Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GAZ TÜRBİNLİ MOTORLAR |
Birinci düzey |
UEE 308 |
Zorunlu |
6 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bu ders için herhangi bir ön koşul dersi yoktur.
|
Eğitimin dili
|
Dersin eğitim dili Türkçedir.
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MURAT TAŞTAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MURAT TAŞTAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Bu ders yüz yüze öğretim şeklinde yürütülmektedir.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencileri gaz türbinleri ve havacılık uygulamaları hakkında bilgilendirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste gaz türbinleri teorisi ve gaz türbinleri temel elemanlarının çalışma prensibi ile ilgili bilgiler verilir.
|
1- |
Temeller Potansiyel enerji, kinetik enerji, Newton''un hareket yasaları, Brayton çevrimi; Kuvvet, iş, güç, enerji, hız ve ivme arasındaki bağlantılar; Turbojet, turbofan, turboşaft, turboprop motorların yapısal düzenlemeleri ve çalışmaları.
|
2- |
Motor Performansı Brüt thrust, net thrust, konik nozul thrust''''''''i, thrust dağıtımı, meydana gelen thrust, thrust beygir gücü, eşdeğer şart beygir gücü, özgül yakıt tüketimi ; Motor verimleri; By-pass oranı ve motor basınç oranı; Gaz akışının basınç, sıcaklık ve hızı;Motor tipleri, statik thrust, hız-irtifa-sıcak iklimin etkileri, flat rating sınırlamaları.
|
3- |
Kompresörler Eksenel ve santrifüj tipler; Yapısal özellikler, çalışma prensipleri ve uygulamalar; Fan balansı; çalışması; Kompresör perdövitesi ve dalgalanmanın sebep ve etkileri; Hava akımının kontrol metotları: bleed valfler, değişken giriş rehber kanatçıkları, değişken stator kanatçıkları, dönen stator paleleri; Kompresör oranı.
|
4- |
Yanma Kısmı Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri.
|
5- |
Türbin Kısmı Çeşitli türbin pale tiplerinin çalışması ve karakteristikleri; Nozul rehber kanatçıkları; Türbin pale gerilmesi ve sıcaklıktan uzamasının sebep ve etkileri.
|
6- |
Egzoz Yapısal özellikleri ve çalışma prensipleri; Toplayıcı, dağıtıcı ve değişken alanlı nozullar; Motor sesinin azaltılması; Tepki yönünü ters çeviriciler.
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Elektronik Motor kontrolü ve yakıt ölçüm sistemleri (FADEC)
|
9- |
Motor Gösterge Sistemleri, Motor hızı, motor thrust göstergesi
|
10- |
Motor Gösterge Sistemleri
|
11- |
Motor torku
|
12- |
Motor basınç oranı
|
13- |
Motor türbin tahliye basıncı
|
14- |
Egzoz borusu basınç sistemleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Gaz Türbinli Motorların performansına etkileyen faktörleri bilir ve bunları kullanabilir.
|
2- |
Gaz Türbinli Motorların temel parçalarını ve fonksiyonlarını bilir ve kullanır.
|
3- |
Gaz Türbinli Motorların göstergelerinin çalışma prensiplerini bilir ve bununla ilgili şemaları ve grafikleri okuyabilir.
|
4- |
Gaz Türbinli Motorların kontrol sistemlerinin (FADEC) nasıl çalıştığını bilir bununla ilgili şemaları okuyabilir.
|
5- |
Gaz Türbinli Motorların sistemleri hakkında araştırma yapabilir.
|
6- |
Ekip çalışması yürütebilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki güncel bilgileri içeren ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
2- |
Havacılık operasyonlarının içinde bulunduğu hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevenin gerektirdiği bilgilere derinlemesine sahiptir.
|
|
3- |
Bakım uygulamaları için gerekli olan modern teknik doküman ve araçları seçip ve kullanabilir.
|
|
4- |
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ulusal ve uluslararası havacılık otoriteleri tarafından belirlenen yönerge ve/veya üretici talimatları doğrultusunda uygular, sorunları tanımlar ve uygun düzeltici eylemde bulunabilir.
|
|
5- |
Bilgiye erişebilir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve bakım el kitapları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
|
|
6- |
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
|
|
7- |
Ekip bilincine sahiptir ve gerektiğinde ekip üyeleriyle koordineli çalışabilir.
|
|
8- |
Ulusal ve uluslararası havacılık çevrelerinde alanı ile ilgili bakım kapsamlı ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir, çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
|
|
9- |
Alanı ile ilgili tüm teknik ve idari dokümanları arşivleyebilir ve güncel olarak takip eder.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle hava yolu ulaştırması konusunda, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilmek ve kendini sürekli yenileyebilmek, alanında edindiği bilgileri/becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
|
|
11- |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
|
|
12- |
Teknik resim bilgisini uygulamada etkin kullanır.
|
|
13- |
Uluslararası seviyede alanındaki bilgileri izler, alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla etkin iletişim kurar ve sorunlara çözüm önerileri geliştirir, düşüncelerini yazılı /sözlü olarak nicel/nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
|
14- |
Türkçe ve İngilizceyi sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahiptir.
|
|
16- |
Hava ulaştırma sektöründeki işletmelerin yönetimi, iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre ve iş güvenliği koruma konusunda ve bakım uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilince sahiptir.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
1
|
13
|
13
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
4
|
2
|
8
|
Ödevler
|
1
|
4
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
43
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Uçak Teknik Temel, Jet Aircraft Maintenance Fundamentals, Total Training Support (TTS) 14,
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ders notları, Chapter 10 Aircraft Instrument Systems
|
|