Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NARİN LİMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr. Narin LİMAN, Prof.Dr. Güner Küçük BAYRAM, Doç.Dr. Feyzullah BEYAZ, Yrd.Doç.Dr. Emel ALAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yrd.Doç.Dr. Emel ALAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersin konusuna ilişkin bilgiler çeşitli görsel eğitim araçlarıyla anlatılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Programlanmış Hücre Ölümü: Apoptosis dersi kapsamında; hücre proliferasyonu ve ölümünün anlaşılması, programlanmış hücre ölümü apoptosisin; indüksiyon faktörleri, kontrol yolakları, morfolojik ve biyokimyasal değişiklikler ve hastalıklarla ilişkisi açısından detaylı bir şekilde irdelenmesi, otofaji ve nekrozun yanı sıra diğer alternatif hücre ölümlerinin de tartışılması amaçlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Programlanmış hücre ölümü (apopitoz) ve bu hücre ölümlerini belirlemeye yarayan tekniklerdir.
|
1- |
Hücre Proliferasyonu ve Hücre Ölümüne Giriş, Ökaryotik hücre ve çekirdeğinin yapısı ve fonksiyonu, Hücre proliferasyonu ve ölümünde etkin mekanizmalar
|
2- |
Programlanmış Hücre Ölümü Apoptosis ve Regülasyonu, Apoptotik hücre ölümünü indükleyen çevresel faktörler, Apoptotik hücre ölümünde görülen karakteristik morfolojik değişimler, Apoptotik hücre ölümünde görülen karakteristik biyokimyasal değişimler,
|
3- |
Apoptotik hücre ölümünde ekstrinsik yolak ve regülasyonu, Apoptotik hücre ölümünde intrinsik yolak ve regülasyonu
|
4- |
Apoptotik Hücre Ölümünde Kaspaz Ailesi, Kaspazların apoptosise katılımları, Kaspazların sınıflandırılması ve yapıları, Kaspazların aktivasyonları, Kaspazların inhibisyonları, Kaspazların substratları
|
5- |
Apoptosisin Bcl-2 familyası proteinleri tarafından regülasyonu, Bcl-2 geninin bulunması ve anti-apoptotik fonksiyonu, Bcl-2 familyası proteinleri ve biyokimyasal fonksiyonları, Bcl-2 familyası üyelerinin regülasyonu
|
6- |
Ölüm Reseptörleri Aracılı Apoptotik Hücre Ölümü, Ölüm reseptörleri süperfamilyası, TNF reseptör süperfamilyasının ligandları, Adaptör proteinler, Ölüm reseptörleri indüklü hücre ölümünün regülasyonu, Ölüm reseptörleri sinyal yolakları ilişkili hastalıklar
|
7- |
Apoptotik Hücre Ölümünde Mitokondri,Hücre ölümüne mitokondriyal katkı, Sitokrom c, Mitokondriyal kaspazlar, Sıcaklık şoku proteinleri, Apoptosis indükleyici faktör, Endonükleaz G, SMAC/DIABLO,Mitokondriyal membran geçirgenliğinin artmasıyla meydana gelen bazı metabolik değişimler
|
8- |
Apoptotik Hücre Ölümünde Sinyal İletimi
|
9- |
Apoptosiste Jnk, kalsiyum, wnt, NF-KB, Ras ve p53 sinyal iletim yolakları
|
10- |
ARA SINAV
|
11- |
Apoptotik Hücre Ölümünde MAPK lar
|
12- |
Apoptotik Hücre Ölümünde STAT lar
|
13- |
Otofajik ve Nekrotik Hücre Ölümü
|
14- |
Alternatif Programlanmış Hücre Ölümleri
|
15- |
Apoptotik Hücre Ölümünün Karakterize Edilmesinde Kullanılan Teknikler
|
16- |
Ödev ve Sunumlar
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler hücre proliferasyonu ve hücre ölümü konusunda bilgilidir.
|
2- |
Öğrenciler programlanmış hücre ölümü hakkında fikir üretebilir.
|
3- |
Öğrenciler apoptozis ve indüksiyon faktörleri, kontrol mekanizmaları ile apoptotik hücre ölümü sırasında gözlenen morfolojik-biyokimyasal değişiklikleri kavrayabilir.
|
4- |
Öğrenciler programlanmış hücre ölümlerinin farklarıyla ilgili fikir üretebilir.
|
5- |
Öğrenciler apoptotik hücre ölümünün karakterize edilmesinde kullanılan tekniklerle ilgili bilgi toplayabilir.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Egzersiz Fizyolojisi bilim alanında uzmanlık düzeyinde yeterli bilgi birikimine sahip olur
|
|
2- |
Egzersiz Fizyolojisi alanındaki güncel uygulamaları yapabilmek
|
|
3- |
Egzersiz Fizyolojisi alanındaki yeni bilgilere ulaşabilmek, değerlendirebilmek ve uygulayabilmek,
|
|
4- |
Bilimsel bakışa sahip olmak
|
|
5- |
İnsan ve hayvan etiği konusunda bilgi sahibi olma ve buna uygun davranmak
|
|
6- |
Bilimsel bir çalışmanın nasıl planlanıp yürütüleceğini öğrenmek
|
|
7- |
Araştırma laboratuvarında çalışabilecek bilgi, görgü ve beceri kazanmak
|
|
8- |
Bilimsel yenilikleri takip etmek
|
|
9- |
Bağımsız çalışma ve işbirliği yapabilme becerisine sahip olmak
|
|
10- |
Sorgulayıcı, araştırıcı ve gözlemci niteliklere sahip olmak
|
|
11- |
Karşılaşılan sorunlara çözümsel bakış açısı kazanmak
|
|
12- |
Sunum ve aktarma becerisi kazanmak
|
|
13- |
Yaşam boyu kendi kendine öğrenmenin önemini kavramak
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
4
|
64
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
16
|
1
|
16
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
16
|
2
|
32
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
16
|
2
|
32
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Micheal D. Jacobson, Apoptosis: The Molecular Biology of Programmed Cell Death, Oxford University Press, 2002.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Lawrance M. Schwartz, Apoptosis, Academic Press, 2001.
|
|