Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ŞEHİRCİLİK PROJESİ VII |
Birinci düzey |
ŞBP711 |
Zorunlu |
7 |
13.00 |
13.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
ŞBP 611 Şehircilik Projesi VI
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF.DR. OZAN HOVARDAOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ.GÖR. AYŞE ERKARA
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Dersin Amacı Havza ölçeğinde Havza / Alt Havza Sürdürülebilir Kalkınma Planı hazırlanması, havza sınırları içinde kalan yerleşmelerin Ülke ve Bölge kalkınma hedeflerine uygun nitelikte kalkınma potansiyellerinin belirlenerek kalkınma hedeflerinin oluşturulması ve ülke ve bölge yerleşme hiyerarşisi kapsamında havza / alt havza merkezi yerleşmeler tespit edilerek bu yerleşmelerin merkezlik kapasitelerinin geliştirilmesine yönelik mekânsal planların hazırlanmasıdır. Dersin çalışma alanı, Seyhan Havzası’nın kuzey kesimin ya da Yukarı Seyhan Havzası parçasını oluşturan Zamantı Irmağı Alt Havzası’nın Kayseri İl sınırları içinde kalan kesimi olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin çalışma alanını oluşturan alt havza sınırları içinde sürdürülebilirlik ilkesi kapsamında Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlı Alt Havza Mekansal Strateji Planı ve Alt Havza Merkezi olarak belirlenecek yerleşme için Çevre Düzeni Planı oluşturmaları beklenmektedir. Analiz sentez ve planlama sürecinde öğrencilerin işlevsel ve yapısal analiz ve stratejiler üretebilmeleri amaçlanmaktadır. Öğrencilerin her hafta derse, kendilerine dönem başında formatı verilecek haftalık çalışma raporunu elle doldurarak gelmeleri beklenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Ders kapsamında, ülke kalkınma politikaları ve bölgesel gelişme stratejilerini mekânsal düzeyde ilişkilendiren, bölge planlarının ekonomik ve sosyal potansiyel, hedef ve stratejileri ile ulaşım ilişkileri ve fiziksel eşiklerini de dikkate alarak değerlendiren, yer altı ve yer üstü kaynakların ekonomiye kazandırılmasına, doğal, tarihi ve kültürel değerlerin korunmasına ve geliştirilmesine, yerleşmeler, ulaşım sistemi ile kentsel, sosyal ve teknik altyapının yönlendirilmesine dair mekânsal stratejileri belirleyen, sektörlere ilişkin mekânsal politika ve stratejiler arasında ilişkiyi kuran, 1/100.000, 1/250.000, 1/500.000 veya daha üst ölçek haritalar üzerinde şematik ve grafik dil kullanılarak hazırlanan, ülke bütününde ve gerekli görülen bölgelerde yapılabilen, sektörel ve tematik paftalar ve raporu ile bütün olan Mekansal Strateji Planı ve mekânsal strateji planlarının hedef ve strateji kararlarına uygun olarak sürdürülebilir koruma-kullanma ve kalkınma dengesini sağlayan ve 1/50.000 veya 1/25.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı hazırlanması beklenmektedir.
Dersin işleniş biçimi: Ders ortak bir program ve içeriğe bağlı olarak 3 şube halinde yürütülecektir. A, B ve C şubeleri olarak işlenecek derste her şube başlangıç noktasında İBBS Düzey III il bütünü çalışacak ve temalar çerçevesinde geliştirilen stratejilere bağlı olarak şubelerde özelleşmeler tanımlanacaktır. Proje dersinin günü bölüm başkanlığı tarafından ilan edilen ders programında belirtilmiştir. Dersin işlenişi, pandemi sürecinde yüz yüze derslerin işlenişiyle ilgili olarak belirlenmiş seyreltilmişlik ve dönüşümlülük ilkelerine uygun biçimde gerçekleştirilecektir.
Dönem içi değerlendirme birbirine eşit ağırlıklı 3 aşamada gerçekleştirilecektir. Bunlar; sentez, mekânsal strateji planı ve çevre düzeni planı aşamalarıdır. Her bir aşamadaki değerlendirme dönem başında öğrencilere iletilen rubriklere gore yapılacaktır. Dolayısıyla öğrenciler bu rubriklerdeki değerlendirme ölçütlerine bağlı kalmak zorundadır. Rubriklerde belirtilmeyen ölçütler değerlendirmede kullanılmayacaktır. Her bir aşamadaki rubrik aşağıda tanımlanmıştır:
1. Aşama: Sentez Aşaması
SENTEZ
1 Veri birleştirmesi yapar
2 Birleştirilen verilerden mekansal yönlendirme yapar
3 Bu uyumlandırılmış birleştirmelere dayanan sorun tanımları yapar
4 Sorun tanımlarının mekansal ifadelerini yapar
5 Doğru gösterim teknikleri kullanır
6 Anlatıma hakimdir
7 Doğru pafta düzeni kullanır
8 Özenli çalışmıştır
9 Meslek insanına yakışır bir ciddiyetle anlatır
2. Aşama: Mekansal Strateji Planı Aşaması
MEKANSAL STRATEJİ PLANI
1 Halihazır harita kullanır
2 Doğru gösterim teknikleri kullanır
3 Anlatıma hakimdir
4 Doğru pafta düzeni kullanır
5 Özenli çalışmıştır
6 Meslek insanına yakışır bir ciddiyetle anlatır
7 Ülke kalkınma politikalarını sıralar
8 Ülke kalkınma politikalarıyla mekansal ilişki kurar
9 Sentez aşamasında belirlediği sorunların çözümlerini sıralar
10 Bu çözümleri plan kararı haline dönüştürür
11 Bölgesel kalkınma stratejilerini sıralar
12 Yeni bölgesel kalkinma stratejilerini tanımlar
13 Ekonomik hedefleri tanımlar
14 Sosyal hedefleri tanımlar
15 Bu hedeflerin fiziksel eşiklerini dikkate alır
16 Bölgesel düzeyde ulaşım ilişkilerini belirler
17 Kentsel ve kırsal yerleşmeler arasındaki mekansal ilişkileri tanımlar
18 Kentsel ve kırsal yerleşmeler arasındaki ekonomik ilişkileri tanımlar
19 Öne çıkan sektörleri belirler
20 Öne çıkan sektörlerle ve sentez aşamasındaki sorun tanımlarıyla uyumlu plan kararları üretir
21 Plan kararları gösterim içinde yer alır
22 Plan kararları birbirleriyle tutarlıdır
23 Plan kararları alt ölçeğe geçmeye uygundur
3. Aşama: Çevre Düzeni Planı Aşaması
ÇEVRE DÜZENİ PLANI
1 Halihazır harita kullanır
2 Doğru gösterim teknikleri kullanır
3 Anlatıma hakimdir
4 Doğru pafta düzeni kullanır
5 Özenli çalışmıştır
6 Meslek insanına yakışır bir ciddiyetle anlatır
7 Plan kararları sentezdeki sorun tanımlarıyla uyumludur
8 Plan kararları tutarlıdır
9 Plan kararları üst ölçek plan kararlarıyla uyumludur
10 Arazi kullanımlarını doğru göstermiştir
11 Arazi kullanım kararlarını vermiştir
12 Plan sınırları içine giren yerleşmeler arasında mekansal ilişkileri kurmuştur
13 Plan sınırları içine giren yerleşmeler arasında ulaşım ilişkilerini kurmuştur
14 Plan sınırları içine giren yerleşmeler arasında ekonomik ilişkileri kurmuştur
15 Plan sınırları içine giren yerleşmeler arasında sektörel ilişkileri kurmuştur
Final değerlendirmesi ise bölüm başkanlığı tarafından ilan edilen tarihte gerçekleştirilecek olan final jürisi ile yapılacak ve dönem içi değerlendirme aşamalarının tamamını içerecektir. Bu nedenle dönem içinde kullanılan değerlendirme ölçütlerinin tamamı final jürisinde tek bir bütün olarak kullanılacaktır.
|
1- |
Dersin amacı, içeriği, haftalık ders izlencesi ve değerlendirmeye ilişkin bilgilendirme
|
2- |
Mekansal Strateji Planı - Analiz
|
3- |
Alan araştırması
|
4- |
Mekansal Strateji Planı – Analiz teslimi ve jürisi
|
5- |
Mekansal Strateji Planı - Sentez
|
6- |
Mekansal Strateji Planı
|
7- |
1. Jüri (Sentez)
|
8- |
Mekansal Strateji Planı
|
9- |
Mekansal Strateji Planı
|
10- |
2. Jüri (Mekansal Strateji Planı)
|
11- |
Çevre Düzeni Planı
|
12- |
Çevre Düzeni Planı
|
13- |
3. Jüri (Çevre Düzeni Planı)
|
14- |
Revizyonlar ve geri bildirimler
|
15- |
Revizyonlar ve geri bildirimler
|
16- |
Revizyonlar ve geri bildirimler
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Orta büyüklükte bir yerleşme örneğinde, yerleşmenin bütününe yönelik bölgesel, yakın çevre ve hinterlant ilişkilerini yerleşme kademelenmesi, ekonomik yapı ve sektörel ilişkiler, sosyal ve coğrafi nitelikler, doğal ve kültürel değerler açısından tespit eder.
|
2- |
Bu ilişkiler üzerinde yapılacak değerlendirmeler sonucunda yerleşme bütününe yönelik ana planlama kararlarını öngörülen planlama vadesi içerisinde ekolojik ve kültürel süreklilik bağlamında belirler
|
3- |
Alınan planlama kararlarını uygun ölçek ve ifade teknikleri ile sunar
|
4- |
Raporlama yeteneklerini geliştirir
|
5- |
Çizim tekniklerini geliştirir
|
6- |
Jüri tekniğinde proje savunma yöntemlerini geliştirir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
8
|
104
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
8
|
104
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
5
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
8
|
24
|
Ara sınavlar
|
3
|
8
|
24
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
24
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
8
|
8
|
Araştırma
|
3
|
5
|
15
|
Toplam iş yükü
|
|
|
348
|
AKTS
|
|
|
14.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
3
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Plane D.A., Mann L.D., Button K., Nijkamp P., Regional Planning, Classics in Planning 4, MPG Books TLD, Cornwall, 2006 Glasson J., Marshall T., Regional Planning, New York, Routledge, 2007 Tekeli İ., Türkiye’de Bölgesel Eşitsizlik ve Bölge Planlama Yazıları, Toplu Eserler 3, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2008 Pınarcıoğlu M.,, Işık O., Yeni Kalkınmacılık: Bölgesel Kalkınmada Arayışlar, GAP-GİDEM Yayınları, 2004 Değişen-Dönüşen Kent ve Bölge, 28.Dünya Şehircilik Kolokyumu, ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ankara, 2004 Planlamada Yeni Politika ve Stratejiler: Riskler ve Fırsatlar, 29. Dünya Şehircilik Kolokyumu, İTÜ Mimarlık Fakültesi, İstanbul, 2005 Duru B., Alkan A., 20.Yüzyıl Kenti, İmge Kitapevi, 2002 Keleş R., Kentleşme Politikası, İmge Kitapevi, 1990 Ersoy M., Kentsel Planlama Kuramları, İmge Kitapevi, 2007 Tekeli, İ., Modernizm, Modernite ve Türkiye’nin Kent Planlama Tarihi, Toplu Eserler 8, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2009
|
|