Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİYOLOJİ 2 |
Üçüncü düzey |
FBÖ 203 |
|
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MUSTAFA HAMALOSMANOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MUSTAFA HAMALOSMANOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Temel biyoloji kavramlarını açıklayabilmelerini sağlamak, yeryüzünde yaşayan canlıların çeşitliliğini ve bunun nedenlerini anlamalarına yardım etmek, canlıların nasıl çoğaldığını, nasıl bir yapıya sahip olduklarını kavramaları için örnekler ve deneylerle fırsatlar sunmak.
|
Dersin tanımı
|
Enerji Akışı ve Hayvanların Sınıflandırılması
|
1- |
Metabolizmaya giriş, hücre solunumu ve fermantasyon
|
2- |
fotosentez; hücre solunumu ve fotosentezin karşılaştırılması
|
3- |
hayvan yapı ve işlevi; üreme sistemi, hayvanlarda eşeysiz ve eşeyli üreme
|
4- |
hayvanlarda beslenme ve sindirim, hayvanlarda beslenme mekanizmaları
|
5- |
hayvanlarda dolaşım sistemi, açık ve kapalı dolaşım sistemine sahip hayvanların karşılaştırılması
|
6- |
kalp, damar ve kan yapılarının incelenmesi
|
7- |
hayvanlarda gaz alışverişi, solunum yüzeyleri, solunum organları ve solunum mekanizmaları
|
8- |
hayvanlarda boşaltım sistemi, ozmoregülasyon
|
9- |
boşaltım ürünlerinin karşılaştırılması ve boşaltım sistemlerindeki çeşitlilik
|
10- |
hayvanlarda sinir sistemi, sinir sistemi çeşitleri, merkezî ve çevresel sinir sistemi
|
11- |
duyusal mekanizmalar, işitme ve denge, görme, koklama ve tat alma, dokunma
|
12- |
endokrin sistem, hormonlar, geri bildirimler, hormonların işlevleri
|
13- |
hayvanlarda destek ve hareket sistemleri, dış ve iç iskelet
|
14- |
kemik çeşitleri, eklemler, kas çeşitleri ve kasılma mekanizması
|
15- |
Bu konulara yönelik açık ve kapalı uçlu deneyler.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yaşadığımız Dünya''''da tek canlı olmadığımızın farkına varacak.
|
2- |
Canlılara ait temel kavramları açıklayabilecek.
|
3- |
Biyoçeşitliliğin ne demek olduğunu ve önemini açıklayabilecek.
|
4- |
Biyoçeşitliliğin nedenlerini, mekanizmaları ile açıklayabilecek.
|
5- |
Canlıların sahip oldukları temel birimlerin yapısı ve işleyişini anlayıp açıklayabilecek.
|
6- |
Canlıların nasıl çoğaldıklarını ve büyüyüp geliştiklerini kavrayacak.
|
7- |
Doğaya karşı yakınlık kuracak ve empati duygusu gelişecek.
|
8- |
Neden sonuç ilişkisi kurabilecek ve problem çözme becerisi gelişecek.
|
9- |
Çevre bilinci artacak.
|
10- |
Grup çalışmaları ile sosyal sorumluluk becerileri farkındalıkları artacak.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
|
|
2- |
Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin toplum sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
|
|
3- |
Halk sağlığı alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz ve sentez ederek, özgün sonuçlara ulaşır.
|
|
4- |
Halk sağlığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibidir. Bu araçları ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeleri yapabilir.
|
|
5- |
Halk sağlığı alanında yapılan çalışmalarda sık kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi ve beceri sahibidir. Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
|
|
6- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili çalışmalarda ve araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir.
|
|
7- |
Halk sağlığı alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
|
|
8- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlar veya ulusal/uluslar arası bir bilimsel toplantıda sunar.
|
|
9- |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
|
|
10- |
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
|
|
11- |
Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
12- |
Uzman kişilerle halk sağlığı alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
|
|
13- |
En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini halk sağlığı uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
|
|
14- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur.
|
|
15- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri ülke gerçekleri doğrultusunda ve toplum yararına kullanır.
|
|
16- |
Temel yöneticilik bilgi ve becerilerine sahiptir.
|
|
17- |
Diğer sağlık disiplinleri ile ekip halinde çalışabilir ve ekibe liderlik edebilir.
|
|
18- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
|
|
19- |
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Halk sağlığı uygulamaları ve bilimsel araştırmalarda etik kurallara uygun davranır.
|
|
20- |
Toplumun sağlık eğitimi ihtiyaçlarını belirleyebilir, bireylere ve gruplara eğitim verebilir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
0
|
0
|
0
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
14
|
1
|
14
|
Ara sınavlara hazırlık
|
7
|
1
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
1
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
93
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yok
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Bozcuk, S. (2000). Bitki fizyolojisi. Ankara: Hatipoğlu yayıncılık. Demirsoy, A. (1988). Yaşamın temel kuralları (Cilt, I, II ve III). Ankara: Meteksan Yayınları. Keeten, W. T., Gould, J. L. & Gould, C. G. (1999). Genel biyoloji (Çev. Ed. Ali Demirsoy ve İsmail Türkan). Ankara: Palme Yayıncılık. Kuru, M. (1999). Omurgalı hayvanlar. Ankara: Palme Yayıncılık. Reece, Jane B. ve diğerleri. Campbell Biyoloji. 9. basım. Çev. Ertunç Gündüz ve İsmail Türkan. Ankara: Palme Yayınevi, 2013.
|
|