Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ZUHAL ÖNDER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ALPARSLAN YILDIRIM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Alparslan YILDIRIM, Prof. Dr. Önder DÜZLÜ, Doç. Dr. Zuhal ÖNDER, Doç. Dr. Arif ÇİLOĞLU, Araş.Gör. Dr. Gamze YETİŞMİŞ, Öğr. Gör. Dr. Sadullah USLU
|
Dersin veriliş şekli
|
Konuların slaytlar eşliğinde anlatılması ve tartışılması, olgu sunumları
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı evcil hayvanlarda bulunan önemli cestod invazyonları, oluşturdukları hastalıklar, hastalık belirtileri, teşhis, tedavi ve korunma yöntemleri ile ilgili konularda bilgilendirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Evcil hayvanlarda bulunan önemli cestod invazyonları, oluşturdukları hastalıklar, hastalık belirtileri, teşhis, tedavi ve korunma yöntemleri ile ilgili konularda bilgilendiren derstir.
|
1- |
Cestoda sınıfına giriş
|
2- |
Morfolojisi
|
3- |
Yumurta tipleri ve morfolojisi
|
4- |
Larva tipleri
|
5- |
Yaşam çemberi
|
6- |
Cestodların sınıflandırılması
|
7- |
Pseudophyllidea sınıfına giriş ve Diphyllobothrium soyuna ait türlerin yayılışı, morfolojisi, son ve ara konakları, yaşam çemberi, epizootiyolojisi, tanısı, sağaltımı, kontrolü.
|
8- |
Spirometra soyuna ait türlerin yayılışı, morfolojisi, son ve ara konakları, yaşam çemberi, epizootiyolojisi, tanısı, sağaltımı, kontrolü.
|
9- |
Cyclophyllidea takımı ve Taeniidae ailesine giriş
|
10- |
Ruminantlarda taeniosis
|
11- |
Carnivorlarda taeniosis
|
12- |
Anoplocephalidae ailesine giriş ve bu aileye ait türlerin yayılışı, morfolojisi, son ve ara konakları, yaşam çemberi, epizootiyolojisi, tanısı, sağaltımı, kontrolü.
|
13- |
Thysanosomidae ailesine giriş ve bu aileye ait türlerin yayılışı, morfolojisi, son ve ara konakları, yaşam çemberi, epizootiyolojisi, tanısı, sağaltımı, kontrolü.
|
14- |
Evcil hayvanlarda Cestod hastalıklarına neden olan diğer aile ve türlerin yayılışı, morfolojisi, son ve ara konakları, yaşam çemberi, epizootiyolojisi, tanısı, sağaltımı, kontrolü.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Cestod hastalıkları konusunda bilgi sahibi olur.
|
2- |
Cestod hastalıklarını doğru teşhis edebilir hale gelir.
|
3- |
Cestod hastalıklarında uygun tedavi seçeneğini uygulayabilir hale gelir.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak halk sağlığı alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir.
|
|
2- |
Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin toplum sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
|
|
3- |
Halk sağlığı ile diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır.
|
|
4- |
Halk sağlığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri ve teknik donanım hakkında bilgi sahibidir. Bu araçları ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeleri yapar.
|
|
5- |
Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini halk sağlığı alanında kullanır.
|
|
6- |
Sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip, analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.
|
|
7- |
Halk sağlığı alanında yapılan çalışmalarda sık kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi ve beceri sahibidir.
|
|
8- |
Halk sağlığı ile ilgili istatistik yazılımlarını doğru biçimde kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar.
|
|
9- |
Halkın sağlık sorunlarını, bu sorunların nedenlerini ve çözüm yollarını belirlemek amacıyla, epidemiyolojik araştırmalar planlayabilir, uygulayabilir, verileri analiz edebilir, araştırma raporunu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
|
|
10- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşılması halinde çözüm önerileri geliştirir.
|
|
11- |
Halk sağlığı alanında ekip çalışmasının önemini bilir, ekip çalışmalarına katılır ve bir ekibe liderlik edebilir
|
|
12- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili bilgilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve kendi öğrenmesini yönlendirebilir
|
|
13- |
Mesleksel gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini bilir ve uygular
|
|
14- |
En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini halk sağlığı uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
|
|
15- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda strateji ve politikalar geliştirebilir.
|
|
16- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, kaydedilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir
|
|
17- |
Halk sağlığı alanındaki güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
|
|
18- |
Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
|
|
19- |
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Sağlık hizmeti sunumu ve bilimsel araştırmalarda etik kurallara uygun davranır.
|
|
20- |
Toplumun sağlık eğitimi ihtiyaçlarını belirleyebilir, bireysel ve grup eğitimi yapabilir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
8
|
2
|
16
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
6
|
2
|
12
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
6
|
2
|
12
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
8
|
2
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Helmintoloji (Tınar R), Diagnostic Veterinary Parasitology (Hendrix), Veteriner Helmintoloji (Toparlak M., Tüzer E.), Vetrinary Helminthology (Kassai T.), Veterinary Parasitology (Urquarth). Veterinarmedizinische Parasitologie(Boch-Supperer), CRC Handbook of Tapeworm Identification(Schmidt), Keys to the Cestoda Parasites of Vertebrates (Khalil LF)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Internet
|
|