Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK SİYASAL HAYATI I |
Birinci düzey |
F-SKY307 |
Zorunlu |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MEHMET İNANÇ ÖZEKMEKÇİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. Öğr. Üyesi MEHMET İNANÇ ÖZEKMEKÇİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Osmanlı siyasal hayatının aktörleri, siyasal ideolojileri, dönemleri ve temel dönüm noktaları üzerine öğrencilerin fikir sahibi olmalarını ve güncel siyasal ve toplumsal gelişmelere dair tarihsel bir bakış açısı kazandırmak.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste 19. yy. ve 20. yy. başında Osmanlı siyasal ve toplumsal hayatı ile siyasal düşüncelerin değişimi ve evrimi üzerinde durulmaktadır. Bu derste, Osmanlı Türk Anayasal, siyasal ve yönetsel sitemi; siyasal kültürün gelişimi; seçim sistemleri, siyasal partilerin rolü, sivil toplum örgütleri; kamuoyu üzerinde de durulacaktır. Ayrıca 19. Yüzyıldan günümüze Osmanlı-Türk siyasal hayatının evrimi ve yaşanan değişimler dersin konuları arasındadır. Modernleşme sürecinde Osmanlı Siyasal Hayatı, siyasal düşünceler (İslamcılık, milliyetçilik, feminizm, liberalizm, sosyalizm) siyasal kurumlar (parlamento, seçimler, askeri darbeler), devlet-toplum ilişkileri, sivil toplum örgütleri, İmparatorluktan Cumhuriyet''''e geçiş, seçimler üzerinde de durulacaktır
|
1- |
İmparatorluk Nedir? Osmanlı İmparatorluğunun klasik dönem (1300-1600) siyasal ve toplumsal kurumları.
|
2- |
Tanzimat Nedir? Tanzimat dönemi siyasal, iktisadi ve toplumsal dönüşümü
|
3- |
19. Yüzyıl Osmanlı Siyasal Düşüncesi
|
4- |
19 Yüzyıl İktisat Tarihi ve Osmanlı İmparatorluğunun Dünya Ekonomik Sistemine Entegrasyonu
|
5- |
19. Yüzyıl Osmanlı toplumsal yapısı, cemaatler ve Millet Sistemi.
|
6- |
Tanzimata tepkiler ve Yeni Osmanlılar Cemiyeti
|
7- |
I. Meşrutiyet Dönemi ilk anayasa ve ilk parlamento
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
II. Abdülhamid Dönemi Muhafazakar modernizm
|
10- |
Sürgünde Jön Türk Hareketi
|
11- |
II. Meşrutiyet Döneminin başlaması: Hürriyetin İlanı ve 1908 Devrimi
|
12- |
II. Meşrutiyet Döneminde Siyasal Akımlar ve Siyasi Partiler. Seçimler ve Siyasetin Kitleselleşmesi.
|
13- |
II. Meşrutiyet Döneminde Savaşlar ve Osmanlı Toplumu (Trablusgarp, Balkan ve I. Dünya Savaşları). II. Meşrutiyet''te sivil örgütlenmeler. Etnik Çatışmalar
|
14- |
İttihat ve Terakki Cemiyeti
|
15- |
Mütareke Dönemi siyasi hareketler ve Milli Mücadele
|
16- |
Dönem Sonu Sınavı
|
17- |
Dönem Sonu Sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
19. yüzyılın ikinci yarısından 20. yüzyıl başına Osmanlı İmparatorluğu''nun tarihsel sürecini çözümler.
|
2- |
Osmanlı toplumsal yapısı ve modernleşmenin etkilerinin Osmanlı siyasal sistemine nasıl yansıdığını açıklar.
|
3- |
Farklı aktörler arasındaki iktidar ilişkileri üzerinden Osmanlı-Türk modernleşmesini analiz eder.
|
4- |
Günümüz Türkiyesi''nin yapısal sorunlarının köklerini tartışır.
|
5- |
İktisadi yapı ve modernleşme olgusu arasındaki ilişkiyi analiz eder.
|
6- |
İmparatorluktan ulus devlete geçiş sürecinin dinamiklerini tanımlar ve tartışır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi lisans programını başarı ile tamamlayan öğrencilerin aşağıdakileri yapabilmeleri beklenir:
Türkiye’de temel siyasi, hukuki ve idari organların yapıları, örgütlenmeleri ve işleyişi hakkında bilgiye sahip olduğunu gösterir.
|
|
2- |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi ile ilgili temel kavramları, ilkeleri, modelleri, teorileri ve paradigmaları açıklar.
|
|
3- |
Türkiye’de kamu, özel ve kar amacı gütmeyen örgütlerin yönetişimini şekillendiren kanunları ve düzenlemeleri bulur ve yorumlar.
|
|
4- |
Kamu politikası sorunlarını belirlemek, tanımlamak, analiz etmek ve çözmek için çeşitli kavram, model, yaklaşım, çerçeve ve yöntemleri kullanır.
|
|
5- |
Çeşitli perspektiflerden kamu politikalarının önemli sebep ve sonuçlarını tartışır.
|
|
6- |
Etkili ve verimli kamu hizmeti sunumu için gerekli olan planlama, örgütleme, muhasebe ve bütçeleme gibi temel yönetim becerileri hakkında bilgi sahibi olduğunu gösterir.
|
|
7- |
Çağdaş modern devletlerin küreselden yerele kadar günümüzde karşı karşıya olduğu sorunlarla baş etmek için kullandığı karar alma stratejilerini belirler.
|
|
8- |
Siyaset ve kamu yönetimi ile ilgili bilgileri ve düşünceleri sözel sunum ve yazılı rapor aracılığı ile etkili biçimde Türkçe ifade eder.
|
|
9- |
Siyaset ve kamu yönetimi üzerine yaptığı araştırmalarda bilimsel veri toplama ve analiz tekniklerini etkili biçimde kullanır.
|
|
10- |
Bilimsel ve etik standartlara uygun akademik rapor yazar.
|
|
11- |
Veri işleme, yeniden düzenleme, analiz ve değerlendirme için Word, Excel ve PowerPoint gibi temel bilgisayar programlarını kullanır.
|
|
12- |
Evrensel insan hakları ve özgürlüklere, demokrasiye saygı duyar, etik, akademik ve profesyonel standartları gerçekleştirmeye çalışır.
|
|
13- |
Teoride, pratikte ve teknolojide meydana elen gelişmeleri takip ederek hayat boyu öğrenmeyi destekler.
|
|
14- |
Akademik ve profesyonel amaçlar için ikinci bir dilde iletişim becerilerine sahip olduğunu gösterir.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
5
|
2
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
2
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
116
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Erik J. Zürcher, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi. İletişim Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
yok
|
|