Giriş | English

Lisans > Mimarlik Fakültesi > Şehir ve Bölge Planlama > ŞEHİRCİLİK PROJESİ VII
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ŞEHİRCİLİK PROJESİ VII Birinci düzey ŞBP711 Zorunlu 7 13.00 13.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri ŞBP 611 Şehircilik Projesi VI
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF.DR. OZAN HOVARDAOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ARAŞ.GÖR. AYŞE ERKARA
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Dersin Amacı Havza ölçeğinde Havza / Alt Havza Sürdürülebilir Kalkınma Planı hazırlanması, havza sınırları içinde kalan yerleşmelerin Ülke ve Bölge kalkınma hedeflerine uygun nitelikte kalkınma potansiyellerinin belirlenerek kalkınma hedeflerinin oluşturulması ve ülke ve bölge yerleşme hiyerarşisi kapsamında havza / alt havza merkezi yerleşmeler tespit edilerek bu yerleşmelerin merkezlik kapasitelerinin geliştirilmesine yönelik mekânsal planların hazırlanmasıdır. Dersin çalışma alanı, Seyhan Havzası’nın kuzey kesimin ya da Yukarı Seyhan Havzası parçasını oluşturan Zamantı Irmağı Alt Havzası’nın Kayseri İl sınırları içinde kalan kesimi olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin çalışma alanını oluşturan alt havza sınırları içinde sürdürülebilirlik ilkesi kapsamında Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlı Alt Havza Mekansal Strateji Planı ve Alt Havza Merkezi olarak belirlenecek yerleşme için Çevre Düzeni Planı oluşturmaları beklenmektedir. Analiz sentez ve planlama sürecinde öğrencilerin işlevsel ve yapısal analiz ve stratejiler üretebilmeleri amaçlanmaktadır. Öğrencilerin her hafta derse, kendilerine dönem başında formatı verilecek haftalık çalışma raporunu elle doldurarak gelmeleri beklenmektedir.
Dersin tanımı Ders kapsamında, ülke kalkınma politikaları ve bölgesel gelişme stratejilerini mekânsal düzeyde ilişkilendiren, bölge planlarının ekonomik ve sosyal potansiyel, hedef ve stratejileri ile ulaşım ilişkileri ve fiziksel eşiklerini de dikkate alarak değerlendiren, yer altı ve yer üstü kaynakların ekonomiye kazandırılmasına, doğal, tarihi ve kültürel değerlerin korunmasına ve geliştirilmesine, yerleşmeler, ulaşım sistemi ile kentsel, sosyal ve teknik altyapının yönlendirilmesine dair mekânsal stratejileri belirleyen, sektörlere ilişkin mekânsal politika ve stratejiler arasında ilişkiyi kuran, 1/100.000, 1/250.000, 1/500.000 veya daha üst ölçek haritalar üzerinde şematik ve grafik dil kullanılarak hazırlanan, ülke bütününde ve gerekli görülen bölgelerde yapılabilen, sektörel ve tematik paftalar ve raporu ile bütün olan Mekansal Strateji Planı ve mekânsal strateji planlarının hedef ve strateji kararlarına uygun olarak sürdürülebilir koruma-kullanma ve kalkınma dengesini sağlayan ve 1/50.000 veya 1/25.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı hazırlanması beklenmektedir. Dersin işleniş biçimi: Ders ortak bir program ve içeriğe bağlı olarak 3 şube halinde yürütülecektir. A, B ve C şubeleri olarak işlenecek derste her şube başlangıç noktasında İBBS Düzey III il bütünü çalışacak ve temalar çerçevesinde geliştirilen stratejilere bağlı olarak şubelerde özelleşmeler tanımlanacaktır. Proje dersinin günü bölüm başkanlığı tarafından ilan edilen ders programında belirtilmiştir. Dersin işlenişi, pandemi sürecinde yüz yüze derslerin işlenişiyle ilgili olarak belirlenmiş seyreltilmişlik ve dönüşümlülük ilkelerine uygun biçimde gerçekleştirilecektir. Dönem içi değerlendirme birbirine eşit ağırlıklı 3 aşamada gerçekleştirilecektir. Bunlar; sentez, mekânsal strateji planı ve çevre düzeni planı aşamalarıdır. Her bir aşamadaki değerlendirme dönem başında öğrencilere iletilen rubriklere gore yapılacaktır. Dolayısıyla öğrenciler bu rubriklerdeki değerlendirme ölçütlerine bağlı kalmak zorundadır. Rubriklerde belirtilmeyen ölçütler değerlendirmede kullanılmayacaktır. Her bir aşamadaki rubrik aşağıda tanımlanmıştır: 1. Aşama: Sentez Aşaması SENTEZ 1 Veri birleştirmesi yapar 2 Birleştirilen verilerden mekansal yönlendirme yapar 3 Bu uyumlandırılmış birleştirmelere dayanan sorun tanımları yapar 4 Sorun tanımlarının mekansal ifadelerini yapar 5 Doğru gösterim teknikleri kullanır 6 Anlatıma hakimdir 7 Doğru pafta düzeni kullanır 8 Özenli çalışmıştır 9 Meslek insanına yakışır bir ciddiyetle anlatır 2. Aşama: Mekansal Strateji Planı Aşaması MEKANSAL STRATEJİ PLANI 1 Halihazır harita kullanır 2 Doğru gösterim teknikleri kullanır 3 Anlatıma hakimdir 4 Doğru pafta düzeni kullanır 5 Özenli çalışmıştır 6 Meslek insanına yakışır bir ciddiyetle anlatır 7 Ülke kalkınma politikalarını sıralar 8 Ülke kalkınma politikalarıyla mekansal ilişki kurar 9 Sentez aşamasında belirlediği sorunların çözümlerini sıralar 10 Bu çözümleri plan kararı haline dönüştürür 11 Bölgesel kalkınma stratejilerini sıralar 12 Yeni bölgesel kalkinma stratejilerini tanımlar 13 Ekonomik hedefleri tanımlar 14 Sosyal hedefleri tanımlar 15 Bu hedeflerin fiziksel eşiklerini dikkate alır 16 Bölgesel düzeyde ulaşım ilişkilerini belirler 17 Kentsel ve kırsal yerleşmeler arasındaki mekansal ilişkileri tanımlar 18 Kentsel ve kırsal yerleşmeler arasındaki ekonomik ilişkileri tanımlar 19 Öne çıkan sektörleri belirler 20 Öne çıkan sektörlerle ve sentez aşamasındaki sorun tanımlarıyla uyumlu plan kararları üretir 21 Plan kararları gösterim içinde yer alır 22 Plan kararları birbirleriyle tutarlıdır 23 Plan kararları alt ölçeğe geçmeye uygundur 3. Aşama: Çevre Düzeni Planı Aşaması ÇEVRE DÜZENİ PLANI 1 Halihazır harita kullanır 2 Doğru gösterim teknikleri kullanır 3 Anlatıma hakimdir 4 Doğru pafta düzeni kullanır 5 Özenli çalışmıştır 6 Meslek insanına yakışır bir ciddiyetle anlatır 7 Plan kararları sentezdeki sorun tanımlarıyla uyumludur 8 Plan kararları tutarlıdır 9 Plan kararları üst ölçek plan kararlarıyla uyumludur 10 Arazi kullanımlarını doğru göstermiştir 11 Arazi kullanım kararlarını vermiştir 12 Plan sınırları içine giren yerleşmeler arasında mekansal ilişkileri kurmuştur 13 Plan sınırları içine giren yerleşmeler arasında ulaşım ilişkilerini kurmuştur 14 Plan sınırları içine giren yerleşmeler arasında ekonomik ilişkileri kurmuştur 15 Plan sınırları içine giren yerleşmeler arasında sektörel ilişkileri kurmuştur Final değerlendirmesi ise bölüm başkanlığı tarafından ilan edilen tarihte gerçekleştirilecek olan final jürisi ile yapılacak ve dönem içi değerlendirme aşamalarının tamamını içerecektir. Bu nedenle dönem içinde kullanılan değerlendirme ölçütlerinin tamamı final jürisinde tek bir bütün olarak kullanılacaktır.

Dersin içeriği
1- Dersin amacı, içeriği, haftalık ders izlencesi ve değerlendirmeye ilişkin bilgilendirme
2- Mekansal Strateji Planı - Analiz
3- Alan araştırması
4- Mekansal Strateji Planı – Analiz teslimi ve jürisi
5- Mekansal Strateji Planı - Sentez
6- Mekansal Strateji Planı
7- 1. Jüri (Sentez)
8- Mekansal Strateji Planı
9- Mekansal Strateji Planı
10- 2. Jüri (Mekansal Strateji Planı)
11- Çevre Düzeni Planı
12- Çevre Düzeni Planı
13- 3. Jüri (Çevre Düzeni Planı)
14- Revizyonlar ve geri bildirimler
15- Revizyonlar ve geri bildirimler
16- Revizyonlar ve geri bildirimler
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Orta büyüklükte bir yerleşme örneğinde, yerleşmenin bütününe yönelik bölgesel, yakın çevre ve hinterlant ilişkilerini yerleşme kademelenmesi, ekonomik yapı ve sektörel ilişkiler, sosyal ve coğrafi nitelikler, doğal ve kültürel değerler açısından tespit eder.
2- Bu ilişkiler üzerinde yapılacak değerlendirmeler sonucunda yerleşme bütününe yönelik ana planlama kararlarını öngörülen planlama vadesi içerisinde ekolojik ve kültürel süreklilik bağlamında belirler
3- Alınan planlama kararlarını uygun ölçek ve ifade teknikleri ile sunar
4- Raporlama yeteneklerini geliştirir
5- Çizim tekniklerini geliştirir
6- Jüri tekniğinde proje savunma yöntemlerini geliştirir
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kentsel Tasarım
2- Kent ve Bölge Planlama
3- Ulaşım
4- Peyzaj
5- Ekoloji
6- Sosyoloji
7- Şehircilik Tarihi
8- Sanat Tarihi
9- Kentsel Koruma
10- Bilgisayar Destekli tasarım
11- Kentsel Coğrafya
12- Mimarlık Bilgisi
13- Ekonomi
14- Gayrimenkul Değerleme ve Konut
15- İstatistik
16- İmar Hukuku
17- Çizim ve Sunum Teknikleri
18- Planlama Kuram ve Teknikleri
19- Yabancı Dil
20- Genel Kültür
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 8 104
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 8 104
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 3 5 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 8 24
Ara sınavlar 3 8 24
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 24 24
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 8 8
Araştırma 3 5 15
Toplam iş yükü     348
AKTS     14.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 3 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Plane D.A., Mann L.D., Button K., Nijkamp P., Regional Planning, Classics in Planning 4, MPG Books TLD, Cornwall, 2006 Glasson J., Marshall T., Regional Planning, New York, Routledge, 2007 Tekeli İ., Türkiye’de Bölgesel Eşitsizlik ve Bölge Planlama Yazıları, Toplu Eserler 3, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2008 Pınarcıoğlu M.,, Işık O., Yeni Kalkınmacılık: Bölgesel Kalkınmada Arayışlar, GAP-GİDEM Yayınları, 2004 Değişen-Dönüşen Kent ve Bölge, 28.Dünya Şehircilik Kolokyumu, ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ankara, 2004 Planlamada Yeni Politika ve Stratejiler: Riskler ve Fırsatlar, 29. Dünya Şehircilik Kolokyumu, İTÜ Mimarlık Fakültesi, İstanbul, 2005 Duru B., Alkan A., 20.Yüzyıl Kenti, İmge Kitapevi, 2002 Keleş R., Kentleşme Politikası, İmge Kitapevi, 1990 Ersoy M., Kentsel Planlama Kuramları, İmge Kitapevi, 2007 Tekeli, İ., Modernizm, Modernite ve Türkiye’nin Kent Planlama Tarihi, Toplu Eserler 8, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2009

Ders ile ilgili dosyalar