: - X-ışınları tübü
|
7- |
ara sınav
|
8- |
Radyoaktif Kaynaklar - ikincil Floresans Kaynaklar
|
9- |
X-ışınları için Filtreler
|
10- |
Monokromatörlerle Dalgaboyu Dispersiyonu
|
11- |
X-ışınları Dedektörleri ve Sinyal İşleyiciler I
|
12- |
X-ışınları Dedektörleri ve Sinyal İşleyiciler II
|
13- |
X-ışınları Floresans Yöntemleri I
|
14- |
X-ışınları Floresans Yöntemleri II
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrencilerin aşağıdaki konular üzerine derinliğine bilgi sahibi olmaları beklenir: 1) Birim hücre kavramı ve kristallografi,
|
2- |
Difraksiyon teorisi ve uygulamaları,
|
3- |
Elektron mikroskopi teorileri ve analitik teknikler,
|
4- |
Enerji dispersif X-ışınları floresans (EDXRF) yöntemi ve uygulamaları,
|
5- |
Dalgaboyu ayırmalı X-ışınları floresans (WDXRF) yöntemi ve uygulamaları,
|
6- |
X-ışınları absorpsiyon yöntemi ve uygulamaları.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve teknolojik araç gereçler konusunda bilgi sahibi olma.
|
|
2- |
Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahip olma.
|
|
3- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapabilme.
|
|
4- |
Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanabilme.
|
|
5- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlayabilme ve / veya sunabilme.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini güncelleyebilme.
|
|
7- |
Beslenme ve Diyetetik alanında veya dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışabilme, paylaşabilme.
|
|
8- |
Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunabilme, yürütebilme, yönetebilme, değerlendirebilme.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
7
|
7
|
49
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
6
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
5
|
7
|
35
|
Toplam iş yükü
|
|
|
199
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
4
|
15
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
55
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
D.A. Skoog and J.J. Leary, Principles of Instrumental Analysis, Saunders College Publishing, 4th Edition, New York, 1992.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
D.C. Harris, Quantitative Chemical Analysis, 7th Ed., W.H. Freeman and Co., New York, NY, 2007. G.W. Ewing, Instrumental Methods of Chemical Analysis, 5th edition, McGraw-Hill, New York 1985. G.D. Christian and J.E. O''Reilley, Instrumental Analysis, 2nd edition, Allyn and Bacon, Boston 1986. J.D. Ingle and S.R. Crouch, Spectrochemical Methods of Analysis, Prentice-Hall, New Jersey 1988.
|
|