Giriş | English

Doktora > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Halk Sağliği (doktora) > BİYOLOJİ 2
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİYOLOJİ 2 Üçüncü düzey FBÖ 203 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MUSTAFA HAMALOSMANOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUSTAFA HAMALOSMANOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Temel biyoloji kavramlarını açıklayabilmelerini sağlamak, yeryüzünde yaşayan canlıların çeşitliliğini ve bunun nedenlerini anlamalarına yardım etmek, canlıların nasıl çoğaldığını, nasıl bir yapıya sahip olduklarını kavramaları için örnekler ve deneylerle fırsatlar sunmak.
Dersin tanımı Enerji Akışı ve Hayvanların Sınıflandırılması

Dersin içeriği
1- Metabolizmaya giriş, hücre solunumu ve fermantasyon
2- fotosentez; hücre solunumu ve fotosentezin karşılaştırılması
3- hayvan yapı ve işlevi; üreme sistemi, hayvanlarda eşeysiz ve eşeyli üreme
4- hayvanlarda beslenme ve sindirim, hayvanlarda beslenme mekanizmaları
5- hayvanlarda dolaşım sistemi, açık ve kapalı dolaşım sistemine sahip hayvanların karşılaştırılması
6- kalp, damar ve kan yapılarının incelenmesi
7- hayvanlarda gaz alışverişi, solunum yüzeyleri, solunum organları ve solunum mekanizmaları
8- hayvanlarda boşaltım sistemi, ozmoregülasyon
9- boşaltım ürünlerinin karşılaştırılması ve boşaltım sistemlerindeki çeşitlilik
10- hayvanlarda sinir sistemi, sinir sistemi çeşitleri, merkezî ve çevresel sinir sistemi
11- duyusal mekanizmalar, işitme ve denge, görme, koklama ve tat alma, dokunma
12- endokrin sistem, hormonlar, geri bildirimler, hormonların işlevleri
13- hayvanlarda destek ve hareket sistemleri, dış ve iç iskelet
14- kemik çeşitleri, eklemler, kas çeşitleri ve kasılma mekanizması
15- Bu konulara yönelik açık ve kapalı uçlu deneyler.
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Yaşadığımız Dünya''''da tek canlı olmadığımızın farkına varacak.
2- Canlılara ait temel kavramları açıklayabilecek.
3- Biyoçeşitliliğin ne demek olduğunu ve önemini açıklayabilecek.
4- Biyoçeşitliliğin nedenlerini, mekanizmaları ile açıklayabilecek.
5- Canlıların sahip oldukları temel birimlerin yapısı ve işleyişini anlayıp açıklayabilecek.
6- Canlıların nasıl çoğaldıklarını ve büyüyüp geliştiklerini kavrayacak.
7- Doğaya karşı yakınlık kuracak ve empati duygusu gelişecek.
8- Neden sonuç ilişkisi kurabilecek ve problem çözme becerisi gelişecek.
9- Çevre bilinci artacak.
10- Grup çalışmaları ile sosyal sorumluluk becerileri farkındalıkları artacak.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
2- Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin toplum sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3- Halk sağlığı alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz ve sentez ederek, özgün sonuçlara ulaşır.
4- Halk sağlığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibidir. Bu araçları ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeleri yapabilir.
5- Halk sağlığı alanında yapılan çalışmalarda sık kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi ve beceri sahibidir. Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
6- Halk sağlığı alanı ile ilgili çalışmalarda ve araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir.
7- Halk sağlığı alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
8- Halk sağlığı alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlar veya ulusal/uluslar arası bir bilimsel toplantıda sunar.
9- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
10- Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
11- Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini bilir ve uygular.
12- Uzman kişilerle halk sağlığı alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
13- En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini halk sağlığı uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
14- Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur.
15- Halk sağlığı alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri ülke gerçekleri doğrultusunda ve toplum yararına kullanır.
16- Temel yöneticilik bilgi ve becerilerine sahiptir.
17- Diğer sağlık disiplinleri ile ekip halinde çalışabilir ve ekibe liderlik edebilir.
18- Halk sağlığı alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
19- Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Halk sağlığı uygulamaları ve bilimsel araştırmalarda etik kurallara uygun davranır.
20- Toplumun sağlık eğitimi ihtiyaçlarını belirleyebilir, bireylere ve gruplara eğitim verebilir.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 14 1 14
Ara sınavlara hazırlık 7 1 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 1 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     93
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Yok
Yardımcı Kaynaklar Bozcuk, S. (2000). Bitki fizyolojisi. Ankara: Hatipoğlu yayıncılık. Demirsoy, A. (1988). Yaşamın temel kuralları (Cilt, I, II ve III). Ankara: Meteksan Yayınları. Keeten, W. T., Gould, J. L. & Gould, C. G. (1999). Genel biyoloji (Çev. Ed. Ali Demirsoy ve İsmail Türkan). Ankara: Palme Yayıncılık. Kuru, M. (1999). Omurgalı hayvanlar. Ankara: Palme Yayıncılık. Reece, Jane B. ve diğerleri. Campbell Biyoloji. 9. basım. Çev. Ertunç Gündüz ve İsmail Türkan. Ankara: Palme Yayınevi, 2013.

Ders ile ilgili dosyalar